کد خبر: 579548
تاریخ انتشار :

داریوش قنبری در گفت و گو با نامه نیوز:

شانس قالیباف چندان بیشتر از پایداری نیست/ طیف احمدی نژاد هم مدعی ریاست دارد/ میرسلیم بدش نمی‌آید رییس مجلس شود

شانس قالیباف چندان بیشتر از پایداری نیست/ طیف احمدی نژاد هم مدعی ریاست دارد/ میرسلیم بدش نمی‌آید رییس مجلس شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز: زمان زیادی تا آغاز فعالیت مجلس یازدهم باقی نماینده و کارزار رقابت برای تصاحب کرسی ریاست آن که از مدت‌ها قبل شروع شده بود، حسابی داغ است. اینطور که به نظر می‌رسد علیرضا زاکانی و طیف پایدار خوب پیش‌می‌روند و روز به روز از میزان آرای قالیباف کم می‌شود. این وضعیت اصلا برای شهردار پیشین قالیباف خوب نیست و به تعبیر کارشناسان حوزه سیاست می‌تواند به مرگ سیاسی او ختم شود. محمد باقر قالیباف با سودای ریاست پارلمان از خیر انتخابات 1400 گذشت و پا به میدان گذاشت اما هیچ بعید نیست که دست خالی بماند و عاقبتی نظیر عاقبت محمدرضا عارف در مجلس دهم داشته باشد!
فعالان حوزه سیاست سعی دارند که جانب احتیاط را رعایت کرده و خیلی صریح از احتمال شکست وی نگویند. اصولگرایان از باب حفظ وحدت و پرهیز از چند دستگی در لفافه می‌گویند و اصلاح طلبان نیز چنان به مجلس آتی بی‌میل اند که رغبت به بررسی رقابت‌های آن ندارند. با این وجود همه می‌دانند که پیروزی قالیباف در انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم مسلم نیست.
داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده پیشین مجلس در گفت و گو با «نامه نیوز» به رقابت‌های درون جریانی اصولگرایان اشاره دارد و معتقد است که شانس قالیباف چندان بیشتر از پایداری نیست. او گفت: « درست است که مجلس یازدهم یکدست اصولگرایی است و جریان‌های دیگر در آن حضور چندانی ندارد اما اصولگرایان بین خودشان اختلافات داخلی بسیار زیادی دارند و حداقل اختلافات درون گرونی برای تصاحب پست‌ها و مناصب بروز خواهد کرد.»
وی با اشاره به اینکه «چهار طیف اصولگرا در مجلس یازدهم حضور دارند» به بررسی شانس هر یک از طیف ها پرداخت و گفت: «نمی‌توان گفت که طیف آقای قالیباف که کاندیدای آنان برای ریاست خود قالیباف است شانس کمی دارد. طیف احمدی‌نژاد که در مجموع بسیاری از نیروهای دوران او مثل نیکزاد که وزیر راه و شهرسازی بود یا شمس الدین حسینی و حاجی بابایی و ... در آن قرار دارند هم نیروهایی دارد که کدام می‌توانند مدعی ریاست باشند. البته حاجی بابایی هم در طیف احمدی نژاد می گنجد و هم در طیف های دیگر اقبال دارد. در طیف سنتی‌ها هم میرسلیم را داریم که از موضع‌گیری های او معلوم است بدش نمی آید رئیس مجلس باشد اما به نظر من شانس این طیف به نسبت دیگران کمتر است. در طیف پایداری هم آقاتهرانی و زاکانی را داریم که متمایل به تصاحب کرسی ریاست مجلس هستند و شانسشان هم زیاد است».
قنبری ادامه داد: «اینکه کدام یک از این گروه‌ها موفق به کسب کرسی ریاست می‌شوند تا حدود زیادی مستلزم ائتلاف‌های درون جریانی اصلوگرایان است. اینکه چه زمینه‌ای برای ائتلاف وجود دارد و کدام گروه جاذبه بیشتر و کدام گروه دافعه بیشتر دارد در انتخابات هیات رئیسه و دیگر مناصب بسیار اثرگذار است. باید منتظر ماند و دید که آرایش سیاسی در نهایت به کدام سمت بیشتر می‌چربد و اختلافات درونی اصولگرایان بر سر پست‌ها به چه شکلی حل می‌شود. الان وضعیت به نوعی است که نمی توان گفت کدام یک از این طیف ها شانس قطعی دارند اما به نظر می رسد که شانس سنتی‌ها به اندازه بقیه نباشد.»
وی در پاسخ به اینکه رقابت به دو طیف قالیباف و پایداری چه نتیجه‌ای دارد؟ گفت: « نتیجه رقابت بین این دو طیف قطعا تشدید اختلافات درونی اصولگرایان است و امکان یک انشقاق جدی وجود دارد. به خصوص اینکه قالیباف بدش نمی آید یک جریان جدید را بین اصولگرایان ایجاد کند و از گذشته هم این را استارت زده است.»
این نماینده پیشین مجلس پیش بینی نتیجه انتخابات مجلس را از حالا ناممکن دانست و گفت: « همه چیز درباره ریاست مجلس مستلزم ائتلاف‌ها است من آمار دقیقی ندارم که ببینم حامیان قالیباف در مجلس چقدر هستند اما می تواند حدس زد که در تهران اکثریت را داشته است اما درباره شهرستان ها آمار دقیقی ندارم. از طرف دیگر آمار مربوط به بقیه طیف‌ها را هم ندارم. بحث دیگر مستقلان است که باید دید به کدام سمت خواهند رفت. باید دید که واقعا مستقل هستند یا به یکی از این طیف ها تمایل دارند. این ها به شکل کامل مشخص نیست و با توجه به اینکه صف بندی های جناحی و گروهی خیلی مشخص نیست نمی توان قاطع اظهار نظر کرد اما به هر حال می توان گفت که توان هر یک از این گروه ها برای ائتلاف است.»
وی همچنین درباره آینده سیاسی قالیباف درصورت رئیس نشدن در مجلس یازدهم گفت: «قالیباف اگر رئیس مجلس نشود اعتبار سیاسی خود را از دست خواهد دارد.آن جایگاهی که به خاطرش به مجلس آمد کرسی ریاست بود و اگر حاصل نشود یک شکست بزرگ برای او خواهد بود.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها