کد خبر: 561167
تاریخ انتشار :

در گفتگو با نامه نیوز بررسی شد؛

واعظ آشتیانی: اصولگرایان در تعیین سرلیست تصمیمی چالش‌آفرین نگیرند/فردی که صرفا کار اجرایی کرده لزوما در مجلس موفق نمی‌شود/ سرلیستی الزاما به ریاست مجلس نمی‌رسد

واعظ آشتیانی: اصولگرایان در تعیین سرلیست تصمیمی چالش‌آفرین نگیرند/فردی که صرفا کار اجرایی کرده لزوما در مجلس موفق نمی‌شود/ سرلیستی الزاما به ریاست مجلس نمی‌رسد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: چندروزی است که خبر حضور قالیباف در انتخابات مجلس فضای سیاسی کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است و در پی این خبر برخی از شخصیت‌های مطرح سیاسی از جمله مرتضی طلایی و احمد توکلی از حضور قالیباف و حتی سرلیستی او در انتخابات حمایت کردند اما در مقابل برخی باور دارند که قالیباف یک نیروی کاملا تکنوکرات است و شاید برای نمایندگی نیروی مناسبی نباشد؛ چه رسد به سرلیستی و در نهایت ریاست مجلس.

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا درباره قطعیت حضور قالیباف در انتخابات مجلس شورای اسلامی و احتمال بالای سرلیست‌شدن او در میان نیروهای اصولگرا به «نامه‌نیوز» گفت: «سرلیست‌شدن آقای قالیباف در لیست انتخاباتی جبهه اصولگرایی هنوز قطعی نیست اما اگر قرار است نیروهای اصولگرا بر سرلیست به اجماع برسند باید تمام ابعاد و فاکتورها را در نظر بگیرند. اصولگرایان باید خردمندی و هوشمندی از خود نشان بدهند و تصمیمی نگیرند که چالش‌آفرین باشد. بازنده انتخابات همواره افراد و گروه‌هایی هستند که نقاط کور را نمی‌بینند؛ اصولگرایان هم اگر نقاط کور انتخابات پیش رو را نبینند صدمه می‌خورند. مهم‌ترین ضرورتی که اکنون در میان اصولگرایان وجود دارد یک اجماع کم‌نقص به ویژه در تهران است. رقیب بر نقاط ضعف اصولگرایان کار می‌کند، آنها را شناسایی می‌کند و در نهایت به جمع‌بندی می‌رسد؛ بنابراین لازم است که اگر بناست بر یک فرد به‌عنوان سرلیست اجماعی صورت گیرد، در این اجماع کمترین میزان اشتباه وجود داشته باشد».

این فعال سیاسی درباره میزان احتمال وحدت میان اصولگرایان اظهار کرد: «بی‌تردید وحدت 100درصدی میسر نمی‌شود اما اگر وحدت نسبی هم محقق شود، بازهم ضریب موفقیت بالا خواهد رفت و می‌تواند مؤثر باشد».

او در پاسخ به این پرسش که با حضور تؤامان قالیباف و لاریجانییک دوگانگی میان اصولگرایان شکل نمی‌گیرد و احتمال ائتلاف لاریجانی با اصلاح‌طلبان برای تعیین رئیس مجلی بالا نمی‌رود، گفت: «فضای این روزهای عالم سیاسی قدری با بداخلاقی‌های سیاسی همراه است و در چنین فضایی اگر آقای لاریجانی در انتخابات حاضر شود فشارهای زیادی به او وارد می‌شود؛ از این‌رو تصور می‌کنم که با آمدن آقای لاریجانی تنش‌ها افزایش می‌یابد هرچند به هرحال حضور او در انتخابات می‌تواند تنور انتخابات در حوزه انتخابیه‌ایکه نامزد می‌شود را گرم کند. بحث ریاست مجلس آتی هم به تعداد نمایندگانیکه از طیف‌های مختلف در مجلس وارد می‌شوند، بستگی دارد و سرلیست شدن لزوما به معنای رئیس مجلس شدن نیست».

واعظ آشتیانی در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر آنکه آیا محدباقر قالیباف با سابقه بالایکار اجرایی می‌تواند در جایگاه نمایندگی موفق باشد یا خیر، تصریح کرد: «جایگاه قانونگذاری با حوزه اجرا کاملا متفاوت است. در عین حال که سابقه اجرا می‌تواند باعث شناختن خلأهای قانونی شود اما نمایندگی مجلس و وضع قوانین متناسب هنری فارغ از اجراست و هرکسی نمی‌تواند دارای این هنر باشد. باید میان کسیکه در اجرا موفق بوده با کسیکه در امر قانونگذاری موفق است، تمییز قائل شد. برای مثال آقای باهنر قریب به 28سال نماینده مجلس بوده است و آگاهی‌های لازم را نسبت به وظایف پارلمانی دارد. طبیعتا میان چنین شخصیتی با فردیکه صرفا کار اجرایی کرده است تفاوت وجود دارد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها