کد خبر: 582325
تاریخ انتشار :

رایزنی‌هاي قاليباف با راه‌یافتگان به مجلس جدید ادامه دارد/ گزینه نهایی احمدی‌نژادی‌‎ها کیست؟

رایزنی‌هاي قاليباف با راه‌یافتگان به مجلس جدید ادامه دارد/ گزینه نهایی احمدی‌نژادی‌‎ها کیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، شايد نهم ارديبهشت ‌ماه كه محمدباقر قاليباف و يارانش نشستي را با حضور سردمداران جريان‌هاي سياسي حاضر در يازدهمين دوره مجلس برگزار كردند و از افطار تا يك بامداد فردا به رايزني با آنان پرداختند، تصورش را هم نمي‌كردند تنها چند روز پس از آن نشست كه نامش را «وحدت» گذاشته بودند، همه ‌چيز دوباره تغيير كند و جز مرتضي آقاتهراني و كانديداي موردحمايتش، عليرضا زاكاني كه دست‌كم تا لحظه نگارش اين گزارش، روزه سكوت‌شان را نشكسته‌اند، مابقي خرده‌جريان‌هاي اصولگرا، از ياران محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهوري سابق گرفته تا موتلفه و اصولگرايان سنتي از حضور خود تا آخرين لحظه در ميدان رقابت با شهردار اسبق تهران بگويند. كرسي رياست مجلس با آن همه اختيار و قدرت عمل پيش‌بيني شده در آيين‌نامه داخلي پارلمان و البته شأن و جايگاهش ميان سران جمهوري اسلامي، لقمه‌اي چنان دندان‌گير است كه قول و قرارها را به دست باد بسپارد. اين يعني اصولگراياني كه با هزار و يك زحمت، دقيقه 90 به ليستي مشترك در تهران دست يافتند، حالا كارشان براي وحدت بر سر قدرتمندترين كرسي پارلمان با اتكا به شواهد و قرائن و البته اخبار و شنيده‌هاي روزنامه اعتماد چنان سخت شده كه اگر همه ‌چيز به همين شكل ادامه يابد و خبري از پادرميداني برون‌پارلماني نباشد، عملا از «روياي وحدت دست‌راستي‌ها» جز «كابوس انشقاق» نمي‌ماند.

ساز انشقاق موتلفه

«حزب موتلفه اسلامي در جمع‌بندي به اين نتيجه رسيده كه گزينه اصلح و ارجح، براي رياست مجلس يازدهم، آقاي مهندس سيدمصطفي ميرسليم است»؛ اين عين اظهارات اسدالله بادامچيان، دبيركل حزب موتلفه اسلامي است. او در شرايطي اين جملات را به زبان آورده كه نخستين‌بار روزنامه اعتماد از «توافق اصولگرايان بر سر تقسيم مناصب مجلس يازدهم» خبر داده بود؛ خبري كه چندي بعد باشگاه خبرنگاران جوان به عنوان رسانه وابسته به صداوسيما و نزديك به جناح راست نيز آن را تاييد كرد. تمرد موتلفه از مفاد «ميثاق‌نامه» و قول و قرارهاي رد و بدل شده در نشست نهم ارديبهشت ‌ماه اولين ساز به صدا درآمده از اركستر انشقاق اصولگرايان بود اما آخرين نبود و تك‌نوازي‌ها ادامه داشت.

بازي دو احمدي‌نژادي

حميدرضا حاجي‌بابايي و سيدشمس‌الدين حسيني كه هر دو به عنوان وزراي كابينه محمود احمدي‌نژاد شناخته مي‌شوند، از ديگر چهره‌هايي بودند كه كنار فريدون عباسي تلاش‌هايي را براي تصاحب كرسي رياست مجلس آغاز كرده بودند؛ با اين تفاوت كه حاجي‌بابايي باتوجه به رياستش بر فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس دهم و مهم‌ترين عامل رياست لاريجاني بر پارلمان به‌وي‍‍ژه در اجلاسيه‌هاي اول و سوم دوره دهم، رقيبي به‌مراتب خطرناك‌تر براي شهردار اسبق تهران به‌شمار مي‌رفت؛ شايد از همين‌رو به نشست نهم ارديبهشت ‌ماه قاليباف دعوت شد و پذيرفت به‌ازاي نايب‌رييسي مجلس يازدهم يا رياست كميسيون برنامه و بودجه، عطاي رقابت را به لقايش ببخشد. عباسي هم كه از قرار معلوم رياست كميسيون انرژي را پذيرفته اين روزها بيشتر در سكوت روزگار مي‌گذراند ولي به‌طور مرتب در نشست‌هاي فراكسيون «جبهه خدمت» حاضر مي‌شود. در اين ميان حسيني اما همچنان به حضورش در صحنه رقابت با قاليباف و ساير مدعيان كرسي رياست مجلس اصرار دارد اما اخبار و پيگيري‌هاي روزنامه اعتماد حاكي از آن است كه اصرار حسيني براي حضورش در صحنه رقابت براي اين است كه ظاهرا او با شناختي كه از مسائل اقتصادي دارد به اين نتيجه رسيده كه براي اثرگذاري در دوران «جنگ اقتصادي» بايد در راس قوه مقننه بايستد، در رياست يكي از كميسيون‌هاي اقتصادي.

توافق بر سر نيكزاد

بدين‌ترتيب و با خروج عباسي از گردونه رقابت و شانس ناچيز شمس‌الدين حسيني براي كسب كرسي رياست مجلس به‌رغم ائتلاف نانوشته‌اش با نمايندگان حوزه‌هاي انتخابيه شمال ايران و تني چند از اقتصادخوانده‌هاي پارلمان يازدهم و البته چنان‌كه خود ادعا كرده «نمايندگان استان‌هاي مرزي»، احتمالي كه البته يكي از مديران دولت‌هاي نهم و دهم حاضر در پارلمان كه نخواست نامش فاش شود، با تاييد آن به روزنامه اعتماد گفت كه «ياران احمدي‌نژاد» كه در پارلمان تحت‌عنوان فراكسيون يا جبهه «خدمت» شناخته مي‌شوند، «تصميم به حمايت از علي نيكزاد براي رياست مجلس دارند.» حمايت احمدي‌نژادي‌ها از علي نيكزاد از يك‌سو و نزديكي‌اش به سيدابراهيم رييسي، رييس قوه قضاييه از سوي ديگر شانس نيكزاد براي پيروزي بر محمدباقر قاليباف را افزايش داده اما آنچه در اين ميان مي‌تواند به عنوان برگ برنده نيكزاد بازي را عوض كند، حمايت فراكسيون آذري‌زبان‌ها از اوست. رياست اين فراكسيون تاثيرگذار در دوره دهم برعهده مسعود پزشكيان بود كه از معدود اصلاح‌طلبان حاضر در مجلس يازدهم به شمار مي‌رود. در همين راستا چندي پيش نيكزاد و پزشكيان به‌صورت محرمانه و به دور از چشم رسانه‌ها با يكديگر ديدار كرده و بنابر اخبار و پيگيري‌هاي روزنامه اعتماد، درباره حمايت اين فراكسيون از نيكزاد براي رقابت بر سر كرسي رياست مجلس به توافق رسيده‌اند. همچنين علي نيكزاد در روزهاي اخير ديدارها و رايزني‌هايي را با ساير آذري‌زبانان مجلس يازدهم برگزار كرده تا از هرگونه انشقاق احتمالي جلوگيري كند.

دلخوري نيكزاد

توافق احمدي‌نژادي‌ها بر سر نيكزاد و افزايش احتمال حمايت آذري‌زبان‌هاي پارلمان يازدهم از او سبب شده تا از هم‌اكنون بتوان نيكزاد را يكي از جدي‌ترين رقباي قاليباف دانست. رقيبي كه با تكيه بر اين جمله كه «ما براي خدمت آمده‌ايم و نه براي معامله»، برخلاف حاجي‌بابايي و حسيني و عباسي قصد خداحافظي با ميدان رقابت به‌ازاي رياست فلان كميسيون يا بهمان فراكسيون را ندارد. در همين راستا شنيده‌هاي روزنامه اعتماد هم حاكي از آن است كه نيكزاد از شيوه انتشار خبر نشست نهم ارديبهشت‌ ماه با قاليباف و 6 نفر ديگر توسط الياس نادران و ساير طيف‌ها و افراد نزديك به شهردار اسبق تهران «دلخور» است و همين دلخوري سبب بيان اين جمله شده است. نيكزاد و نزديكانش اقدامات تيم رسانه‌اي قاليباف را «ماهيگيري از آب گل‌آلود» مي‌دانند و توافق بر سر كناره‌گيري نيكزاد از رقابت را رد مي‌كنند. در همين راستا نيكزاد روز گذشته در واكنش به اظهارات نادران و ساير چهره‌هاي نزديك به قاليباف و همچنين گزارش روز پنجشنبه، 11 ارديبهشت‌ روزنامه اعتماد و اظهارات منابع آگاه درباره «توافق بر سر تقسيم مناصب» در نشست نهم ارديبهشت‌ ماه، روز گذشته در توييترش نوشت: «جلسه اخير نامزدهاي رياست مجلس يازدهم، نشست تقسيم غنايم و مناصب نبود. گفت‌وگويي انتقادي و البته سازنده بين طرفين بود. بر آن عهدي كه بستم، هستم. عزت ما در «صداقت» و «نوكري مردم» است و آن را با هيچ ‌چيز عوض نمي‌كنم.»

تكرار تجربه عارف-لاريجاني

علي لاريجاني و محمدرضا عارف در دهمين دوره مجلس دو چهره هميشه ‌رقيب بودند و از ابتدا تا انتهاي پارلمان هرگز از تلاش براي تصاحب كرسي رياست سر باز نزدند و تجربه‌اي خاص را براي نمايندگان رقم زدند. تجربه‌اي كه حالا و با اتكا به اخبار و پيگيري‌هاي روزنامه اعتماد، قرار است توسط محمدباقر قاليباف و علي نيكزاد تكرار شود. در همين راستا يكي از نزديكان علي نيكزاد به «اعتماد» گفت كه وزير راه و شهرسازي احمدي‌نژاد و رييس ستاد انتخاباتي رييسي در انتخابات 96، در روزهاي اخير ديدارهاي منظمي را با نمايندگان مختلف به‌منظور رايزني بر سر كرسي رياست مجلس برگزار كرده است. پيگيري‌هاي «اعتماد» نشان مي‌دهد كه مجمع نمايندگان تهران نيز در هفته‌هاي اخير ديدار را با نيكزاد برگزار كرده است. سميه رفيعي، منتخب تهران براي حضور در يازدهمين دوره مجلس با تاييد اين خبر به «اعتماد» گفت كه «اين ديدار حدود 2 هفته پيش و براي رايزني درباره مسائل مهم پارلمان و چگونگي پيشبرد اقدامات در مجلس صورت گرفته است.» اين منتخب تهران همچنين تاييد كرد كه در اين ديدار رايزني‌ها و گفت‌وگوهايي درباره رياست مجلس آينده صورت گرفته است. علاوه بر اين ديدار، شنيده‌هاي «اعتماد» حاكي از برگزاري ديدارهاي منظمي ميان نيكزاد و ساير منتخبان مجلس يازدهم است؛ چنانكه صبح امروز قرار است مجمع نمايندگان استان گلستان با نيكزاد به عنوان يكي از جدي‌ترين گزينه‌هاي رياست مجلس آينده ديدار داشته باشند.

تدوين برنامه‌ها

رياست مجلس علاوه بر ديدار يا به ‌عبارتي صحيح‌تر لابي با طيف‌ها و فراكسيون‌هاي پارلمان باتوجه به فقدان تجربه پارلماني در اكثر منتخبان مجلس يازدهم نيازمند تدوين برنامه‌هايي روشن و مشخص است؛ از اين‌رو نيكزاد و قاليباف به شكلي جدي در اين حوزه وارد شده و مشغول تدوين برنامه‌هاي خود درصورت تصاحب كرسي رياست مجلس و ارايه آن به ساير منتخبان هستند. يكي از منابع نزديك به نيكزاد به «اعتماد» گفته كه او برنامه‌هايش را در حوزه‌هاي اقتصادي و اجتماعي تدوين كرده و در حال تكميل آن است. او همچنين تاكيد كرده كه نيكزاد در حوزه‌هاي اشتغال و كشاورزي نيز با همراهي گروهي از بيرون پارلمان مشغول تدوين برنامه‌هايي روشن است. بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد در شرايطي كه تنها و تنها 22 روز تا آغاز مجلس يازدهم باقي است، رقابت نيكزاد و قاليباف با همراهي ميرسليم و حسيني و احتمالا حاجي‌بابايي رنگ و بوي به مراتب جدي‌تر به خود بگيرد؛ رقابتي كه بعيد نيست ابدي باشد و ادامه يابد تا پايان عمر پارلمان يازدهم.

منبع: روزنامه اعتماد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها