کد خبر: 587065
تاریخ انتشار :

در گفتگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد؛

آلبرت بغزیان:بانک مرکزی اراده کنترل بازار ارز را از دست داده است/ همتی راضی به وضع کنونی نیست

آلبرت بغزیان:بانک مرکزی اراده کنترل بازار ارز را از دست داده است/ همتی راضی به وضع کنونی نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: افزایش دوباره و افسارگسیخته نرخ دلار و طلا نگرانی‌های زیادی را در جامعه ایجاد کرده است زیرا افزایش این دو معمولا به بالا رفتن میزان تورم و کاهش قدرت خرید مردم منجر می‌شود اما چه علت‌هایی در به بالارفتن قیمت دلار و سکه موثر است؟

آلبرت بغزیان، اقتصاددان درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در ابتدا باید دید که علت چیست و سپس بررسی کرد که کدام نهاد مقصر به وجود آمدن وضع کنونی است؟ واقعیت این است که وضعیت ما از لحاظ تحریم‌ها نسبت به چندی پیش بدتر نشده است و تفاوت چندانی در تولید و فروش نفت هم به وجود نیامده است. سوریه با آنکه انواع درگیری‌ها را تجربه کرده است اما بانک مرکزی‌اش نرخ ارز را در حد قابل قبولی نگه داشته تا تورم پایین بماند یا امارات که کاملا موفق به این کار شده است. وقتی آقای همتی بانک مرکزی را تحویل گرفت قیمت دلار 15 تا 16هزار تومان بود. باید دید که او و همکارانش در بانک مرکزی چه کردند که دلار به 10 تا 11هزار تومان کاهش یافت. بانک مرکزی می‌تواند باتوجه به هجم دارایی‌ای که در اختیار دارد و قدرتی که بر صرافی‌ها دارد، نرخ را تعیین کند تا هیچ صرافی‌ای نتواند غیر از آن نرخ دلار را به فروش برساند. وقتی دلار 10 تا 11هزار تومان شد، قیمت‌های اجناس پایین نیامد زیرا مطمئن نبودند که پایین بماند. مشخص نیست که چرا اکنون بانک مرکزی قیمت دلار را رها کرده است؟»

او در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی می‌خواهد که نرخ دلار بالا باشد، اظهار کرد: «بانک مرکزی اراده کنترل بازار ارز را از دست داده است و بعید می‌دانم آقای همتی راضی به وضع کنونی باشد. می‌دانیم بالارفتن قیمت دلار بر همه‌چیز از جمله مسکن و خودرو هم اثر می‌گذارد و این اصلا مناسب نیست».

بغزیان ادامه داد: «معاون اقتصادی بانک مرکزی باید پاسخ دهد که چه کسی مسئول وضع کنونی است. جالب است بدانید که هر جنسی که در دنیا به قیمت دلاری‌اش ارزان شده در ایران قیمتش ضرب در20 می‌شود. شاید دولت می‌خواهد با بالا بردن نرخ ارز کسری بودجه‌اش را جبران کند درصورتی که باید بداند با این کار پیامدهای سخت‌تری دامنش را می‌گیرد که مهم‌ترینِ آن افزایش تروم و کوچک‌تر شدن سفره مردم است».

این استاد دانشگاه در پایان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر آنکه علت بالارفتن ناگهانی قیمت سکه چیست هم گفت: «سکه حاصل ضرب قیمت جهانی سکه در قیمت ارز است و هر زمانی که دلار بالا می‌رود قیمت سکه هم افزایش می‌یابد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها