کد خبر: 617427
تاریخ انتشار :

اردن مالکیت فلسطین بر واحدهای مسکونی در محله شیخ جراح قدس را تصویب کرد

وزارت خارجه اردن اعلام کرد، ۱۴ توافقنامه میان وزارت مسکن و شهرسازی اردن و اهالی محله شیخ جراح در قدس به تصویب رسید و آن را به وزارت خارجه فلسطین، اهالی این محله و وکلای آن تحویل داد.

اردن مالکیت فلسطین بر واحدهای مسکونی در محله شیخ جراح قدس را تصویب کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از العربی الجدید، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد، گواهی به اهالی محله تحویل داده که نشان می‌دهد وزارت مسکن و شهرسازی توافقنامه‌ای با آژانس آنروا برای ساخت ۲۸ واحد مسکونی در محله شیخ جراح و نیز توافقنامه‌هایی شخصی با اهالی درباره ساخت مسکن منعقد کرد و به موجب توافقنامه‌ها متعهد شد واحدهای مسکونی به نام ساکنانش ثبت شود؛ اما به دلیل نتیجه جنگ ۱۹۶۷ روند واگذاری منازل و ثبت مالکیت اهالی بر این خانه‌ها هنوز انجام نشده است.

ضیف الله الفایز، سخنگوی وزارت خارجه اردن گفت، در راستای تمایل این کشور برای حمایت همه جانبه از اهالی الشیخ جراح در قدس شرقی به گونه‌ای که حقوقشان حفظ شود و آنها در خانه‌های خود بمانند، این اسناد امروز تحویل داده شد. قبلا هم وزارت خارجه اردن تمامی اسناد موجود در نزد خود را به طرف فلسطینی تحویل داد؛ اسنادی که می‌تواند به اهالی قدس در حفظ کامل حقوق خود از اجاره نامه‌ها گرفته تا لیست اسامی ذی‌نفعان و مکاتبات و نیز رونوشتی از توافقنامه‌ای که با آنروا در سال ۱۹۵۴ منعقد شد، کمک کنند.

وی گفت، استقرار اهالی قدس در خاک خود و در خانه‌هایشان اصول دائمی در تلاش‌های اردن برای حمایت از فلسطینی‌ها و محکومیت و مخالفت اردن با تلاش‌های غیر قانونی و غیر انسانی رژیم صهیونیستی برای اخراج فلسطینی‌ها از خانه‌ها و اراضی خود و آسیب رساندن به حقوق آنها است.

وزارت خارجه اردن هفته پیش اعلام کرد، در طول سال‌ها یک بررسی دقیقی از اسناد ادارات رسمی اسناد اردن انجام شد که نشان می‌دهد وزارت مسکن و شهرسازی این کشور قبلا قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی به تعدادی از اهالی شیخ جراح در سال ۱۹۵۶ منعقد کرده بود.

الفایز گفت، در سال ۲۰۱۹ بنا به درخواست طرف فلسطینی، رونوشتی تایید کننده از تمامی اسناد پیدا شده از جمله اجاره نامه، مکاتبات، سوابق و لیست اسامی مستاجران و نیز رونوشتی از توافقنامه میان وزارت مسکن و شهرسازی اردن و آنروا در سال ۱۹۵۴ تحویل سفارت فلسطین در اردن شد. روند جستجوی اسناد از بیش از ۶۰ سال پیش ادامه دارد.

وزارت خارجه اردن در ماه مارس اعلام کرد، همکاری مشترکی میان این وزارتخانه و اردن در رابطه با پرونده و اسناد محله شیخ جراح در برابر تلاش‌ها برای کنترل رژیم صهیونیستی بر این محله و بیرون کردن اهالی آن وجود دارد.

دادگاه مرکزی رژیم صهیونیستی طی ماه‌های اخیر چندین حکم برای خروج خانواده‌های ساکن محله شیخ جراح صادر و درخواست‌های تجدیدنظر در این خصوص را رد کرده است.

با وجود گذشت بیش از چهار دهه از این مساله، دادگاه‌های اشغالگر درمورد مالکیت زمین بحثی نمی‌کنند و تنها به سندی که انجمن‌های شهرک سازی ارائه کرده، اکتفا کرده‌اند.

در ماه مه مردم فلسطین برای دفاع از حق خود در حضور و باقی ماندن در این منطقه که با تهدید تخلیه روبروست، وارد نبرد روزانه شدند، نبردی که اهالی شیخ جراح بر تداوم آن برای مقابله با هجمه شدید شهرک سازی پافشاری می‌کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها