کد خبر: 610141
تاریخ انتشار :

چین کابوس دولت بایدن خواهد بود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» طی یادداشتی به قلم «نیکلاس کریستوف» با اشاره به تنش‌های دولت‌ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا با چین گزارش کرد که «پکن، کابوس جو بایدن خواهد بود».

در این گزارش در حالیکه رویارویی نظامی میان ایالات متحده و چین را غیرمحتمل توصیف کرده است اما تأکید کرده است که سالهای پیش روی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با بزرگ‌ترین خطرات همراه خواهد بود و بخشی از آن به این دلیل است که «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین بیش از حد اطمینان دارد که ایالات متحده رو به افول است.

«بانی گلیسر» از مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در این خصوص می‌گوید: «فکر می‌کنم وقوع تقابل نظامی (میان چین و آمریکا) بعید باشد اما این گزینه را رد نمی‌کنم».

طبق این گزارش، دولت بایدن علیرغم آنکه در بسیاری از مسائل همچون هنگ‌ کنگ و تایوان و موضوعات دیگر با چین اختلاف دارد، در عین حال به دنبال همکاری با این کشور در خصوص موضوعاتی چون تغییرات اقلیمی و کره شمالی است.

با اینحال، طبق این گزارش، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده تصریح کرده است که رویکرد سخت دونالد ترامپ در قبال چین را ادامه خواهند داد و با همپیمانان آمریکا برای کارآمدتر کردن سیاست قاطعانه علیه چین وارد همکاری خواهند شد.

از طرف دیگر، علیرغم آنکه وزیر خارجه دولت بایدن تأکید کرده که به دنبال تشدید سیاست قاطعانه علیه پکن هستند، همچنان جمهوری‌خواهان سیاست بایدن در قبال چین را آسیب‌پذیری دولت فعلی آمریکا می‌دانند و برخی از آنها به تمسخر رئیس‌جمهور آمریکا را «بایدن پکن» توصیف می‌کنند و سناتور «تد کروز» می‌گوید که آغوش تیم بایدن به روی حزب کمونیست چین باز است.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز ادامه داد برخلاف اظهارات جمهوری‌خواهان، بایدن تیم سرسخت و متخصصی در زمینه آسیا را به خدمت گرفته است و انتقادات از سیاست آتی بایدن در قبال پکن موجب می‌شود که فضای اندکی برای دیپلماسی با چین باقی بماند.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به تمامی چالش‌هایی که دولت بایدن در مقابل پکن با آن مواجه است، ادامه داد که بایدن علیرغم آنکه باید روابط خود را با تایوان تقویت کند، نباید این تقویت روابط به گونه‌ای باشد که با لج و لجبازی با «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین همراه شود.

نویسنده نیویورک‌تایمز همچنین به بایدن توصیه کرد که از طریق همکاری با چین، خطر برخوردها و تنش‌ها با این کشور را کاهش دهد.

«دیوید شامباگ» یکی از محققان دانشگاه جرج واشنگتن و نویسنده کتاب‌هایی درباره روابط آمریکا و چین نیز توصیه کرده است که توافقاتی در زمینه کنترل تسلیحات و رایزنی‌هایی میان ارتش دو کشور می‌تواند از تنش‌ها میان پکن و واشنگتن کاهش دهد.

روز گذشته (شنبه) پایگاه خبری «بیزنس اینسایدر» گزارش کرد که پس از اقدام تحریک‌آمیز ایالات متحده در اعزام ناوگروه آمریکایی به دریای جنوبی چین، بمب‌افکن‌های پکن حمله به این ناوگروه را شبیه‌سازی کردند.

در بحبوحه تنش‌ها میان واشنگتن و پکن در خصوص مسئله تایوان، یک ناوگروه نظامی آمریکایی با هدایت ناو هواپیمابر «یو اس اس تئودور روزولت» اوایل هفته گذشته وارد دریای جنوبی چین شد.

در پی اقدام واشنگتن در ورود به آبهای مورد مناقشه چین، ارتش پکن نیز هشت بمب‌افکن « H-6K»، چهار جنگنده «جی-16» و یک فروند هواپیمای جنگی ضدزیردریایی « Y-8» اعزام کرد که از تایوان به سمت آبراه مورد مناقشه دریای جنوبی چین پرواز کردند.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها