کد خبر: 566303
تاریخ انتشار :

فرمانده آمریکایی: چین به دنبال ارعاب منطقه است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان آکوئیلینو، فرمانده ناوگان نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام گفت که اقدامات چینی‌ها از جمله ساخت جزیره در آب‌های مورد مناقشه، هدف نمایش ظرفیت نظامی این کشور را دنبال می‌کند.

وی در نشستی در بانکوک به روزنامه‌نگاران گفت که علاوه بر نصب سامانه‌های دفاع موشکی هوایی و دریایی و تجهیزات رادارگریز، چین اخیرا بمب افکن‌هایی را در باند فرودگاه برخی از جزیره‌های خودساخته قرار داده است.

او گفت، روشن است که چنین تاسیساتی "به طور قطع اهداف نظامی دارند و هدفشان نشان دادن قدرت نظامی چین به شرکا و کشورهای منطقه و در نهایت اجبار و زورگویی علیه دیگر کشورهای این منطقه است".

ادعاهای ارضی چین توسط دیگر کشورها از جمله ویتنام، فیلیپین و مالزی به چالش کشیده شده است. آکوئیلینو تاکید کرد، ارزش معاملات تجاری که سالانه از طریق دریای چین جنوبی انجام ‌می‌شود، سه تریلیون دلار است.

او خواستار "پایبندی چین به حقوق بین‌المللی همه طرف‌ها، مطابق قوانین بین‌المللی شد که توسط همه کشورهای این منطقه به رسمیت شناخته شده است". وی همچنین از چین خواست به حقوق دیگر کشورها در دریای چین جنوبی احترام گذاشته شود. آمریکا معمولا در این منطقه مورد مناقشه گشت‌زنی هوایی و دریایی صورت می‌دهد.

آکوئیلینو گفت، به باور او نقش آمریکا "حفظ امنیت این منطقه و کشورهای آن" با همکاری نزدیک با متحدانی است که "ارزش‌های مشترکی با یکدیگر" دارند. این نظامی آمریکایی گفت: هیچ شکی نیست که آمریکا اظهار داشته با چین در رقابت است. ما یک اختلاف بنیادی در ایدئولوژی‌هایمان داریم.

او همچنین افزود : با این حال این رقابت، یک درگیری نیست. آمریکا جایی که می‌تواند، همکاری خواهد کرد و جایی که باید، رقابت می‌کند.

چین از آنچه که آن را "دخالت آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوس آرام" می‌نامند انتقاد می‌کند و طبق زمینه‌های تاریخی بر حق حاکمیت بر تقریبا تمام دریای چین جنوبی پافشاری دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها