کد خبر: 601675
تاریخ انتشار :

اعتراف مهم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، جوسپ بورل در نشستی با حضور خبرنگاران در وین به چالش‌های بین‌المللی اشاره و تصریح کرد که اتحادیه اروپا باید بتواند در قامت ارائه دهنده امنیت نقش بهتری را ایفا کند.

وی که این اظهارات را پس از برگزاری اولین نشست سالانه بازنگری وضعیت دفاعی اتحادیه اروپا مطرح می‌کرد؛ افزود که در این جلسه درباره اینکه اتحادیه اروپا چطور می‌تواند در قامت ارائه دهنده امنیت ایفای نقش کند و برای چالش‌های آینده بهتر آمادگی داشته باشد بحث و تبادل نظر شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تشریح چالش‌های موجود، به تنوع بیشتر جنگ‌افزارهای نظامی در اروپا نسبت به آمریکا اشاره کرد و بیان داشت: اگر آمریکا به عنوان دارند بزرگترین ارتش جهان تنها ۴ نوع ناو جنگی دارد چه معنایی دارد که ما در اروپا ۳۰ نوع ناو جنگی و ۱۶ نوع تانک داشته باشیم.

وی از سوی دیگر فقدان تعامل برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حوزه مسائل دفاعی و امنیتی را به باد انتقاد گرفت و افزود که میزان مشارکت آن‌ها زیر ۷ درصد تعهد عملی اعضا است.

بورل با اشاره به اینکه تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا موظف به مشارکت در زمینه همکاری‌های دفاعی هستند بیان کرد که ما در تلاش هستیم تا این مسائل را در جلسات دفاعی اتحادیه اروپا مرتفع کنیم. «به همین خاطر بازنگری وضعیت دفاعی اتحادیه اروپا در این مقطع اقدامی مهم بود و حوزه هایی را برجسته کرد که اعضا می‌توانند با تقویت ظرفیت‌ها دفاعی به اتحادیه اروپا مدرن و متحد کمک کنند»

جلسه امروز وزرای دفاع اتحادیه اروپا در حالی برگزار شد که اتحادیه در حال تدوین یک سند استراتژیک نظامی برای ۲۷ کشور عضو است. این سند تهدیدات، اهداف و جاه طلبی های نظامی آینده اتحادیه اروپا را مشخص خواهد کرد.

نام این سند که «قطب نمای استراتژیک» است که در واقع قرار است کارآیی آن چیزی مشابه پیمان ناتو باشد و تفاوت آن در این است که تنها یک پروژه دفاعی مشترک بین کشورهای اتحادیه اروپا خواهد بود.

«جوسپ بورل» درباره این سند اظهار داشت؛ برای اولین بار تمام سرویس های اطلاعاتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعم از نظامی و غیر نظامی مجموعه‌ای از تهدیدها علیه اتحادیه را در یک سند گردآوری کردند. وی افزود که این داده‌های کنار هم گذاشته شده تا تهدیدهای امنیتی اتحادیه اروپا شناسایی شود. به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این یک سند محرمانه است و تکمیل ان ممکن است سال ها طول بکشد.

وی با این حال افزود که اتحادیه اروپا به لطف این سند که بر پایه چهار محور مدیریت بحران، مقاومت، توسعه ظرفیت‌ها و مشارکت تنظیم شده، می‌تواند واکنش‌های خود را نسبت به تهدیدهای خارجی هماهنگ کند.

خلق این پروژه دفاعی مشترک، نتیجه تهدیدها و انتقادات ۴ سال اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از عدم همکاری اروپایی ها، خصوصا در زمینه مالی از پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو است.

با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، دو کشور فرانسه و آلمان بصورت غیررسمی رهبری اتحادیه اروپا را در دست گرفته اند. آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون، رهبران دوکشور آلمان و فرانسه قصد دارند گام اول برای تشکیل ارتش اروپایی را با تدوین این سند بردارند.

این در حالیست که دولت انگلیس نیز در استانه پایان دوره گذار خروج از اتحادیه اروپا، بودجه نظامی این کشور را به بالاترین سطح در ۳۰ سال گذشته افزایش داده است. این اعتبار به گفته نخست وزیر انگلیس برای تحول در ارتش، تقویت نفوذ کشور در جهان، ارتقاء نیروی سایبری ملی و فرماندهی فضایی هزینه خواهد شد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها