کد خبر: 618366
تاریخ انتشار :

گزارش لحظه به لحظه از ثبت نام نامزدها؛

از سعید محمد تا حسین دهقان

لیست نامزدهایی که تا این لحظه در وزارت کشور حاضر شده‌اند را اینجا ببینید:

از سعید محمد تا حسین دهقان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاسی/ ویژه انتخابات: ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری از صبح امروز شروع شده و داوطلبان یکی بعد از دیگری خواهند آمد. ثبت‌نام‌ها اما طبق گفته رئیس جمهور بر اساس قوانین موجود انجام می‌شود و این طور که به نظر می‌رسد وزارت کشور توجه به شروط شورای نگهبان که طی مصوبه اخیر اعلام شده بود، ندارد. مثلا نگاهی به لیست مدارک لازم که در سالن وزارت کشور به دیوار نصب شده بود نشان می‌دهد که گواهی عدم سوء پیشینه کاندیداهای ریاست جمهوری از مدارک الزامی حذف شده است. 

این امر البته با واکنش عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان همراه بود. او گفت که «طبق مصوبه‌ای که شورای نگهبان به وزارت کشور ارسال کرده ثبت‌نام‌هایی که فاقد مدارک باشد اعتباری ندارد و مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و به نماینده شورا سپرده‌ایم اینها را تحویل نگیرد.»

کدخدای افزود: «به وزارت کشور گفته‌ایم بر اساس مصوبه، مدارک را تحویل می‌گیریم. مدارک را باید وزارت کشور ضمیمه کند و مورد تایید نماینده شورای نگهبان قرار بگیرد. اینکه وزارت کشور مطالب دیگری را دنبال می‌کند ما نمی‌توانیم مانع شویم.»

 

لیست نامزدهایی که تا این لحظه در وزارت کشور حاضر شده‌اند را اینجا ببینید:

 

*شاخص‌ترین چهره‌ای که تا این لحظه برای ثبت نام اقدام کرده، سعید محمد است. محمد در نشست خبری بعد از ثبت نام گفت: مردم از خودرو ملی به عنوان خفت ملی یاد می‌کنند ولی ما آن را تبدیل به عزت ملی می‌کنیم.

او همچنین بیان کرد: برداشت من این است با توجه به مشکلات امروز مردم و مشکلات عدیده ای که ناشی از سومدیریت ها و عملکرد کارگزاران نظام و دولت است و گلایه مندی که امروز نسبت به مشکلات و معیشت شان و خصوصا بی عدالتی در اکثر عرصه ها دارند لازم است تحول بزرگی در جامعه امروز ما اتفاق بیفتد.

محمد در پاسخ به این پرسش که آیا از رهبری اذنی برای ورود به انتخابات گرفته‌اید یا خیر، اظهار کرد: شان رهبری بالاتر از آن است که به کسی اذن بدهند. ممکن است به افرادی مشورت بدهند. درباره گام دوم چون رهبری اظهار نظر کردند بر خود دیدیم که به این حوزه وارد شویم.

او یکی از پرحاشیه‌ترین نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری است. فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء بوده و در هفته‌های اخیر به دلایل مختلف از جمله ابهاماتی که در نحوه منفک شدن او از سپاه ایجاد شد، نداشتن سابقه اجرایی و اینکه آیا جایگاه سرلشکری جایگزن آن است یا خیر، نحوه فعالیت‌های رسانه‌ای و هوادارن بی‌حجاب‌اش، ورود به بحث اذن گرفتن یا نگرفتن رئسی و ... خبرساز شده است. 

 

*محمد حسن نامی، وزیر اسبق ارتباطات در اولین ساعات امروز با حضور در وزارت کشور ثبت نام کرد و در جمع خبرنگاران گفت: همانطور که می‌دانید بنده متعلق به جامعه ارتش جمهوری اسلامی ایران هستم و علاوه بر این مسائله احساس می‌کنم، از پایگاه مردمی زیادی برخوردار هستم. 

وی افزود: تلاشم بر این است که از این برند استفاده کنیم و بتوانیم مشارکت مردمی را افزایش دهیم.

گفتنی است، نامی دارای درجه نیروی نظامی و با رسته پیاده به نیروی زمینی ارتش ملحق گردید و در طول جنگ ایران و عراق در عملیات‌های متعددی حضور داشته‌است و بیش از ۱۰۰ ماه در مناطق جنگی و نظامی سابقه فعالیت دارد او پس از پایان جنگ به عنوان نماینده ارتش به کشور کره شمالی اعزام گردید و بعد از آن به سمت معاونت اطلاعات ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی برگزیده شد در سال ۱۳۸۴ و در زمان تصدی مصطفی محمدنجار در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، او به سمت ریاست سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح منصوب گردید و تا سال ۱۳۹۱ این سمت را در اختیار داشت.

 

*وهاب عزیزی دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی از اولین نفرهایی بود که برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

او از جمله فعالان سیاسی است که در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز ثبت نام کرده بود. البته پس از چند روز در نامه‌ای خطاب به ستاد انتخابات وزارت کشور و شورای نگهبان از کاندیداتوری انصراف داد. وی این بار با شعار «جهاد برای حل مشکلات مردم، جهاد برای قطع زنجیره فساد، ویژه خواری و رانت» به میدان آمده است.

وی در مصاحبه‌ای بعد از ثبت نام گفت: اجازه بدهید با حضور چهره‌های جدید شور انتخاباتی ایجاد شود و مردم احساس مشارکت واقعی را لمس کنند. شاید عده‌ای منافع گروه انحصاری خودشان را  مشارکت پایین مردم در انتخابات جستجو کنند ولی منافع ملی در مشارکت حداکثری و جوش و خروش انتخاباتی مردم پای صندوق های رای است، منافع ملی را در یابیم نه منافع ملی را.

 

*در میان شخصیت‌هایی که احتمال نامزدی‌شان در انتخابات مطرح است، نام علی لاریجانی نیز به چشم می‌خورد. حالا و در روز اول ثبت نام‌های انتخاباتی کمال‌الدین پیرموذن، یکی از شخصیت‌های نزدیک به لاریجانی گفته است: اطلاع موثق یافتم که دکتر لاریجانی با توجه به درخواست گروه های مرجع و بزرگان دین و ملت، کاندیداتوری ریاست جمهوری را قبول کرده و به منظور کمک به منافع نظام و کیان و ملک و ملت مجدانه وارد این عرصه خطیر گشته است. وی ادامه داد: با حضور لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰همگان شاهد رقابت جانانه او با سایر کاندیداهای جریانات فکری جامعه در مناظرات انتخاباتی و تبلیغاتی خواهند بود.

متعاقب این مصاحبه پیرموذن در گفت‌وگویی دیگر سخنان تازه‌ای زد و گفت: «یکی از نزدیکان بسیار موثق آقای لاریجانی دست یاری از من طلبید و درخواست داشت یار آقای لاریجانی باشم و در حمایتش گام ها بردارم. من هم این موضوع را به یکی از رسانه ها اعلام کردم و گفتم «اطلاع موثق دارم که آقای لاریجانی خود را برای حضور در انتخابات به عنوان کاندیدا آمده می کنند».

وی افزود: بعد از انتشار آن گفتگو، روز گذشته (دوشنبه 20 اردیبهشت) خود آقای لاریجانی به من زنگ زد، اظهار لطف کرد و گفت «من وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری نخواهم شد. آن دوست شما اشتباه متوجه شده و استنباط شما {از تصمیم من} صحیح نبود؛ لطفا خود شما عدم حضور من را اعلام کنید».

نماینده ادوار مجلس تأکید کرد: با وجود درخواست گروه های مرجع و تحلیل های مطروحه، تا آنجا که من از شخص آقای لاریجانی شنیدم به هیچ وجه نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شود و از من خواست آن خبر را تکذیب کنم.

 

*باشگاه خبرنگاران جوان هم اطلاع داد که سید امرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس فردا(چهارشنبه) در وزارت کشور حاضر می‌شود و ثبت نام می‌کند تا دیگر به طور جدی در رقابت انتخاباتی شرکت کند.

 

*خبرگزارش فارس نامزدی سید ابراهیم رئیسی را تأیید کرد و نوشت: کاندیداتوری آیت‌الله رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری قطعی شده و رئیس قوه قضائیه احتمالا در عید سعید فطر با حضور در ستاد انتخابات کشور در انتخابات ثبت نام خواهد کرد. قرار است علی نیکزاد نائب رئیس مجلس، رئیس ستاد انتخاباتی آیت‌الله رئیسی شود.

 

*سردار حسین دهقان هم همراه با همسرش وارد ستاد انتخاباتی وزارت کشور شد و در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد.

او در نشست خبری اعلام کرد: دولت من دولت شهروندان قدرتمند ایرانی است.  مردم ما شایسته زندگی بهتر از این هستند باید با مردم رو راست بود چون مشکلات کشور به دلیل عدم شفافیت است آنهم شفافیت دائمی نه شفافیت انتخاباتی. بدون انتظار برای حضور و عدم حضور کسی در روز اول برای ثبت‌نام به صحنه آمدم. 

وی معتقد است: عرصه انتخابات کشور جای سلبریتی های سیاسی نیست. پاسخگویی به مردم، پذیرش مسئولیت و کارآمدی مسئولان نظام، حقوق همه ملت ایران است.

این فعال سیاسی همچنین تأکید کرد: دوره شخصیت سازی از طریق حفاظت ها نهادها به پایان رسیده است و مصرانه معتقد به برقراری عدالت و نظارت مردمی با استفاده از فضای مجازی و رسانه ها هستیم. با درک واقعی از ناظران و مطالبات و خشم مردم و با داشتن برنامه و مشکلات جامعه ( با دو کتاب در دست) به میدان آمدم.

 

*چهره دیگری که در ساعات عصر امروز ثبت نام کرد زارع فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات جهت ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود. او در جمع خبرنگاران گفت:یارانه ۳ میلیونی پرداخت می‌کنم. معاون اول خود را یک زن انتخاب می‌کنم.دست کسانی را که دزدی کردند کوتاه می‌کنم و سرمایه آنها را به مردم می‌دهم.

وی حتی سخنی هم با سیاسیون و آقازاده ها داشت و به آنها گفت:در داخل نظام دشمن نظام هستید؟ داخل مملکت هستید و فرزندان‌تان را به خارج و آمریکا می‌فرستید و بعد هم می‌گویید مرگ بر آمریکا. ۴۲ سال گذشته و همه چیز را به گردن هم می‌اندازند. کاخ، ویلا و... درست کرده‌اند. یک وزیر و معاون را نمی‌گذارم سر کار بماند همه را بازنشسته می‌کنم.

 

*غلامعلی دهقان عضو حزب اعتدال و توسعه نیز از جمله آخرین افرادی بود که امروز به ستاد انتخابات کشور رفت و در انتخابات ریاست جمهوری نیز ثبت نام کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها