کد خبر: 572263
تاریخ انتشار :

«نامه‌نیوز» گزارش می‌دهد

سرلیست‌های اصولگرایان چه کسانی هستند؟

سرلیست‌های اصولگرایان چه کسانی هستند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: لیست ائتلافی 90نفره اصولگرایان از یک سو و لیست 60نفره پایداری‌ها از سوی دیگر مشخص کرد که اصولگرایان در این دوره انتخابات مجلس حداقل دو لیست انتخاباتی ارائه می‌کنند و دیگر خبری از لیست واحد و ائتلاف سراسری در کار نیست از طرفی به نظر می‌رسد که به دلیل نبود نام شخصیت‌هایی در هر دو لیست این احتمال وجود دارد که حتی لیست سومی هم بیرون بیاید یا شاید حتی برخی از نفرات دو لیست شورای ائتلاف و پایداری یک لیست جداگانه بدهند. از شرایط موجود می‌توان این تلقی را داشت که حتی لیست‌های اصولگرایان به چهار لیست هم برسد و این فرضیه زمانی تقویت می‌شود که نیروهای اصلاح‌طلب در تهران حضور چشم‌گیری نخواهند داشت و محتمل است که حتی آنها لیستی در تهران هم ندهند؛ از این‌رو اصولگرایان با دست بازتری می‌توانند چندلیست ارائه کنند زیرا دیگر واهمه باخت به رقیب مشترک یعنی اصلاح‌طلبان را ندارند.

اما اگر چندلیست از سوی اصولگرایان ارائه شود بحث سرلیستی هم مطرح خواهد شد و از حالا هم گمانه‌زنی‌ها بر سرلیست لیست‌های اصولگرایان ایجاد شده است که در ادامه به شاخص‌ترین‌های آنها از جمله محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، مصطفی میرسلیم و شمس‌الدین حسینی می‌پردازیم.

محمدباقر قالیباف

سرلیست اصولگرایان کیست؟

محمدباقر قالیباف از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، فرمانده اسبق نیروی انتظامی و شهردار اسبق تهران است که به مدت 12سال سکان شهرداری پایتخت را در دست داشت. او همچنین در دوران فرماندهی نیروی انتظامی، رئیس و نماینده محمد خاتمی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز بوده ‌است. قالیباف را می‌توان یکی از پرسابقه‌ترین افرادی دانست که در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده است؛ از انتخابات ریاست‌جمهوری سال84 گرفته تا انتخابات سال94 و96. یکی از موضوعاتی که همواره در کارزهای انتخاباتی علیه او مطرح می‌شود بحث تخلفات مالی دوران شهرداری اوست که از گذشته تا امروز دستمایه انتقادها و گاهی تخریب‌ها علیه او بوده است هرچند از ماجرای امکلاک نجومی گرفته تا پرونده مالی عیسی شریفی هیچگاه نسبت مستقیمش با شخص قالیباف ثابت نشد و قوه قضائیه او را در این ماجرا سهیم ندانست.

قالیباف در مقطع کنونی سنت‌شکنی کرده و این‌بار به‌جای ریاست‌جمهوری در انتخابات مجلس ثبت نام کرده است تا این امید را داشته باشد که سرلیست و حتی رئیس مجلس یازدهم شود. او حتی پیش از گرم‌شدن تنور انتخابات سعی کرد با تکیه بر جوانان یک جریان جدیدی راه بیندازد و بر آن نام «نواصولگرایی» گذاشت که با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد؛ برخی طرح موضوع نواصولگرایی را نوعی خروج از جریان اصولگرایی دانستند و برخی نیز این عنوان جدای از برنامه‌های دیگر اصولگرایان ندانستند که در نهایت قالیباف راه تک‌روی را انتخاب نکرد و تا این لحظه با شورای ائتلاف اصولگرایان همراه شده است اما به نظر می‌رسد که او اصرار زیادی بر سرلیستی خود دارد و سخت است بپذیرد که سرلیستی به فرد دیگری برسد یا حتی چندسرلیست معرفی شوند.

مرتضی آقاتهرانی

سرلیست اصولگرایان کیست؟

مرتضی آقاتهرانی دبیر کل جبهه پایداری است، طیفی که هیچگاه سر سازگاری با بدنه اصلی اصولگرایان نداشته است. این شخصیت سیاسی اولین استاد اخلاق ریاست‌جمهوری و کابینه دولت در ایران است که به دعوت محمود احمدی‌نژاد برای کابینه احمدی‌نژاد درس اخلاق می‌گفت. در واقع می‌توان آقاتهرانی را در دوره‌ای از حامیان اصلی محمود احمدی‌نژاد قلمداد کرد؛ هرچند از دوره‌ای به بعد او نسبت به رئیس‌جمهور سابق انتقادهایی را مطرح کرد. او که دکترای فلسفه عرفان خود را در آمریکا و در شهر نیویورک گرفته است پس از بازگشت به ایران واحد تربیت مربی اخلاق را در مؤسسه امام خمینی به‌راه ‌انداخت. آقاتهرانی توانست در دوره‌های هشتم و نهم مجلس به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس راه یابد و در دوره دهم مجلس به رغم تلاش‌هایی که در انتخابات کرد با اقبال عمومی مواجه نشد و از راهیابی به مجلس بازماند. او در انتخابات مجلس خبرگان هم با ردصلاحیت شورای نگبهان روبه‌رو شد و از ورود به این نهاد هم بازماند.

آقاتهرانی دبیر کل طیفی است که در چند دوره اخیر انتخابات همواره در لحظات پایانی از ائتلاف با دیگر اصولگرایان سرباز زده است و حتی جبهه پایداری این خط جدایی را تا جایی پیش برده است که چندی پیش سقای بی‌ریا، سخنگوی جبهه پایداری گفت: «زمان گفتمان اصول‌گرایی اندکی منسوخ شده و اکنون گفتمان نیروهای انقلاب مطرح است لذا جبهه پایداری اساسا کاری با اصولگرایی ندارد؛ هر شخصی ارزش‌های انقلابی را قبول داشته باشد ما نیز او را قبول داریم». یا حتی خود آقاتهرانی گفته بود: «این چه تدبیر و ائتلافی است؟ که به ما این اجازه را بدهد که بنشینیم و چون قبل‌، بار دیگر همان راه را برویم؟ که نتیجه اش این باشد؟ ما به ائتلافی که هدفش باختن باشد وارد نخواهیم شد».

مصطفی میرسلیم

سرلیست اصولگرایان کیست؟

مصطفی میرسلیم از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی است. او را می‌توان در دسته اصولگرایان سنتی قلمداد کرد که اصلا اهل تندروی نیست. او بین سال‌های58 تا61 مسئولیت معاونت سیاسی اجتماعی وزیر کشور را بر عهده داشت. میرسلیم از اعضای حزب جمهوری اسلامی بود که به پیشنهاد بنی‌صدر برای نخست‌وزیری به مجلس معرفی شد اما مجلس اول شورای اسلامی با نخست‌وزیری او موافقت نکرد. او همچنین از سال61 تا68 سرپرست نهاد ریاست جمهوری و مشاور عالی رئیس‌جمهور بود.

میرسلیم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 شانس خود را انتخاب کرد. در تاریخ 27اردیبهشت سال96 بود که حزب مؤتلفه در بیانیه‌ای انصراف میرسلیم از انتخابات به نفع ابراهیم رئیسی را اعلام کرد اما میرسلیم این خبر را تکذیب کرد و در کانال تلگرامی خود نوشت این گزاره را درست ندانست. او در نهایت در انتخابات ماند اما با اقبال چندانی مواجه نشد. مصطفی میرسلیم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 فقط موفق به کسب 478هزار و 267رأی از مجموع آراء 41میلیون و 366هزار و 85رأی شد و در واقع توانست یک درصد آراء را ازآنِ خود کند.

شمس‌الدین حسینی

سرلیست اصولگرایان کیست؟

سید شمس‌الدین حسینی را می‌توان یکی از افرادی دانست که در دوره‌ای به شدت به احمدی‌نژاد نزدیک بوده است. او در اواخر دولت اول و از ابتدای دولت دوم احمدی‌نژاد وزریر اقتصاد بود. حسینی از سال74 تا77 به‌عنوان مدیرکل حوزه ریاست و بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور فعالیت کرد و به‌طور همزمان از سال75 تا77 هماهنگ‌کننده ملی پروژه‌های دفتر عمران سازمان ملل متحد بود. حسینی همچنین از سال75 تا81 دبیر کمیسیون‌های مشترک همکاری ایران با کشورهای کره جنوبی، مالزی در سازمان برنامه و بودجه کشور بود و از سال77 تا81 به‌عنوان مدیر کل دفتر بین‌الملل و روابط عمومی وزارت نیرو و دبیر کمیسیون مشترک ایران و قطر در این وزارتخانه فعالیت داشت. حسینی در دولت احمدی‌نژاد هم وزارت اقتصاد را در دست گرفت که البته در نهایت در سال90 از سوی مجلس به دلیل رخ دادن پرونده 3هزار میلیارد تومانی در دورانش استیضاح شد.

او اکنون در شرایطی در این دوره انتخابات مجلس نامزد شده است که برخی می‌گویند اگر قرار به سرلیستی او باشد شاهد حضور یک نیروی نزدیک به احمدی‌نژاد در بالای لیست اصولگرایان خواهیم بود هرچند بعید نیست که در روزهای آینده اگر قرار به ارائه لیست جداگانه نیروهای پایداری باشیم نام سید شمس‌الدین حسینی را هم در آن لیست ببینیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها