کد خبر: 581687
تاریخ انتشار :

در گفتگو با نامه نیوز عنوان شد؛

مشاور رئیس مجلس: علي لاریجانی تمایل دارد قالیباف رئیس مجلس آینده شود/ زاکانی جدی‌ترین رقیب قالیباف است

مشاور رئیس مجلس: علي لاریجانی تمایل دارد قالیباف رئیس مجلس آینده شود/ زاکانی جدی‌ترین رقیب قالیباف است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز : رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس یازدهم هر روز جدی تر می شود، مدعیان ریاست از هر روشی برای پیشی گرفتن از رقبا استفاده می کنند. در روزهای اخیر خبرهای جالب تری به گوش می رسد.

گویا محمدباقر قالیباف برای تضمین کردن ریاست خود بر مجلس آینده به رایزنی با نمایندگان اکتفا نکرده و مشغول لابی گری با کارمندان مجلس است. خبری که تلویحی غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در گفتگو با نامه نیوز آن را تأیید کرد.

منصور حقیقت پور مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی از جمله کسانی است که به قالیباف توصیه می کند وارد عرصه رقابت برای کسب کرسی ریاست مجلس نشود تا همچنان شانس قوی برای توفیق در انتخابات ریاست جمهوری 1400 داشته باشد.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با منصور حقیقت پور را در ادامه بخوانید.

*****

به نظر شما در یک ماه مانده به آغاز کار مجلس یازدهم، معادلات برای اینکه از الان بگوییم چه کسی رئیس می شود، روشن و شفاف است؟

خیلی علاقمند و امیدوارم که آقای قالیباف رئیس مجلس شود اما الان به نظر می رسد پاره ای از تعلقات سیاسی داخل جریان اصولگرایی در حال رشد و نمو است. جریان احمدی نژادی ها، پایداری ها، موتلفه ای و آقای قالیباف هر کدام مدعی‌اند می توانند ریاست مجلس آینده را از آن خود کنند. در وضعیتی که کرسی ریاست مدعی های فراوانی دارد، به نظر نمی رسد گروه های مختلف تن به اتخاذ یک تصمیمی مبنایی و اصولی بدهند بنابراین اراده شان بر این قرار می گیرد که نتیجه در کف مجلس مشخص شود. در مجموع از الان نمی توان گفت کرسی ریاست مجلس به چه کسی تعلق می گیرد.

عده و عٌده پایداری ها در مجلس آینده چقدر است؟

جریان احمدی نژاد و پایداری روی هم در مجلس آینده 110 نفر هستند. ضمن آنکه آنها در گروه های دیگر هم نیرو دارند.

به نظر شما اصلاح طلبان رأی خود را به نفع چه کسی داخل گلدان می اندازند؟

اصلاح طلبان و مستقلین حدود 40 تا 50 نفر هستند، طبیعتا سمت پایداری ها نخواهند رفت. اگر بخواهند منطقی رفتار کنند باید سراغ آقای قالیباف بروند.

اما در شورای شهر و شهرداری تهران نشان دادند با آقای قالیباف چالش های شدید و غلیظی دارند؟

شرایط فرق کرده است. الان سمت قالیباف نیایند تمام موجودیت شان از بین می رود ولی اگر بیایند پشت آقای قالیباف، برای اداره کلان مجلس می توانند حرفی برای زدن داشته باشند.

این جلسه ای که آقای قالیباف با مدیران کل مجلس داشته چقدر در رأی آوری او برای ریاست تأثیرگذار خواهد بود؟

من اطلاعی از این جلسه ندارم. مدیران کل و کارمندان مجلس کارهای اجرایی را انجام می دهند، نمی گویم بی تأثیر هستند اما تعیین کننده نیستند چون مهمتر از نظر و دیدگاه آنها، ترکیب خود نمایندگان مجلس اهمیت بالاتری دارد. کارمند چه کار می خواهد بکند. کارمند اصلا اجازه ندارد که وارد صحن شود. البته احتمال دارد کارمندان فضای عمومی را قدری این ور و آن ور بکنند ولی تأثیرگذاری اصلی را مولفه هایی نظیر خواستگاه سیاسی، گرایشات محلی و استانی و معامله گری ها بر سر اداره کمیسیون های تخصصی و سایر کرسی های هیأت رئیسه دارند.

به نظر شما آقای لاریجانی تمایل دارد بعد از خودش چه کسی رئیس مجلس شود؟

قطعا آقای قالیباف.

از بین آقایان آقاتهرانی، زاکانی، نیکزاد، شمس الدین حسینی و میرسلیم چه کسی را جدی ترین رقیب آقای قالیباف می دانید؟

آقای زاکانی.

پایداری حاضر از پشت سر آقای زاکانی قرار بگیرد؟

بله اینها با هم هستند.

چون آقای محمد دهقان رفیق نزدیک آقای زاکانی در سال 96 رئیس ستاد آقای قالیباف بود، چه طور آقای زاکانی الان حاضر است قطب مقابل آقای قالیباف برای کسب کرسی ریاست مجلس تعریف شود؟

ریاست ستاد آقای قالیباف، تصمیم شخصی آقای دهقان بود.

ایثارگران و رهپویان آقای حدادعادل را پدر معنوی خود می دانند، آقای حدادعادل امروز در کنار آقای قالیباف است و از ریاست او حمایت می کند، چه طور می فرمایید که آقای زاکانی سمت پایداری ها می رود؟

احترام آقای حدادعادل سرجای خودش اما باید تجارب گذشته را هم ببنیم. سال 84 و 92 اصولگرایان نتوانستند بر سر حمایت از یک نامزد به توافق برسند. آیت الله مهدوی کنی قطعا خیلی نافذتر از آقای حدادعادل بود. ایشان سال 92 تمایل داشت که فقط یک نامزد از جریان اصولگرا در عرصه انتخابات ریاست جمهوری بماند اما دیدیم که چه شد، یکی از آقایان تا چندروز تلفنش را خاموش کرد.

امروز هم در موضوع انتخاب رئیس مجلس آینده معتقدم بزنگاه مهم است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها