کد خبر: 616925
تاریخ انتشار :

گفت و گوی نامه نیوز با حسین انصاری راد ؛

شگفتی اصلاح طلبان رو شد ؛ یا ظریف یا جهانگیری

انصاری راد گفت: تصور من این است که آقای رئیس مشکلات و موانع بسیاری برای کاندیداتوری دارد. مثلا سوابق سیاسی ندارد و نمی‌تواند اعتماد مردم را جلب کند.

شگفتی اصلاح طلبان رو شد ؛ یا ظریف یا جهانگیری
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، انتخابات نزدیک است اما نامزدهای اصلی هنوز هم تصمیم خود را نگرفته یا اعلام نکرده‌اند. گویی هر کدام از جریان‌های سیاسی قصد ندارند که نامزد نهایی و احتمالا اجماعی خود را قبل از دقیقه نود معرفی کنند. کارگزارانی‌ها که این را به صراحت هم می‌گویند. آنطور که حسین مرعشی در مصاحبه اخیر خود اعلام کرده این حزب اصلاح‌طلب بنا دارد که نامزدهای اصلی خود که مدعی است شگفتی انتخابات نیز در میان آن است، در دقیقه نود معرفی کند!

حسین انصاری‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب البته معتقد است که این شگفتی فردی از میان اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف و یا مصطفی تاجزاده است.

مواضع اعضای کارگزاران مثل آنچه عطریانفر درباره عدم توافق حول محور خاتمی درباره کاندیداتوری تاجزاده گفت، نشان می‌دهد که بعید است آنها روی تاجزاده حساب کرده باشند. درباره ظریف و جهانگیری اما جای تامل وجود دارد. مخصوصا که در هفته‌های اخیر یعنی بعد از کناره‌گیری سیدحسن خمینی از کاندیداتوری و همزمان با مذاکرات وین که سازنده ارزیابی شده است، مدام از ظریف حمایت کرده‌اند.

انصاری‌راد البته در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» به ویژگی‌های نامزدی که بتواند شگفتی انتخابات باشد، اشاره می‌کند و می‌گوید: «شگفتی انتخابات باید کاندیدایی باشد که بتواند آزادی و قانون را در سطح کشور اجرا کند و در سیاست داخلی آزادی انتخابات و در سیاست خارجی هم مصالحه با همه جهان را در راس سیاست‌ها خود قرار دهد. باید کاندیدایی باشد که بتواند این سیاست ها را پایه رابطه با ملت قرار دهد و متعهد باشد که هر شرایطی به این سیاست‌ها پایبند مانده و اگر هم قادر به اجرا نبود، استعفا دهد».

وی در پاسخ به اینکه چه کسی از بین گزینه‌های موجود این ویژگی‌ها را دارد و به قول کارگزاران شگفتی انتخابات می‌شود، گفت: «این را باید کارگزاران بگوید و تضمین کند. به نظر من اما در شرایط فعلی آقایان جهانگیری، ظریف و تاجزاده می‌توانند این نقش را ایفا کنند».

انصاری راد گفت: «هر سه این افراد از نظر فکری و نوع اداره کشور همین سیاست‌هایی که اشاره کردم را دارند.»

وی در واکنش به اینکه اما مصطفی تاجزاده تقریبا شانسی برای تایید صلاحیت ندارد، گفت: «رد صلاحیت ممکن است در انتظار هر سه باشد البته درباره تاجزاده احتمال بیشتری وجود دارد. به هرحال اگر شورای نگهبان با همان صافی تنگ و بسته عمل کند این احتمال برای آقای ظریف و جهانیگری نیز وجود دارد. اما اگر چنین کاری انجام شده و رد صلاحیت شوند، به نظر من تیر خلاصی بر انتخابات ریاست جمهوری زده‌اند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به آیا احتمال دارد ظریف در فرصت باقی مانده از نظر خود مبنی بر عدم کاندیداتوری برگشته و تغییر عقیده دهد؟ گفت: «ظریف به مصالح کشور و ملت ایران پایبند است و اصل مورد نظر او تامین مصالح کشور است. قبلا در گفت‌و‌گوهای خود در مواردی گفته با اینکه با برخی سیاست‌ها مخالف هستم اما به خاطر حاکمیت از آن دفاع می‌کنم. اخیرا هم گفته بود که اگر فشارهای به من زیاد باشد نامزد شده و رای هم خواهم آورد. عین جمله را البته به خاطر ندارم و معنایش این بود».

انصاری راد در پیش‌بینی وضعیت انتخابات جریان اصولگرا نیز گتف: « من معتقدم که اصولگرایان بسیار دچار مشکل هستند لذا اگر این انتخابات هم به شیوه گذشته و با آن ردصلاحیت‌هایی که از دوره هفتم مجلس به بعد پیش گرفته‌اند، عمل شود؛ شانسی نخواهند داشت. زیرا دیگر جایی برای امید و اعتماد مردم باقی نگذاشته‌اند و کاندیدای آنان نمی‌تواند اعتماد مردم را جلب کند. به نظر من این انتخابات نیز مثل انتخابات مجلس یازدهم و با اقل مشارکت برگزار خواهد شد که اصلا مطلوب نیست».

وی در پاسخ به اینکه آیا کاندیداتوری ابراهیم رئیسی کمکی به جریان اصولگرا خواهد کرد یا خیر؟ گفت: «تصور من این است که آقای رئیس مشکلات و موانع بسیاری برای کاندیداتوری دارد. مثلا سوابق سیاسی ندارد و نمی‌تواند اعتماد مردم را جلب کند. تاکید من بر این است که این انتخابات را با انتخابات 92 و 96 قیاس نکنید چون مردم ما با مردم در آن دو دوره قبلی فرق کرده‌اند و امیدی به اصلاح ندارند»

انصاری راد تاکید کرد: «آقای رئیسی برای کاندیدا شدن و موفق بودن مشکلات داخلی و خارجی بسیاری دارد و بهتر است که خود با یک محاسبه دقیق در این انتخابات ورود نکند».

وی افزود: «وضع قالیباف هم البته خیلی بدتر از اوست. وضعیت قالیباف بسیار نامطلوب است و اعتبار گذشته را هم از دست داده است.»

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها