کد خبر: 603842
تاریخ انتشار :

در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» مطرح شد

حمیدرضا ترقی: معلوم بود که رئیسی نامزد نمی‌شود/ میزبانی جامعه روحانیت مبارز مورد قبول احزاب اصولگراست/ ممکن است جلیلی نامزد پایداری نباشد

حمیدرضا ترقی: معلوم بود که رئیسی نامزد نمی‌شود/ میزبانی جامعه روحانیت مبارز مورد قبول احزاب اصولگراست/ ممکن است جلیلی نامزد پایداری نباشد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز با مشخص شدن اینکه سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 شرکت نخواهد کرد، این پرسش به وجود می‌آید که آیا این گزاره خبری می‌تواند بر مسیر انتخاباتی اصولگرایان تأثیرگذار باشد؟ از سوی دیگر تا این لحظه هوز معلوم نیست که اصولگرایان با چه تشکلی واحدی برای ایجاد اجماع وارد انتخابات می‌شود؟

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «هنوز روی مصادیق بحثی نشده است و سخن آقای رئیسی مبنی بر اینکه تا پایان دوره پنج‌ساله خدمت خواهد کرد، امر عجیبی نبود زیرا معمولا افرادی که منصوب رهبر انقلاب هستند، می‌کوشند از سِمت خود کناره‌گیری نکنند و این انتصاب را نیمه‌کاره رها نکنند. با این اوصاف مجموعه اصولگرایان بر آقای رئیسی حسابی باز نکرده بود و تا این لحظه هم بحث مصداقی بر دیگر شخصیت‌ها رخ نداده است».

او در پاسخ به این پرسش که آیا اصولگرایان تا انتخابات به یک تشکل فراگیرِ اجماع‌ساز می‌رسند، اظهار کرد: «اکنون میزبانی جامعه روحانیت مبارز مورد قبول احزاب و تشکل‌های اصولگرا قرار گرفته است و در جلسات آن شرکت می‌کنند. جامعه روحانیت در مدت اخیر سازماندهی خوبی درون خود ایجاد کرد و توانست جلسات هماهنگی را به صورت هفتگی برگزار کند. واقعیت این است که جامعه روحانیت نمی‌خواهد محور باشد، بلکه قصد میزبانی برای وحدت را دارد».

این فعال سیاسی افزود: «اینکه در انتخابات مجلس جامعه روحانیت در نهایت نتوانست به عنوان داور نقش‌آفرینی کند، به دلیل آن بود که تا آن زمان هنوز ساختاربندی‌هایش کامل نشده بود و آمادگی ایفای این نقش را نداشت اما اکنون در جامعه روحانیت سازماندهی کاملی صورت گرفته است و عزم همه این است که انسجام کاملی میان نیروهای اصولگرا به وجود آید».

ترقی درخصوص وضعیت انتخاباتی سعید جلیلی هم خاطرنشان کرد: «من تصور نمی‌کنم نامزد پایداری آقای جلیلی باشد اما در عین حال او نیز یکی از گزینه‌ها در بین اصولگرایان است اما به هر حال تا روز انتخابات هر جناحی می‌کوشد فرد نزدیک‌تر به خود را معرفی کند که البته در نهایت باید از میان همه گزینه‌ها بر یک نامزد اجماع شود».

او همچنین درخصوص چه قدر ممکن است محمدباقر قالیباف وارد انتخابات شود، تصریح کرد: «به هر حال احتمال ورود آقای قالیباف به انتخابات را نمی‌شود انکار کرد زیرا ورود او به انتخابات ریاست‌جمهوری منع قانونی ندارد و واقعا هم تا اینجای کار توانمندی‌هایی در آقای قالیباف دیده‌ایم».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که اگر علی لاریجانی مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار بگیرد، اصولگرایان در مواجهه با او چه واکنش خواهند داشت، گفت: «آقای لاریجانی پایگاه جناحی‌اش همیشه اصولگرایی بوده است اما میزان شدت و ضعف اصولگرایی در افراد مختلف است. اگر اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی حمایت کنند و او نیز این حمایت را بپذیرد، طبیعی است که نگاه اصولگرایان نسبت به او منفی می‌شود زیرا اصولگرایان به دنبال تشکیل یک دولت جوان و حزب‌اللهی هستند؛ همانی که مدنظر رهبر انقلاب است و اگر قرار باشد هر کسی ولو آقای لاریجانی از حمایت جریان‌های لیبرالی و ساختارشکن استفاده کند و با آنها مرزبندی دقیقی نداشته باشد، پایگاهش در بین اصولگرایان به شدت تضعیف می‌شود. به هر حال باید دید آقای لاریجانی اولا می‌خواهد در انتخابات شرکت کند یا نه و ثانیا اگر شرکت کرد حمایت اصلاح‌طلبان را می‌پذیرد یا خیر؟ آقای لاریجانی با وضعیت کنونی‌اش یک اصولگراست؛ هرچند در میان اصولگرایان مخالفان و موافقانی دارد اما اگر نزدیک به اصلاح‌طلبان شود، بعد از این اصولگرایان از او فاصله می‌گیرند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها