کد خبر: 610791
تاریخ انتشار :

نامه نیوز بررسی می کند؛

کلاف سردرگم امنیتی در دولت بایدن ؛ دردسرهای جدید برای سازمان سیا

کلاف سردرگم امنیتی در دولت بایدن ؛ دردسرهای جدید برای سازمان سیا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز: جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، ویلیام برنز را به عنوان گزینه رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده انتخاب کرد.وی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما قائم مقام وزارت خارجه آمریکا بود و از جمله کسانی بود که نقش به سزایی در پروژه انعقاد برجام ایفا کرد. فراتر از آن، ویلیام برنز در بسیاری از پرونده های مربوط به حوزه "امنیت بین الملل" در دولت اوباما، صاحب نظر بوده است. ویلیام برنز ۶۴ ساله سابقه بیش از ۳۳ سال فعالیت در وزارت خارجه آمریکا را دارد و پیش از این سفیر ایالات متحده در روسیه و اردن بوده است.
نکته جالب توجه اینکه وی پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ و در اعتراض به سیاست خارجی جنجالی دولت وی خود را بازنشسته کرد. وی در سال ۲۰۱۷ نامه‌ای انتقاد آمیز درباره سیاست خارجی دولت به دونالد ترامپ نوشت و از سمت خود کناره‌گیری کرد.جو بایدن در بیانیه خود ویلیام برنز را «دیپلماتی کارکشته» خواند که «برای ده‌ها سال» در خدمت «امنیت» آمریکا و مردمش بوده است. وی همچنین گفت که «تجربیات و دانش برنز» چیزی است که «آمریکا برای جلوگیری از تهدیدها، پیش از آنکه به خاک ما برسند، احتیاج دارد.»
وی یکی از جدی‌ترین گزینه‌های جو بایدن برای وزارت خارجه آمریکا بود. برنز دارای مدرک دکترای روابط بین المللی از دانشگاه آکسفورد است.
آیا "ویلیام برنز" با " آوریل هاینز" همکاری خواهد کرد؟
سوال اصلی اینجاست که آیا "ویلیام برنز" به عنوان رئیس جدید سازمان سیا، با آوریل هاینز رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا همراهی خواهد کرد؟ به نظر می رسد تفاوتهایی در سبک و سیاق رفتاری و امنیتی این دو وجود دارد. جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، رسما آوریل هاینز را برای ریاست اداره اطلاعات ملی معرفی کرده است. این برای اولین بار است که یک زن برای این پست انتخاب می شود. اداره اطلاعات ملی، هماهنگ کننده تمامی سازمان های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا را بر عهده دارد. همچنین حفاظت از ارتباطات و زیرساخت های حساس مخابراتی دولت آمریکا و حفاظت از سیستم های اطلاعاتی که شامل امنیت اطلاعات و تجزیه و تحلیل رمزگشایی و رمزنگاری است را برعهده دارد. آژانس امنیت ملی یکی از اعضای کلیدی در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده، متشکل از ۱۶سازمان امنیتی - اطلاعاتی است. در هر حال، ویلیام برنز باید به نوعی زیر نظر آوریل هاینز کار کند، هر چند که وجوه اشتراک زیادی میان این دو وجود دارد!
نگاه ضد امنیتی زوج "برنز-هاینز" به جهان
آوریل هاینز در دوران ریاست جمهوری اوباما ، معاون سازمان سیا بود. از آوریل هاینز به عنوان زنی یاد می شود که کمتر در معرض پرسش و پاسخ رسانه ها قرار می گیرد و در مقابل به عنوان شاه مهره ای امنیتی در آمریکا، ارتباط گسترده ای با دو لابی صهیونیستی آیپک و جی استریت در این کشور دارد. آوریل هاینز در دوران ریاست جمهوری اوباما در کنار جان برنان-رئیس وقت سازمان سیا-نقش مهمی در انجام قتل های هدفمند توسط هواپیماهای بدون سرنشین در کشورهای دیگر ایفا کرد. بر خلاف آنچه تصور می شود، "آوریل هاینز" رویکرد تندی نسبت به دیگر کشورهای دنیا ( خصوصا کشورهای مخالف آمریکا) دارد و مداخله نظامی آدر دیگر نقاط دنیا را مذموم نمی داند.ویلیام هاینز از این حیث، شباهت بسیار زیادی به ویلیام برنز دارد! برنز و هاینز هر دو از طرفداران ایجاد بحرانهای مزمن امنیتی در نظام بین الملل می باشند.
دردسرهای ویلیام برنز در سازمان سیا
طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ یعنی از زمانی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد بسیاری از قواعد حکمرانی در آمریکا تغییر کرد و آمریکا به صورت آشکارا در نظام بین الملل، رویکرد یکجانبه گرایانه‌ای را در دستور کار قرار خود قرار داد یعنی با کشورهای اروپایی دچار چالش شد، در سازمان ناتو بین آمریکا و متحدان اروپایی‌اش اختلافات مزمنی بروز کرد، جنگ تجاری بین آمریکا و چین شکل گرفت و حتی در ماه‌های آخر ریاست جمهوری ترامپ، این مسئله به حیات خلوت چین کشیده شد یعنی آمریکا تحرکات نظامی خود را از طریق فروش تسلیحات به این کشورها در دریای چین، هنگ کنگ، تایوان و ... تشدید کرد.
با این حال، سوال اصلی اینجاست که آیا ویلیام برنز به عنوان کسی که خود را در حوزه امنیت بین الملل صاحب نظر و سبک می داند، می تواند چشمان خود را بر روی شرایط و بحرانهای داخلی در آمریکا ببندد؟! به عبارت بهتر، باید به این سوال اساسی پاسخ داد که بحرانهای حوزه داخلی آمریکا، تا چه اندازه ای می تواند "ویلیام برنز" و قدرت وی در سازمان سیا را محدود کند؟
واقعیت امر این است که ویلیام برنز و حتی جوبایدن ، در بین سالهای 2021 تا 2024 چاره ای جز تمرکزی مستمر بر بحرانهای داخلی کشورش ندارند! در صورتی که بایدن نتواند میان حوزه سیاست داخلی و خارجی کشورش توازنی ایجاد کند، قطعا با ریزش هواداران خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 مواجه خواهد شد. نباید فراموش کرد که جنس حدود 40 درصد از آرای ترامپ،"سلبی" بوده نه "ایجابی"! همین مسئله، ضریب هشدارهای امنیتی در آمریکا و احتمال شکل گیری اعتراضات عمومی در دوران ریاست جمهوری بایدن را افزایش خواهد داد. به عبارت بهتر، بسیاری از رای دهندگان از ترس حضور مجدد ترامپ در کاخ سفید، آرای خود را به سود بایدن به گردش در آوردند. با این حال، به نظر می رسد جو بایدن قدرت مانور مطلقی در حوزه سیاست خارجی کشورش ندارد! به عبارت بهتر، بحرانهای جاری در حوزه امنیت و سیاست داخلی آمریکا، بایدن را در وضعیت سختی خواهد داد.از سوی دیگر، تحرکات طرفداران ترامپ ( که نمونه آن را در جریان حمله به کنگره مشاهده کردیم)، قطعا در دوران ریاست جمهوری بایدن تکرار خواهد شد. چنانچه مقامات پلیس اف بی آی اشاره کرده اند، حتی احتمال وقوع انفجار و عملیاتهای مخرب در هر 50 ایالت آمریکا و از سوی طرفداران ترامپ وجود خواهد داشت. ناسیونالیستهای رادیکال نیز در چنین شرایطی، بسیاری از برنامه ها و پیش بینی های بایدن، برنز و آوریل هاینز را بر هم خواهند ریخت!
پارامترهای ناامید کننده برای سازمان سیا
استمرار شیوع ویروس کرونا و بحرانهای اقتصادی ناشی از آن،پارامترهای محدودکننده دیگری هستند که در حوزه امنیت داخلی، قدرت مانور بایدن و برنز را محدود می کند.
تجربه نشان داده است که دموکرات‌ها هم مانند جمهوری خواهان برنامه مدونی برای مواجهه با این بحرانها ندارند. مسئله بعدی در حوزه داخلی آمریکا ، اعتراض‌های معطوف به اصل نژادپرستی در آمریکا می‌باشد که با توجه به رویکرد نژادپرستانه پلیس فدرال، در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.
مسئله دیگری که بایدن باید آن را مدیریت کند، بحث اقتصاد آمریکاست. آمارها نشان می‌دهد بعد از وقوع بحران کرونا بیش از 60 میلیون نفر در آمریکا شغل خود را از دست داده‌اند و بسیاری از بنگاه‌های کوچک و متوسط هم به شدت آسیب دیده‌اند و در معرض ورشکستگی قرار دارند.در چنین شرایطی"بحران اقتصادی" می تواند پیش در آمدی برای وقوع "بحران امنیتی" در ایالات متحده آمریکا باشد. سابقه این موضوع، در نیمه اول قرن بیستم و در جریان وقوع بحرانهای اقتصادی گسترده در این کشور نیز وجود داشته است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها