کد خبر: 618155
تاریخ انتشار :

نمی توانند مرغ تامین کنند رفته اند مذاکره!

تعدادی از نمایندگان مجلس ضمن حضور در همایش «وین نان نمی شود» نسبت به روند مذاکرات وین و احتمال تکرار توافقی بحث برانگیز مثل برجام ابراز نگرانی کردند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نجابت: دولتی که در تامین مرغ عاجز است چطور می خواهد مذاکره کند؟

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۹ اخبار سیاسی اخبار سیاست ایران 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همایش «وین نان نمی شود» عصر امروز به همت بسیج دانشجویی 8 دانشگاه بزرگ تهران  و با  حضور تعدادی  از نمایندگان مجلس در تالار بصیرت لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد.

مالک شریعتی  نماینده تهران در مجلس و سخنگوی کمیسیون انرژی به عنوان یکی از سخنرانان این همایش با تاکید بر اینکه چاه وین آب ندارد، گفت: آنچه که ما انتقاد داریم به دولت آقای روحانی مربوط به رویکرد است. زیرا تدبیری که در 8 سال انجام شد در همه مسائل به بن بست خورد. چرا که در اوج رکود گفتند از سختی ها عبور کردیم در بیماری کرونا هم گفتند عبور کردیم اما با افزایش تلفات مواجه بودیم همچنین در ابتدای دولت از رفع تحریم سخن گفتند که اکنون هم در 100 روز آخر با آن روبرو هستیم.

وی افزود: آنچه مجلس شورای اسلامی تاکید دارد رفع و لغو تحریم‌ها است که اگر منجر به شرایط مطلوب اقت

صادی نشود مردود است زیرا باید در معیشت مردم خود را نشان دهد چرا که بعد از تحریم ها مذاکره انجام می شود زیرا اگر برد بردی هم بوده آنها قبلا برده اند چراکه تاسیسات برخی از  هسته ای جمع آوری شد.

شریعتی در ادامه خاطرنشان کرد: جریان حاکم بر دولت امروز بسیار پائین است و محبوبیت شخص رئیس جمهور زیر 10 درصد رسیده است زیرا اگر کارنامه دولت را نگاه کنیم شاهد ضعف و مشکلات خواهیم بود. عملکرد دولت 3 نوع بوده که نخواستند،  ندانستند و نتوانستند است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: یکی از مشاوران ارشد در دولت آقای روحانی گفت در صورت عدم اجرای برجام روزی 100 میلیون دلار کشور خسارت خواهد داشت، الان چند سال گذشته و آمریکا مجموعا 200 میلیارد دلار باید خسارت بدهد؛ این جدای خسارت معنوی است.

وی افزود: در ماجرای بودجه 1400 دولت پیش بینی کرده بودند که 2.3 میلیون بشکه در روز بفروشند، به کمیسیون دعوت شدند و گفتند ما روی رفع تحریم‌ها بستیم که این میزان بفروشیم! گفتند ما برای رسیدن به آن میزان 3 ماه زمان به علاوه 600 میلیون دلار نیاز داریم (کمترین زمان قابل تصور)؛ پس چرا ما در مورد  راستی آزمایی یک ساعته و چند روزه حرف می زنیم؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد:بانک مرکزی هم تحریم هسته ای و هم تحریم تروریستی و هم حقوق بشری است اگر فقط هسته ای لغو شود خب بقیه تحریم‌ها اجازه نمی دهد ما تراکنش لازم را داشته باشیم. فضای روانی حاضر بر شرکت ها و بانک های بزرگ دنیا برای تعامل باید برداشته شود که این هم زمان بر است.

وی در پاسخ به سوالی گفت: مجلس در قانون اقدام راهبردی وظیفه خود را انجام داده است. با این قانون آمریکا اگر می خواهد به برجام برگردد باید تحریم ها لغو بشود. روابط بانکی و فروش نفت عادی بشود. امریکایی ها گفته اند اول ایران اقدامات هسته ای را پیش نویس بدهد سپس ما گزارش رفع تحریمها را بدهیم. درصورتی که جمهوری اسلامی بخاطر قانون مجلس، ابتدا باید گزارشرفع تحریمها را بگیرد سپس اقدام به کاهش تعهدات هسته ای بکند.

شریعتی افزود: مجلس در این باره کارش را اول انجام داده؛ قانون راهبردی مسیر معادلات بین المللی را عوض کرده است. دولت باید گزارش خودش رو بنویسد و مطالباتش را بیان کند؛ نمایندگان باید بگویند این ها را انجام دهید همه تحریم ها این هاست باید این ها برداشته شود. گزارش باید در صحن مجلس تایید شود و اگر تایید شد باید به مسیر این قرارداد ادامه داد

وی گفت: وقتی می توانیم با مذاکرات دقیق تمام تحریم ها را لغو کنیم چرا باید تحریم ها را برای مدت محدود تعلیق کرد؟

شریعتی افزود: پامپئو گفته بود در قالب تحریم نفتی 70 میلیارد دلار به ایران ضربه زدیم. این خسارت را چه کسی قرار است پرداخت کند؟

* دولتی که نمی تواند قصه تامین مرغ داخل را حل کند چگونه می‌خواهد مذاکره کند؟

روح الله نجابت عضو کمیسیون اصل 90 هم در ادامه گفت: به عنوان نماینده مردم دنبال مطالبات مردم هستیم زیرا درمقاطع مختلف حتی بیش از دولت مذاکرات شرطی سازی شد و گره زده شد.

نجابت خاطرنشان کرد: از طرفی در حوزه مذاکرات چند نکته باید رعایت شود زیرا روز سوم خرداد دیگر ضبط دوربین ها در مراکز هسته ای لغو می شود. علاوه بر مذاکراتی که تا کنون شده  پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است.

وی افزود: تا زمانی که لغو همه تحریم های ایرانی به طور کلی احساس نشود هیچ مذاکره ای قابل قبول نیست. زیرا باید در  راستی آزمایی در مرحله اول نتیجه آن در زندگی مردم نمایان شود. دولت در مسائل اقتصادی ذهن افکار عمومی را به سمت و سوی دیگری می‌برد و از پاسخگویی فرار می کند.

نجابت تصریح کرد: اگر کسی با شعار مذاکره و تحریم در انتخابات شرکت کرد بدانید  مردود است. بدانید کشور در مذاکرات هیچ عجله ای ندارد.قصه معیشت و اقتصاد را به هم گره می زنند و نمی توانند موضوع را حل کنند.

عضو کمیسیون اصل 90 اضافه کرد: به طور مثال دولتی که نمی تواند در قصه مرغ مدیریت کند با چه استدلال و ادعایی می خواهند مذاکرات انجام دهند.

* تلاش برخی بر این است کشور راهی جز مذاکره نداشته باشد

حجت‌الاسلام پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90مجلس شورای اسلامی هم در همایش "وین نان نمی شود" گفت: نگاهی که در حل مسائل کشور داشتند این بود که باید  رضایت آمریکا را جلب کنیم و نگاه دیگر این بود که شما عرضه مذاکره را ندارید؛ نگاه این بود که مسئله دارد حل می شود ولی مسئله ای حل نمی شد!

وی افزود: بعد از این که 8 سال فشار آوردند به کشور و گفتند راه حل مشکلات در مذاکرات است، فرصت هایی از کشور از دست رفت. ما 11.8  تن اورانیوم غنی شده از دست دادیم. کشوری که بیش از 14 سال جشن خودکفایی گندم می گرفت امروز دو سال است دارد واردات گندم انجام می دهد.

پژمانفر با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور تاکید کرد: کشوری که نیازهای همسایه‌ها را برطرف می کرد امروز باید با واردات مشکلات خودش را حل کند!

این نماینده مجلس گفت:‌نامه ای را به آقای روحانی نوشتیم که آقای عارف هم امضا کرد، گفتیم شما دارید بحران نان درست می کنید برای کشور و این ها برنامه ریزی شده است.

وی افزود: توانمندی هسته ای ما را گرفتند. الان هم دارند روی امنیت غذایی ما کار می کنند که این را هم بگیرند و کشوری که توانمندی در این موضوعات نداشته باشد، خب معلوم است چه می شود.

این نماینده مجلس گفت: امروز تمام تلاش بر این هست که کشور راهی جز  مذاکره نداشته باشد. کسانی که این آبشخور را در جامعه ایجاد کردند امروز باید جواب بدهند. من نماینده باید پاسخ داشته باشم و آنها هم باید پاسخ داشته باشد.

پژمانفر افزود: البته مجلس یازدهم کارهایخوبیکرد و در مقابل این قضیه ایستاد و مصوبه ای تصویب کرد مجلس در قانون گذاری خوب عمل کرد اما در حوزه نظارت موفق نبود.

وی افزود: چه اتفاقی افتاده است که قیمت دلار کاهش پیدا می کند؟ اتفاقی نیفتاده اما چرا دارد کاهش پیدا میکند؛ مداخلاتی که دولت در موضوع ارز داشت را ما تهیه کردیم 

این نماینده مجلس تاکید کرد: مردم فکر می کنند اینها نشستند در وین و مشکلات را حل می کنند! آقای روحانی و ظریف به مردم دروغ گفتند که تحریم ها برداشته می شود.

پژمانفر در ادامه انتقاداتی را نسبت به هیات رییسه مجلس در بحث بودجه و جداول مطرح کرد.

* دولت سلامت مردم را به تحریم گره نزند/ تمام دوران مذاکرات باید شفاف شود

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم در همایش «وین نان نمی شود» گفت: آمریکایی‌ها تحریم‌ها را به 3 دسته تقسیم کردند به قرمز که نباید به آن ورود کرد و دوم سبز که بخشی از تحریم ها قابل لغو است و سوم زرد که با تعامل و مذاکره دو طرف قابل لغو است البته آنها گفته‌اند نهادهایی که در لیست قرمز قرار دارند، هیچ گونه مذاکره ای انجام نمی شود.

وی افزود: آنها به دنبال آن هستند که در صورت ِلغو بخشی از تحریم ها سایر تحریم ها ثابت بماند و عنوان کنند که ایران این نوع مذاکره را پذیرفته است که این مساله با موضع ایران هم خوانی ندارد زیرا با قانون راهبردی مصوب مجلس یازدهم مغایرت دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: ایران حداقل 6 ماه فرصت برای راستی آزمایی نیاز دارد.2 تصویر در مذاکرات وجود دارد که یکی تصویر واقعی است که نشان از شکست مذاکرات دارد چون آنچه تا کنون اتفاق افتاده صرفا بحث ساختار مذاکرات بوده است.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: اصولا هیچ تفاوتی بین دولت بایدن با ترامپ وجود ندارد و هر دو یک تفکر رادارند.آنها یک تصویر از داخل ایران دارند که ایجاد 2 قطبی سازی برای انتخابات است که این رفتار باعث می شود پیام نامطلوبی به آمریکا برسد.

وی با بیان اینکه دولت نباید تحریم را به سلامت گره بزند، گفت: دولت عملا از ایده جوانان در تولید واکسن و تجهیزات پزشکی حمایت نکرده است و همچنین در حوزه معیشت هم تحریم را بهانه می کند زیرا دولت به موقع فعالیت تامین کالا را انجام نداد.

عضو هیئت رئیسه مجلس اضافه کرد: از 9 میلیارد دلار برای واردات نهادهای دامی 4ونیم میلیارد اختصاص ندادند و مدیریت بسیار ضعیفی داشتند و این موضوع راهم به گردن تحریم می اندازند. یکی از مطالبات که در مجلس باید دنبال شود این است که همه مذاکرات شفاف شود تا مردم بدانند چه اتفاقی افتاده است چرا که باید نحوه مذاکره و نحوه گفتگو مشخص شود حتی جریان دانشجویی هم باید این موضوع را مطالبه گری کنند.

وی ادامه داد:  تحریم های سنگین ایران از زمان فتنه 88 که شروع شد.آقای ظریف در صحبت هایش به مردم حسادت می کند که چرا از افرادی که در میدان تلاش می کنند اینگونه تجلیل می کنید.

* دیپلماسی محل برای مذاکره سر امنیت نیست/50 میلیارد دلار هزینه مذاکرات شده است

روح الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم گفت: در مجلس ابزار قدرتمندی مثل 234 را استفاده کردیم مثل آموزش و پرورش که مطالبات زیادی را توانستیم پاسخ دهیم.

وی با اشاره به صوت پخش شده از وزیر امور خارجه گفت: باید بگویم قدرت دیپلماسی مردان میدان بیشتر از مردان صرفا دیپلماسی است.

متفکر آزاد با طرح این پرسش که تحریم محصول خیانت چه کسانی بود، گفت: آنهایی که 2 قطبی ایجاد می کنند بدانند که دیپلماسی و محل میز مذاکره، امنیت نیست بلکه این شهید سلیمانی بود که اجازه نداد امنیت مذاکره شود.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه دیپلماسی یکی از ابزار های حکمرانی است، خاطرنشان کرد: دیپلماسی یعنی همه توجه شما فقط به 1+5 نباشد بلکه با همه دنیا ارتباط برقرار کنید. دولتی‌ها بگویند ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران کجاست.کشوری که می‌تواند بازار 700 میلیونی داشته باشد .

وی گفت: بازار شما را قیمت دلار مدیریت می کند کشور تا زمانی که شرطی شده باشد برای رفع تحریم به جایی نمی رسد باید به توان داخلی اکتفا کنیم.

متفکر آزاد گفت: برای آزادسازی 10 الی 12 میلیارد دلار که در ژاپن است تلاش می کنیم تا آزاد شود در حالی که 50 میلیارد دلار هزینه مذاکرات شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها