کد خبر: 582134
تاریخ انتشار :

«نامه‌نیوز» بررسی کرد

رقابت سنگین زاکانی، حاجی‌بابایی و قالیباف؛ منتظر یک غیره‌منتظره باشید

رقابت سنگین زاکانی، حاجی‌بابایی و قالیباف؛ منتظر یک غیره‌منتظره باشید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست‌ نامه‌نیوز: درحالی که تکلیف ریاست مجلس در نیمه اول خرداد باید مشخص شود، گویا جلسات پی‌درپی و رایزنی‌های متعدد هم‌چنان عقیم مانده و وحدت‌نظری در این خصوص به‌وجود نیامده است. گزینه‌های متعددی برای حضور در صندلی‌ای که از علی لاریجانی برجای می‌ماند، اعلام آمادگی کرده و در حال لابی با شخصیت‌ها و جریان‌های مختلف برای رسیدن به آن هستند. در میان این گزینه‌های مطرح اگرچه چهره‌هایی مانند شمس‌الدین حسینی، نیکزاد و میرسلیم هم دیده می‌شود اما با نسبت‌سنجی جریان‌های موجود در مجلس و نیز توجه به اوزان آنها به نظر می‌رسد در نهایت این سه‌گزینه با گرفتن امتیازاتی دل به همان کرسی‌های هیئت‌رئیسه خوش کنند. کار گویا آن‌جا سخت شده است که پیام‌های ردوبدل شده متعدد هم‌چنان نتوانسته علیرضا زاکانی را مجاب به کناره‌گیری از نامزدی ریاست مجلس کند. او که در کارنامه خود سابقه داوطلبی برای ریاست‌جمهوری را نیز دارد، حالا گویا به صندلی نخست بهارستان چشم دوخته است.

سؤال اصلی این است که این گزینه تا چه‌حد دارای شانس است؟ علیرضا زاکانی که از نمایندگان مجلس نهم بود، روابطی با برخی نمایندگان ادوار و کادر مجلس دارد. او البته به دلیل روابط تشکیلاتی وضعیت خوبی هم در میان راه‌یافتگان به مجلس جدید دارد. همین روابط بود که باعث شد او در «جمنا» در میان پنج منتخب نهایی حاضر باشد؛ حال آنکه چهره‌هایی به نظر مهم‌تر از او از جمله عزت‌الله ضرغامی حذف شدند. ضمن اینکه به همان نسبت که پایداری با قالیباف مخالف است، زاکانی روابطی بهبودیافته با آن‌ها دارد و می‌تواند در فضای دادوستد حمایت آن‌ها را به دست بیاورد. این البته برای رئیس‌شدن زاکانی کافی نیست. خبرهای درگوشی حکایت از آن دارد که پالس‌هایی منفی به علیرضا زاکانی درباره ریاست مجلس ارسال شده است. او اما هم‌چنان بر اساس آخرین اخبار بر عزم خود راسخ است اما در این میان اتفاقات دیگری هم رخ داده است. حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده فعلی مجلس نیز مورد هجمه برخی گروه‌ها قرار گرفته. او از وزرای کابینه محمود احمدی‌نژاد بوده است و به همین دلیل نسبت خوبی میان او با نمایندگان احمدی‌نژادی مجلس یازدهم وجود دارد او در عین حال روابط خوبی هم با جبهه پایداری دارد و می‌تواند آنها را راضی کند تا برای رئیس‌نشدن قالیباف او را مورد اجماع قرار دهند. حاجی‌بابایی در میان فرهنگیان و برخی نمایندگان شهرستان‌ها هم نفوذ خوبی دارد.

و اما محمدباقر قالیباف، به‌نظر می‌رسد علی‌رغم پیش‌بینی‌ها وضعیت او برای ریاست مجلس بسیار متفاوت شده است و جلسات متعدد با طیف‌های مختلف فعلا نتوانسته گارانتی كاملي برای ریاست مجلس او باشد. اگر زاکانی بر نامزدی خودش اصرار داشته باشد، تبعا او آراء رهپویان و ایثارگران حاضر در مجلس جدید را از دست داده است و اگر حاجی‌بابایی در رایزنی‌ها پیشتر برود، ریزش بیشتری در طرفداران قالیباف رخ خواهد داد و همه این‌ها به غیر از این است که گفته می‌شود نسبت به اعتبارنامه او در آغاز مجلس اعتراض یا اعتراضاتی رخ دهد که اگر چنین شود او به صورت از حضور در انتخابات هیئت‌رئیسه بازمی‌ماند و آنچه ماجرا را جذاب کرده، سکوت علیرضا زاکانی است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها