کد خبر: 618141
تاریخ انتشار :

عربستان باید ایران را به عنوان اولین واقعیت مسلم منطقه بپذیرد

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: ایران منعی برای هر نوعی از مذاکرات با کشورهای منطقه از جمله با عربستان که توسعه مناسبات را به طور متقابل در پی داشته باشد، نمی‌بیند چون اولویت سیاست خارجی ایران، داشتن روابط خوب با همسایگان بدون دخالت خارجی است اما اینها به رفتار عربستان بستگی دارد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

احمد دستمالچیان  با اشاره به مذاکرات ایران و عربستان که گفته می‌شود به طور غیرعلنی در بغداد در جریان است با بیان این که بعد از آنکه ملک عبدالله از دنیا رفت ملک سلمان به همراه پسر جوان بی تجربه و متوهمش محمد بن سلمان تغییرات غیر معمول هم در اداره کشور و هم در جهت‌گیری‌های سیاست خارجی انجام داد که عربستان را در تلاطم و دست انداز انداخت گفت: رابطه عربستان با بسیاری از کشورها متلاطم شد و وقتی ساختار سیاست خارجی از سیاست های محافظه کاری به سیاست تهاجمی می رود طبعا هزینه‌ها و شکست و بن بست هم در پی دارد.

وی ادامه داد: امروز عربستان درباره تروریست های تکفیری در سوریه و عراق که قصدش این بود که به واسطه آنها ساختار و حکومت سوریه و عراق را بر هم بزند و در مورد یمن که قول دو هفته ای می داد که که به آن خاتمه دهد اما در باتلاق آن گیر افتاده است، دستاورد سیاسی و نظامی نداشته است. در قضیه قطر ژست گرفت که کشور همسایه را تحت فشار قرار دهد و این کشور را ببلعد و وقتی حریف آن نشد برای عربستان هزینه سنگین معنوی داشت که با آن قدرت نتوانست حرفش را به کرسی بنشاند. اشتباه دیگرش هم این بود که تمام تخم مرغ هایش را در سبد ترامپ گذاشت. فکر می کرد دولت ترامپ دو دوره ای می شود و بسیاری از دموکرات ها را از اقدامات یک جانبه‌اش ناراحت کرد و امروز که بایدن سیاست افراطی یک جانبه گرایی ترامپ را کنار گذاشته است طبیعی است که عربستان در این روند جایگاهی ندارد و پل های خراب شده پشت سرش را به راحتی نمی تواند بسازد. 

این کارشناس مسایل منطقه گفت: سیاست های تهاجمی عربستان در منطقه برای آمریکا کشنده و مضر است، از این رو عربستان باید به موقعیت های منطقه ای و پیرامونی خودش تن در دهد و اگر این کار را نکند با سقوط و تزلزل بیشتری به لحاظ حاکمیتی مواجه می شود و وقتی که واقعیت ها را خواست بپذیرد جمهوری اسلامی ایران اولین واقعیت مسلم تثبیت شده ای است که در منطقه با پتانسیل های متفاوت وجود دارد و باید به آن تن در دهد.

دستمالچیان ادامه داد: همان بن سلمانی که گفت جنگ را به خیابان های تهران می کشیم یا تهدید می کرد رسما ایران باید با واقعیت ایران الان کنار بیاید، باید از رفتار گذشته اش برگردد و محترمانه با ایران مذاکره کند. ایران اولویت سیاست خارجی اش داشتن رابطه خوب با همسایگانش بوده است، هیچ وقت دست رد به سینه کسی نزده است و الان هم با کرامت و بزرگواری با عربستان می‌تواند مذاکره کند.

وی تصریح کرد: این نکته مهم است، امنیت در خلیج فارس خریدنی نیست و کالا نیست که از خارج وارد شود و امنیت پایدار در صورتی تحقق می یابد که صاحبان آن منطقه در یک مشارکت جمعی و از راه تفاهم و مسالمت آمیز بدون دخالت خارجی درباره سرنوشت منطقه خود تصمیم بگیرند و این باعث رشد و شکوفایی و توسعه پایدار در منطقه خواهد شد. این که پای بیگانگان به خلیج فارس کشیده شود نشان داده است که عامل بی ثباتی و ناامنی و اغتشاش و دور افتادن از قطار توسعه و پیشرفت است و کشورهای منطقه در شرایط فعلی باید به این مساله فکر کنند که اگر بخواهند به رشد و توسعه در منطقه برسند باید تفاهم مشترک باشد چرا که امنیت در برابر امنیت و تعهد در برابر تعهد صلح و امنیت پایدار می آورد.

دستمالچیان در پاسخ به این که فکر می کنید مذاکرات میان ایران و عربستان از بحث یمن به مسایل دو جانبه و رسمی هم کشیده شود؟ گفت: الان زود است درباره این موضوع صحبت کنیم، اما بعید نیست که مذاکرات مثبت و غیررسمی به مذاکرات مستقیم و رسمی تبدیل شود. ایران منعی برای هر نوعی از مذاکرات که توسعه مناسبات را به طور متقابل در پی داشته باشد، نمی بیند چون سیاست خارجی ایران اولویتش داشتن روابط خوب با همسایگان بدون دخالت خارجی است و از این رو مذاکرات را می پذیرد و از آن دوری نمی کند اما اینها به رفتار عربستان بستگی دارد.

انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها