کد خبر: 605806
تاریخ انتشار :

تردید چین برای توافق سرمایه‌گذاری با اتحادیه اروپا

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، وزارت خارجه چین روز جمعه تاکید کرد که این کشور طبق برنامه مذاکرات درباره توافق سرمایه‌گذاری با اتحادیه اروپا را دنبال خواهد کرد؛ موضعی که تردید‌هایی درباره نهایی شدن توافق تا پایان سال جاری ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، مذاکرات برای "توافق جامع اتحادیه اروپا - چین درباره سرمایه‌گذاری" که به شرکت‌های اروپایی دسترسی بیشتری به بازار چین خواهد داد، به مدت شش سال در جریان بوده است. یک مقام اتحادیه اروپا هفته گذشته گفت که در پی اقدامات و پیگیری‌های آلمان، حصول به این توافق نزدیک است. آلمان تا پایان سال جاری میلادی ریاست اتحادیه اروپا را به عهده دارد و همچنین بزرگترین صادر کننده اروپایی به چین است.

به نظر می‌رسد مسائلی، چون تحولات تازه درخصوص برگزیت تا حدی موضوع توافق چین با اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری را تحت تاثیر قرار دهد.

اما تازه‌ترین موضع‌گیری دولت چین معنا و مفهوم دیگری دارد. "وانگ ون‌بین" سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه تاکید کرد که این کشور طبق برنامه و با شتاب خاص خود و بر مبنای محافظت از امنیت و منافع توسعه‌ای خود مذاکرات را دنبال می‌کند. این اظهارات بازتاب دهنده مواضع وزارت بازرگانی چین است که پنجشنبه شب اعلام کرد رسیدن به توافق مستلزم تلاش هر دو طرف برای تامین بینابینی خواسته‌های طرف مقابل است.

موضع روز جمعه سخنگوی وزارت خارجه چین تا حدی عقب‌نشینی از اظهارات روز پنجشنبه او هم تلقی می‌شود که گفته بود مذاکرات بخوبی و بدون مانع به پیش می‌رود. او همچنین این گمانه‌زنی را تکذیب کرده بود که مذاکرات به علت مطالبات بیشتر چین در خصوص انرژی هسته‌ای دچار مشکل شده است.

یک دیپلمات ارشد غربی در پکن به رویترز گفت که چین از اروپا "درخواست‌های ناممکنی" مانند دسترسی به بخش‌های حساسی مانند انرژی و ... مطرح کرده است. این دیپلمات همچنین افزود که یکی دیگر از مواردی که مشکل‌ساز شده است، تردید چین برای تصویب قوانین بین‌المللی مرتبط با کار و سایر جنبه‌های توسعه‌های پایدار است.

کمیسیون اروپا روز جمعه ۲۸ آذر ماه پس از هفت سال مذاکره با چین، متن توافقنامه‌ای در حوزه حمایت از سرمایه گذاری برای تایید به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ارائه داد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها