کد خبر: 601385
تاریخ انتشار :

اظهار تمایل دوباره دولت برای لغو تحریمها

اظهار تمایل دوباره دولت برای لغو تحریمها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، «علی ربیعی» روز سه شنبه در نشست خبری اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین مسائل ما در هفته گذشته کرونا بود کرونا در دنیا خشن‌تر و بیرحمانه‌تر شده است و تلاش‌های جهانی برای مقابله با کرونا هر روز تجارب جدیدتری چه از لحاظ درمان و چه در زمینه پروتکل‌های بهداشتی پدید آورده است.

وی افزود: در زمینه مقابله دارویی با کرونا جهان در حال پیشرفت است ولی هنوز نمی توانیم زمان دقیقی را برای درمان موثر نهایی مشخص کنیم با این وضع با پیگیری‌هایی که شاید از اسفندماه در کشور ما شروع شد مراکز علمی و دانشگاهی کشور در خصوص داروهای کرونا تلاش‌های شایسته ای انجام دادند.

سخنگوی دولت گفت: ما امروز جزو تولید کنندگان داروهایی هستیم که در دنیا تجویز می شود و تاثیراتی دارد هر چند تاثیر نهایی هیچ دارویی را صد در صد تایید نکردند.

وی ادامه داد: بعد از تولید دستگاه سی تی اسکن و کیت‌های آزمایش پادتن، دستگاه ونتیلاتور و داروهای مطرح در کرونا بنابر گزارش مطرح شده در دولت، تولید کیت‌های تست فوری کرونا هم از این هفته به طور انبوه در داخل کشور تولید و وارد فرایند تشخیص و درمان می‌شود.

ربیعی با اشاره به افزایش تعداد مرگ و میر در روزهای اخیر گفت: علت اصلی هم بر اساس مطالعات صورت گرفته عدم همراهی تعدادی از افراد جامعه و حتی حرکت بیماران مبتلا در سطح شهر بوده است.

وی یادآورشد: با توجه به بررسی‌هایی که در بانک‌های اطلاعاتی جدید به دست ‌آمد مشخص شد، برخی افراد مبتلا در مشاغل مختلف تا بیش از ۵۰ تا 60 کیلومتر حرکت کردند. بنابراین ما با وضعیتی جدیدی روبرو شدیم و لازم بود که متناسب با این وضعیت تصمیماتی را اتخاذ کنیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: تعطیلی گسترده در شهرهای قرمز، فاصله‌گذاری فیزیکی، تست‌های گسترده، افزایش پوشش بیمه‌ای بیماران کرونا،افزایش غربالگری‌های هدفمند،‌قرنطینه مبتلایان و فراهم کردن امکان قرنطینه برای افراد مبتلا که نمی‌توانند در منازل خودشان قرنطینه شوند، علاوه ردیابی الکترونیکی و از همه مهمتر برنامه نهادینه‌سازی اجتماعی رعایت پروتکل‌ها از عناصر اصلی استراتژی دولت در این مقطع است.

سخنگوی دولت با بیان این که امیدواریم که وضعیت مناسبی در کشور ایجاد شود، گفت: پیش از این نیز گفته بودیم در دوگانه معیشت و سلامت، تصمیم گیری دشوار است ولی در نهایت، ملاک تصمیم گیری نهایی، سلامت افراد جامعه خواهد بود.

وی افزود: در یک ماه گذشته طرح های زیادی در وزارت بهداشت مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. نهایتا وزارت بهداشت هفته گذشته طرح نهایی خود را به قرارگاه و ستاد ارائه کرد و شنبه گذشته پس از تهمیدات اجتماعی و انتظامی آن، مورد تصویب ستاد قرار گرفت.

ربیعی با تاکید بر اینکه هیچ تاخیری درباره تصمیم گیری در مورد پیشنهادهایی که از مجاری کارشناسی رسمی و کمیته سلامت ستاد آمده باشد، صورت نمی گیرد، تصریح کرد: تصمیم اخیر وزارت بهداشت که مبتنی بر تعطیلی گسترده و فراگیر ارائه شده، یک سیاست پویا برای همه کشور است و چارچوبی برای تصمیمات آینده و دادن اختیار به استان‌هاست.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: بر مبنای این تصمیم، در هر شهری که به تشخیص ستاد ملی استانی دچار شاخص های ابتلا و مرگ و میر شده باشد، تعطیلی براساس مناطق زرد، نارنجی و قرمز بطور گسترده اِعمال خواهد شد. چنانچه پس از دو هفته نیز وضعیت تداوم داشته باشد، بنابر نظر وزارت بهداشت محدودیت مجددا تمدید خواهد شد.

ربیعی خاطرنشان کرد: نظر رییس جمهوری در اجرای طرح تعطیلی گسترده از روز سه شنبه یعنی امروز بود اما اعضای جلسه شامل نیروی انتظامی و نیروهای مسلح، صدا و سیما، وزارت کشور و سایر دستگاه‌های عضو ستاد معتقد بودند اجرایی کردن این مصوبه به یک هفته زمان نیاز دارد. آقای رئیس جمهور هم نظر اعضا را برای تاخیر در اجرای طرح پذیرفت لذا طرح تعطیلی گسترده از روز شنبه آینده اجرایی می شود.

وی ادامه داد: تا کنون هیچ نظر کارشناسی‌ که در ستاد مورد جمع بندی قرار گرفته باشد، مورد مخالفت قرار نگرفته است. دولت هیچ اهمالی در خصوص جان مردم نخواهد داشت. ما همه در قبال جان دیگران مسئولیم و باید به این امر اهتمام جدی داشته باشیم.

سخنگوی دولت گفت: در جلسه روز یکشنبه هیات دولت نیز سعید نمکی وزیر بهداشت نیز با اشاره به این موضوع از رییس جمهوری تشکر کرد. نمکی همچنین اظهار داشتند که هرگز بستن کل کشور را پیشنهاد نکرده بودند و اعتقادی هم به آن ندارند و هیچ جای دنیا هم این کار را نکرده اند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا بعد از اعلام نتایج انتخابات آمریکا،‌ دولت در داخل آماج حمله قرار گرفته است گفت: همه اقدامات دولت در هفت سال گذشته در چارچوب قانون و با مجوزهای قانونی بوده است و دولت بدون طی مراحل و اخذ مجوزها کاری انجام نداده است.

او گفت: جوری از انتخابات آمریکا حرف می زنند که گویی آمریکا از طریق انتخابات و دموکراسی به ما لطمه زده، انتخابات آمریکا مسئله داخلی آمریکاست و به ما ربطی ندارد. ما هم مشکلی با انتخابات آمریکا نداریم. آمریکا نه از طریق انتخاباتی بلکه از طریق جنگ و ترور اقتصادی به ما تهاجم کرده است.

او گفت: تنزل دادن مسئله سلامت به امر سیاسی در رقابت های سیاسی زودرس خط قرمز دولت بوده است. به همان ترتیب تنزل دادن امر معیشت مردم به موضوع مجادله ها و کشاکش های سیاسی به مصلحت نظام و مردم و جامعه نیست. دولت خود دست به چنین اقدامی غیرمصلحانه و مغایر با منافع جامعه نخواهد زد.

او گفت: تفسیر نادرست از تلاش های دولت برای رسوا کردن تحریم گران، به عنوان چشم دوختن به خارج در توسعه اقتصادی کشور هم ظلم به دولت است و هم ستم به ملت.

او گفت: ظلم به دولت است چون این واقعیت را کتمان می کند که دولت به رغم تحریم ها و تلاش دشمنان برای پاشیدن نه بر ناامیدی، تلاش شبانه روزی خود برای افزایش تاب آوری اقتصاد ملی در گام اول و پیشبرد برنامه های توسعه ای در گام بعدی متوقف نکرده است.

او گفت: اما ظلم به مردم هم هست چون حتی وقتی دادگاههای بین المللی رژیم آمریکا را در آسیب رساندن به مردم ما بواسطه تحریم ها محکوم کرده اند و جامعه بین المللی از قانون شکنی و شدت شقاوت این رژیم علیه مردم ما به حیرت افتاده است، کم اهمیت دانستن تحریم های بی رحمانه تر از اعمال تحریم هاست. کسانی که تحریم ها را کم اهمیت نشان می دهند ناخواسته به شایستگی مردم ما برای برخورداری مزایای ارتباطات بین المللی اهانت می کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه دولت در تریبون‌های مختلف از جمله مجلس متهم به بی تفاوتی نسبت به گرانی و تولید ملی می‌شود و برای این مشکلات آدرس پاستور، بهارستان، میرداماد و باب همایون را می‌دهند، گفت: امروز در مورد سلامت و معیشت مردم نه نقد اجتماعی و اقتصادی بلکه نقدهای سیاسی زیادی می شنویم. بنای دولت ایجاد فضای آرام برای همه دلسوزان است که می خواهند از رنج مردم و آلام جامعه بکاهند، لذا بطور کلی بنا بر عدم پاسخگویی است. پاسخ ها در حد روشن شدن فضا و ابهام ها باید باشد. ما اجازه نداریم مناقشات جدیدی را ایجاد کنیم، همه ما و مردم به آرامش و اعتماد نیاز داریم.

او گفت: روزهای سختی را سپری می کنیم تحولات جهانی در حوزه بین الملل به سرعت در حال تغییر سریع است. بر مشکلات ناشی از تحریم بر زندگی مردم آگاهیم و این موضوعی صلی و جدی برای همه ما باید باشد.

او گفت: از سویی همه ما این روزها باید تمرکز خود را بر استفاده از فرصت های پیشروی متمرکز کنیم و با برنامه های خود از آلام و رنج های مردم بکاهیم. معتقدم علاوه بر هم افزایی که ضرورت این دوران است به انسجام ملی و همدلی بیشتر نه تنها بین قوا بلکه ملت و دولت نیازمندیم.

او گفت: دولت با تمام توان در دو جبهه کمک به مردم و به عقب راندن تحریم و ایجاد زمینه برای استفاده از فرصت های جهانی که حق مردم ایران است.

او گفت: متاسفانه برخی به نام تضعیف دولت به گونه ای حرف می زنند که گویی امریکا نه ترور فیزیکی کرده نه ترور اقتصادی. حرف ما این است که دولت از نقد استقبال می کند اما نباید به نام نقد دولت، آمریکا را از نقد مصون کرد و جنایات جنگ اقتصادی آن کشور علیه معیشت و ثروت و امنیت این مردم را تبرئه کرد.

او گفت: به بهانه اینکه نباید وضعیت خودمان را به آمریکا گره بزنیم، آیا انتظار دارند وقتی آمریکا سردار ملی ما را ترور می کند چیزی نگوییم، نگوییم که آمریکا میلیاردها دلار پول این کشور را در خارج از کشور را در معرض راهزنی قرار داده است؟ اگر ما جنایات اقتصادی آمریکا را لاپوشانی کنیم، اگر آمریکا را تبرئه کنیم و نگوییم که امریکا ثروت ها و دلارهای این کشور را در معرض ترور و راهزنی قرار داده چه پاسخی برای میلیاردها دلار ربوده شده که می توانست وضع جامعه و مردم را دگرگون کند خواهیم داشت؟

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها