کد خبر: 618017
تاریخ انتشار :

«نامه‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

در میانه آمدن و نیامدن ؛ وضعیت عجیب لاریجانی

لاریجانی در صورتی نامزد انتخابات می‌شود که علاوه بر به دست‌آوردن اجماع همه اصلاح‌طلبان و بخش‌هایی از اصولگرایان، سید ابراهیم رئیسی هم نامزد نشود.

در میانه آمدن و نیامدن ؛ وضعیت عجیب لاریجانی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: هرچه به انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم، مناسبات انتخاباتی شفاف‌تر می‌شود؛ مشخصا موضع حزب کارگزاران درباره حمایت از نامزد ائتلافی. اصلاح‌طلبان تا اینجای کار بارها تأکید کرده‌اند که تحت هر شرایطی از نامزد ائتلافی یا به تعبری غیراصلاح‌طلب حمایت نمی‌کنند و از آن سو مشخصا از حزب کارگزاران مواضعی متناقض درباره این موضوع شنیده می‌شد؛ به نحوی که در یک‌سال اخیر بارها اعضایی مانند کرباسچی یا علی‌محمدنمازی گفته بودند ممکن از علی لاریجانی حمایت صورت بگیرد که هر بار بعد از این مصاحبه این افراد شخصیت‌های دیگری مانند حسین مرعشی این گزاره را رد کرده بودند. کارگزاران به نوعی حمایت از لاریجانی را با دست پس می‌زد و با پا پیش می‌کشید. این حزب در مدت اخیر به جدیت از محمدجواد ظریف حمایت کرد و نامزد اصلی خود را ظریف معرفی کرد تا آنکه متعاقب انتشار مصاحبه‌ای حاشیه‌ساز از ظریف رهبر انقلاب نسبت به مواضع وزیر خارجه انتقاد کردند. پس از سخنان ایشان به نظر می‌رسد جبهه اصلاحات اصرار سابق بر نامزدی ظریف و البته حمایت از او را ندارد و در این بین سخنان تازه‌ای از سوی نیروهای اصلاح‌طلب به گوش می‌رسد؛ برای مثال در همین روزهای اخیر عباس عبدی به تازگی گفته است: «اصلاح‌طلبان می‌توانند حتی به کاندیدای اصولگرایی که او را کم‌خطر می‌دانند رأی بدهند». یا غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی که صریح‌تر از عبدی حرف زده است و حتی نام لاریجانی را هم بر زبان آورده و در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» گفته است: «من ارتباطی با آقای لاریجانی ندارم. من می‌دانم که خیلی از نیروهای اصولگرا دارند روی یک چهره‌ای که بتواند شرایط کشور را مدیریت کند، فکر می‌کنند؛ آقای لاریجانی این پتاسیل را دارد. آقای لاریجانی یک سری دشمنان سیاسی قسم خورده دارد؛ می‌خواهند از حضور لاریجانی در انتخابات وحشت بیندازند. تا این لحظه حمایت کارگزاران از لاریجانی شایعه است اما ممکن است شرایط جوری پیش برود که از وی حمایت شود». یا محمدعطریانفر که چند روز پیش در بخش ویژه انتخابات اخبار 20:30 صداوسیما گفت که ممکن است شرایطی به وجود آید که از نازمدی غیراصلاح‌طلب حمایت کنیم.

با این اوصاف به نظر می‌رسد شانس علی لاریجانی در جبهه اصلاحات نسبت به ماه‌های پیش به شدت افزایش یافته است.

با همه این اوصاف به نظر می‌رسد که علی لاریجانی در صورت نامزدی در انتخابات می‌تواند مهره‌ای مهم و تعیین‌کننده باشد؛ البته که حضور لاریجانی در انتخابات به این سادگی‌ها هم نیست و به پیش‌نیازهایی دارد؛ از جمله آنکه تمام اصلاح‌طلبان بر او اجماع کنند که به هر کار تحقق این اجماع حداکثری قدری سخت به‌نظر می‌رسد زیرا اصلاح‌طلبانی هستند که سرسختانه بر ورود با نامزدی کاملا اصلاح‌طلب تأکید می‌کنند که البته ممکن است این موضع تا روزهای منتهی به انتخابات تغییر کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها