کد خبر: 608436
تاریخ انتشار :

دولت بایدن و زمین سوخته‌ ترامپ

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تنها چند روز تا یکی از پرحاشیه ترین جابجایی های چند دهه اخیر کاخ سفید باقی مانده است. نحوه برنامه ریزی و حساسیتی که نسبت به تحولات احتمالی تا ۲۰ ژانویه نشان داده می شود حکایت از آن دارد که چهره های برجسته سیاسی از هر دو حزب آمریکا برای خروج «دونالد ترامپ» از اتاق بیضی کاخ سفید لحظه شماری می کنند.

اتفاقی که در روز ششم ژانویه از سوی طرفداران ترامپ و با تحریک رئیس جمهوری این کشور صورت گرفت نه تنها باعث بی اعتباری آمریکا شد بلکه شکنندگی ساختار ایالات متحده به خاطر خط مشی های رهبر این کشور به همگان نشان داد. اکنون «جو بایدن» با حضور خود در کاخ سفید با مجموعه گسترده ای از چالش ها روبرو است که سیاست های چهار ساله ترامپ آن ها را ایجاد کرد.

در عرصه داخلی آمریکا، دونالد ترامپ مشکلاتی همچون ناتوانی در کنترل بیماری کووید ۱۹، بیکاری گسترده و رکود اقتصادی، شکاف سیاسی و کشوری دوقطبی و در آستانه ورشکستگی برجای گذاشته است. در عرصه بین المللی و جهانی هم خروج از پیمان های مهم بین المللی، خروج از نهادهای زیر مجموعه سازمان ملل و کاهش اعتبار آمریکا در این سازمان، بی اعتمادی فزاینده به کاخ سفید در جهان، عقب ماندگی از سرعت رشد چین، تنش با ایران و کره شمالی و بسیاری موارد دیگر میراثی هستند که ترامپ برای بایدن به جا گذاشته است.

بحران‌های بزرگ و راه‌حل‌های دشوار

رسانه های غربی طیف گسترده ای از مهمترین چالش های بایدن در ابتدای ورود به کاخ سفید را فهرست کرده اند. شبکه خبری سی.ان.انآورده است: اگرچه دونالد ترامپ پس از روز تحلیف به سرعت به یک شهروند عادی تبدیل می شود اما تصمیمات ۴ ساله وی دموکراسی آمریکایی را لکه دار و تخریب کرد و جانشین او بیشتر از هریک از روسای جمهوری آمریکا از سال ۱۹۳۰ تاکنون دچار دردسر می شود. انبوهی از بحران ها به سراغ فرمانده جدید کاخ سفید به ارث می رسد که بسیاری از آن ها می توانند تهدیدی بزرگ برای آمریکا باشند.

وخامت اوضاع حزبی و سردرگمی آمریکا ناشی از این است که بایدن مسیری ظریف برای پاسخگویی و رفع این مشکلات بزرگ در اختیار دارد. بناکردن یک ریاست جمهوری کارآمد به واسطه چنین آغاز ناامیدکننده ای سخت است و به مهارت سیاسی فوق العاده و اشتباهات سیاسی دشمنان و خوش شانسی بایدن نیازمند است.

سی.ان.ان موضوع همه گیری کرونا، شرایط اقتصادی ناگوار، مشروعیت سیاسی، ترکیب سیاسی بحث برانگیز، یک دادگاه عالی مخالف، ناآرامی دموکرات ها و انتظارات جهانی را از مهمترین چالش های بایدن در نخستین سال ریاست جمهوری ارزیابی کرد.

خبرگزاری «اسوشیتدپرس» هم در گزارش خود آورده است با فاصله اندکی از کاخ سفید چندصد کارمندی که بایدن برای انجام امور انتقال قدرت به کار گمارده است تقریبا بیکار هستند. بخشی از این بیکاری به خاطر شیوع کرونا است بنابراین مهمترین اولویت بایدن مقابله با این همه گیری است.

این خبرگزاری مهمترین مشکل بایدن را نبود تجربه کافی مدیریت کلان کشور آن هم در فضای دورکاری و کار در فضای مجازی می داند. علاوه بر این شیوع بیماری در کاخ سفید هم چالشی مهم برای دولت منتخب خواهد بود.

روزنامه «نیویورک تایمز» اعتقاد دارد بایدن بر این باور است که ملت در یک بحران ویرانگر قرار دارد و او موظف است ایالات متحده را از میانه یک بیماری همه گیر نجات دهد و قدرت گذشته آن را باز یابد. بایدن باید هنجارهای دموکراتیکی را که ترامپ تضعیف کرد بار دیگر احیا کرده و آن را برای سراسر جهان به نمایش بگذارد.

رئیس جمهوری منتخب با صراحت اعلام کرد که پس از چهار سال پرسرو صدایی که ترامپ ایجاد کرده بود، وی قصد دارد شکاف های به وجود آمده در فرهنگ سیاسی آمریکا را ترمیم کند.

طبق این گزارش، مشکل دیگر وی با بخش قانونگذاری آمریکا است. بایدن با یک کنگره کاملا تقسیم شده روبرو خواهد بود بنابر این مجبور است اقدامات متعادل‌تری را در دستور کار خود قرار دهد. از سوی دیگر در هفته های نخست ریاست جمهوری بحث داغ سنای آمریکا طرح دعواهای گوناگون در مورد رفتار ترامپ و محکوم سازی وی خواهد بود.

دیپلماسی زمین سوخته

برخی تحلیلگران و رسانه های آمریکایی اقدامات ترامپ در ایالات متحده به ویژه در یک سال پایانی را کاملا نامطلوب و حتی بی‌منطق می دانند. همین سیاست ها نه تنها بستر لازم برای شکست وی در انتخابات سوم نوامبر را آماده ساخت بلکه منافع آمریکا را به شدت تضعیف کرده است. اینگونه به نظر می رسد که وی سعی کرد برای فرد منتخب بعدی در کاخ سفید یک زمین سوخته برجای بگذارد. در بسیاری از حوزه های سیاسی و اقتصادی ترامپ تله یا مین هایی را کارگذاشته است که اشتباه در مورد هر یک از آن ها می تواند برای بایدن و آمریکا بسیار گران تمام شود.

به عنوان نمونه اقدامات ترامپ در حوزه آب و هوایی در تضاد با سیاست های احتمالی بایدن در زمینه صنعت و اقتصاد آمریکا است. در حوزه سیاست خارجی تنش میان ایالات متحده و متحدانش به اندازه ای عمیق و پیچیده است که باز کردن گره کور آن ها سخت می نماید. در مورد ایران هم دونالد ترامپ در ماه های آخر ریاست جمهوری که برای وی تسلیم نشدن ایران و شکست در انتخابات تقریبا مسجل شد، قوانینی را به اجرا در آورد که رفع آن ها سخت و دردسرساز است.

اگرچه تحلیلگران مسائل بین المللی اعتقاد دارند اصلاح بسیاری از خط مشی های ترامپ در میان مدت قابل تحقق است اما همین تغییر رویه ضربه ای بزرگ به حیثیت و اعتبار جهانی کاخ سفید وارد می کند.

شبکه خبری «ان.پی.آر» در گزارش خود چالش های دیپلماتیک را هم بحث مهمی برای ریاست جمهوری بایدن دانست و موضوعاتی همچون ایران، چین، تعاملات تجاری بین المللی و یک جانبه گرایی یا وضعیت آمریکا در خاورمیانه و نوع دیدگاه متحدان نسبت به واشنگتن را از مهمترین چالش ها دانست. «نیکلاس برنز» دیپلمات پرسابقه آمریکایی در گفت وگو با این رسانه عنوان داشت اتفاقات ساختمان کنگره هدیه ای بود برای چین و روسیه تا تعهد ایالات متحده به دموکراسی را زیر سوال ببرند. مهمترین نکته ای که کاخ سفید باید در چند ماه آینده به جهان نشان دهد آن است که از اقتدارگرایی و یکجانبه گرایی به سمت حکومت قانون حرکت می کند.

در این گزارش تاکید شده است استثناگرایی ایالات متحده که از گذشته بسیاری از رویکردهای سیاست خارجی این کشور را تعیین می کرد ناکارآمدی خود را نشان داده است.

این دیپلمات باسابقه تعامل ترامپ با رهبر کره شمالی را نکته مثبت سیاست خارجی وی دانست ولی در عین حال خاطرنشان کرد اهرم های فشار آمریکا در خارج از این کشور تضعیف شده است و به همین دلیل نفوذ آمریکا در دوره بایدن باید ترمیم شود.

برنز معتقد است ترامپ صدمات بسیاری را بر نهادهای آمریکایی همچون سی.آی.ای، وزارت دادگستری و سرویس های خارجی آمریکا تحمیل کرد. در این میان وزارت امور خارجه آمریکا نیازمند دگرگونی های وسیعی است تا بتواند واشنگتن را به جایگاه برتر قدرت بازگرداند.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها