کد خبر: 569207
تاریخ انتشار :

رئیس سازمان اطلاعات قذافی خواستار یکپارچگی لیبی مقابل خطر ترکیه شد

رئیس سازمان اطلاعات قذافی خواستار یکپارچگی لیبی مقابل خطر ترکیه شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، به نقل از روسیا الیوم، ابو زید دوردة، رئیس دستگاه امنیت خارجی در سازمان اطلاعات نظام سابق لیبی گفت: فائز السراج (رئیس دولت وفاق ملی لیبی) آنچه که رجب طیب اردوغان، رئیس حزب "اخوانی‌" ترکیه املا می‌کند انجام می‌دهد. وی تصریح کرد: اصالت پدر فائز السراج، ترک بوده و فامیلی وی "آغا" است نه السراج؛ اما فائز السراج از این فامیلی در لیبی استفاده نمی‌کند. دوردة با بیان اینکه ترکیه پناهگاهی برای تمام اخوانی‌های فراری از هر مکان شده است، تاکید کرد: ما نه با ترکیه و نه با ملت آن خصومتی نداریم. مشکل ما با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور و حزبش است. نشست‌های اطلاعاتی در ترکیه برای به راه انداختن "بهار عربی" برگزار شده بود. دوردة همچنین تاکید کرد: آنچه که فائز السراج در خصوص خرید تجهیزات نظامی از آنکارا اعلام کرده است، تنها سرپوشی برای انتقال اموال به ترکیه است و آنچه اکنون در لیبی در حال رخ دادن است، درگیری داخلی بر سر قدرت یا مال نیست. وی از تمامی شهروندان لیبیایی خواست تا برای مقابله با "خطر ترکیه و ریشه‌کن کردن آنچه که از خطر ترکیه در لیبی وجود دارد"، یکپارچه باشند. این مسئول پیشین لیبی گفت که وجود تریبون‌های رسانه‌ای با حمایت مالی قطر و ترکیه تحت نام‌های لیبی غیر منطقی است. وی تصریح کرد: آیا منطقی‌ است که لیبی متعلق به تمامی آزادگان باشد، اما قطر آن را اداره کرده و برای آن هزینه کند. دوردة در پیامی خطاب به تمامی لیبیایی‌ها اظهار داشت: به تمامی لیبیایی‌های ملی‌گرا توصیه می‌کنم که در مقابله با کسانی که به لیبی حمله کرده‌اند از ارتش خود حمایت کنند. وطن جز با جهاد پس گرفته نمی‌شود نه با توهم و آرزو.

پیشتر دولت وفاق ملی لیبی از آنکارا خواسته بود کمک هوایی، زمینی و دریایی برای مقابله با حملات نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" تحت فرماندهی خلیفه حفتر ارائه دهد.

بعد از سال ۲۰۱۱ میلادی که معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در جریان ناآرامی‌ها با حمایت ناتو بعد از چهار دهه ماندن در قدرت برکنار و کشته شد، این کشور نفت‌خیز بحران‌های جدیدی به خود دید. لیبی از آن زمان شاهد ظهور دو رقیب در کرسی قدرت بوده است؛ خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی در قسمت شرق این کشور و دیگری دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها