کد خبر: 613874
تاریخ انتشار :

ادامه تنش‌ها بین ترکیه و یونان/ آتن به اعزام شناورهای جنگی به شرق اژه متهم شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ترکیه دوشنبه یونان را به اعزام شناورها و قایق‌های جنگی نزدیک سواحل خود متهم کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» سخنگوی وزارت دفاع ترکیه در دوشنبه در نشست خبری گفت که یونان شناورها و قایق‌های جنگی را به جزایر غیرنظامی در شرق دریای اژه و جزیره «میس» در چند کیلومتری ترکیه اعزام کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع ترکیه گفت: «با وجود همه تلاش‌های مثبت و سازنده ترکیه ، یونان به اقدامات تحریک آمیز و غیرقانونی خود ادامه می‌دهد.با این حال، ترکیه تلاش‌های خود را در جهت حل مسئله از طریق گفت‌وگو و مذاکره بر اساس قوانین بین‌المللی ادامه می دهد.»

رئیس جمهور ترکیه روز شنبه در سخنانی بر لزوم برخورداری این کشور از یک نیروی دریایی قدرتمند سخن گفت. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت: «نیروی دریایی، ترکیه را به سطوح بالای سیاسی در جهان رسانده است. یک نیروی دریایی قوی برای ما یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. ما باید نه تنها در اقتصاد و سیاست، بلکه در زمینه نظامی و دفاعی نیز قدرتمند باشیم.»

این در حالی است که یونان به عنوان بخشی از برنامه تقویت نیروهای مسلح در بحبوحه تنش با ترکیه، از افزایش مدت خدمت سربازی در ارتش خبر داده است. یونان خدمت وظیفه در ارتش را از 9 ماه به 12 ماه افزایش داد. دوره خدمت 9 ماهه در ارتش برای داوطلبان خدمت در نیروهای ویژه یا مناطق مرزی کماکان پابرجاست.

یونان سال گذشته یک برنامه بزرگ نوین سازی نظامی را آغاز کرد که شامل به‌روزرسانی ناوگان قدیمی جنگنده ‌های «اف-16» خود و همچنین خرید هواپیماهای نسل جدید «رافال» ساخت فرانسه را آغاز کرد.

یونان و ترکیه دو کشور همسایه در مورد مرزهای دریایی و منابع انرژی در دریای اژه و شرق مدیترانه باهم اختلاف دارند و این مسئله موجب باعث تحرکات شدید نیروی دریایی در منطقه شده است.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها