کد خبر: 616433
تاریخ انتشار :

تایپه: مانورهای چین در نزدیکی تایوان حاوی پیام برای آمریکا هستند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، این روند افزایش فعالیتهایی که چین آنها را به طرز نامعمول به عنوان "مانوری رزمی" طی روز چهارشنبه توصیف کرد، زنگ خطر را هم در تایپه و هم واشنگتن به صدا در آورده هر چند که مقامهای امنیتی آنها را نشانه حمله قریب‌الوقوع نمی‌بینند.

به گفته یک مقام آگاه به برنامه‌ریزی‌های امنیتی تایوان، دست کم برخی از مانورها با هدف تمرین "جلوگیری از دسترسی" به منظور ممانعت از ورود نیروهای خارجی به دفاع از تایپه در یک جنگ اجرا شدند.

یک مقام در تایوان که نامش را فاش نکرد، گفت: چین ادعا کرد که این مانورها نزدیک تایوان هستند اما با قضاوت از روی مکانشان عملا هدف مد نظر آنها ارتش آمریکا بوده است.

منبع مذکور گفت، چند روز پیش ناو هواپیمابر چین در نزدیکی تایوان مانور انجام داد، در حالی که نیروی هوایی آن نیز به شبیه سازی حملاتی به کشتی‌های آمریکایی پرداخت، اگرچه اطلاعی از حضور هیچ کشتی نیروی دریایی آمریکا در منطقه وجود نداشت.

یک منبع امنیتی غربی گفت، پروازهای تقریبا روزانه هواپیماهای ضدزیردریایی چین در بخش شمالی دریای چین جنوبی احتمالا پاسخی به ماموریتهای آمریکا در آنجا از جمله ماموریتهای با زیردریایی‌ها هستند و یا میخواهند به پنتاگون نشان دهند که چین قادر به شکار زیردریایی‌های آمریکا است.

منبع مذکور با اشاره به ناوگان زیردریایی‌های تایوان متشکل از چهار زیردریایی که دو تای آنها به زمان جنگ جهانی دوم بر میگردند، گفت: آنها زیردریایی‌های تایوانی را شکار نمی‌کنند.

نیروی دریایی آمریکا اطلاعاتی درباره هیچ گونه از گشت زنی‌های زیردریایی‌هایش در نزدیکی تایوان یا در دریای چین جنوبی ارائه نمیکند.

دو مقام نظامی آمریکا که نامشان را فاش نکردند نیز گفتند، اگرچه آمریکا نگران فعالیتهای چین پیرامون تایوان است، احساس یک حمله قریب‌الوقوع وجود ندارد. یک مقام گفت: "در پنج سال گذشته، چین محور استراتژی دفاع ملی آمریکا بوده است بنا بر این البته ما نگران هستیم."

وزارت دفاع چین و ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا به درخواستها برای اظهار نظر پاسخ نگفتند. وزارت دفاع تایوان نیز گفت، نظارت نزدیک را بر "تحرکات دشمن" حفظ کرده و برنامه‌های رزمی را با هدف تعامل با سناریوهای حمله چین دارد هر چند که توضیح بیشتر نداد.

یک مقام نظامی آمریکا تاکید کرد، واشنگتن شاهد هیچ نوع از تشدید عملیاتهای نظامی از سوی چین در پاسخ به عبور کشتی‌های جنگی آمریکا از تنگه تایوان نبوده است.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای به رویترز گفت، آمریکا باعث "باد کردن تکبر نیروهای استقلال طلب تایوان شده است".

این بیانیه تصریح داشت، واشنگتن "مسئولیتی غیرقابل اجتناب از بابت تنشها در تنگه تایوان دارد".

انتهای پیام

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها