کد خبر: 565346
تاریخ انتشار :

الجزیره: ساختار برجام به اروپا اجازه برگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را نمی‌دهد / وعده نماینده چین در مذاکره درباره مکانیزم ماشه / تهدید دیپلمات‌های ایرانی به تحریم نشست با اروپا در صورت حضور منافقین

الجزیره: ساختار برجام به اروپا اجازه برگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را نمی‌دهد / وعده نماینده چین در مذاکره درباره مکانیزم ماشه / تهدید دیپلمات‌های ایرانی به تحریم نشست با اروپا در صورت حضور منافقین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز- گروه بین‌الملل: پایگاه خبری الجزیره در مطلبی اذعان کرده است که بعضی طرف‌های اروپایی ایران در روزهای اخیر قصد تجدید دوباره تحریم‌های سازمان ملل و شورای امنیت قبل از توافق سال 2015 (برجام) را داشتند اما ساختار موجود در این توافق اجازه چنین چیزی را به این کشورها نداد.

براساس گزارش پایگاه خبری شبکه الجزیره، نشستی سه ساعته در روز جمعه در شهر وین صورت گرفته که طی آن، برای اولین بار با تمام احزاب اروپایی درباره تعهدات خود در برجام (پس از خروج ترامپ از آن در سال گذشته) و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تصمیم گرفتند.

البته مقامات ایرانی طرف‌های اروپایی را که برای نجات توافق انگلیس، فرانسه و آلمان با ایران تلاش می‌کنند، متهم کرده‌اند که به اندازه کافی برای محافظت از تهران در برابر تحریم‌های آمریکا تلاش نمی‌کنند. مقامات ایران گفته‌اند اقدام آن‌ها در جهت کاهش تعهدات اتمی‌شان براساس توافق، با توجیه عدم وفاداری اروپایی‌ها صورت گرفته است.

از ماه گذشته، اعضای اروپایی برجام به سهم خود به متن به اصطلاح "ساز و کار حل اختلاف" که در توافق برجام تعبیه شده، پرداخته‌اند و این اقدامشان می‌تواند به از سرگیری تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

این گفتگوها در روز پنجشنبه به طرح اتهامات انگلیس، فرانسه و آلمان مبنی بر اینکه ایران در حال تولید موشک‌های بالستیک با توان هسته‌ای (برخلاف مفاد قطعنامه سال 2015 شورای امنیت) است، انجامید. اما درحال حاضر به‌نظر می‌رسد که این اتهام ادعایی "متناقض" است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ادعاهای مطرح شده را در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد "دروغین و ناامیدانه" خواند. کِنگ فو، رئیس هیئت چینی پس از جلسات روز جمعه به خبرنگاران گفت که همه طرفین به توافق پایبند مانده و مکانیزم "ماشه" مطرح نخواهد شد. این دیپلمات ارشد چینی همچنین گفت: "همه كشورها باید از اقداماتى كه ممكن است اوضاع را پیچیده‌تر كند، خودداری كنند". وی افزود: "آوردن این موضوع ایران به شورای امنیت [سازمان ملل] به نفع کسی نیست، مگر اینکه پای ایالات متحده وسط باشد"!

نماینده روسیه میخائیل اولانانوف، در توییتر گفته است که شرکت کنندگان در این نشست علیرغم "همه مشکلات و همه اختلافات" کاملاً در حمایت و تعهد خود از توافق برجام متفق‌القول هستند.

یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفت که انگلیس ، فرانسه و آلمان بر ضرورت حمایت از ایران در بحث برجام در این جلسه تأکید دارند. این دیپلمات با تأکید بر انتظارات پایین ایران گفت: "خوبی‌اش این است که توافق هنوز زنده است."

دیپلمات‌های اروپا گفته‌اند كه تصمیمی برای تحریک این سازوكار (ماشه) تا ژانویه ندارند، در مقابل ایران انتظار دارد تا در ازای عدم کاهش تعهدات اتمی خود، معافیت از تحریم‌ها توسط اروپا برقرار شود.

یک مقام ارشد ایرانی به اروپایی‌ها گفته است: "ساعت برای احزاب اروپایی تیک‌تیک می‌زند" و این یعنی برای آن‌ها وقتی باقی نمانده است.

این مقام گفته است: "آنها (اروپایی‌ها) تلاش می‌كنند ایران را در توافق نگه دارند، اما همزمان هیچ اقدامی علیه قلدری و فشار آمریكا انجام ندهند."

نماینده ایران در مذاکرات پس از این جلسه از پاسخ به سؤالات خودداری کرد. نمایندگان ایران با برجسته کردن تنش فعلی، پس از افشای اینكه قرار است یک گروه مخالف ایرانی تبعید شده(مجاهدین خلق)، اعتراض ضد دولت ایران را در خارج از هتل محل حضور دیپلمات‌های ایران سازماندهی کند، تهدید به تحریم این نشست كردند.

اتحادیه اروپا که میزبان مذاکرات بود، پس از این تهدید تلاش کرد تا این نشست را به مقر سازمان ملل متحد در اروپا منتقل کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها