کد خبر: 619017
تاریخ انتشار :

سوال روز؛ همراه با گفتگو با واعظ آشتیانی و ناصر قوامی

چرا معرفی نامزد اصلی اصلاح‌طلبان به تاخیر افتاد؟

ناصر قوامی: این تاخیر غیر از تلاش برخی اصلاح‌طلبان برای دست به عصا رفتن و ماندن در قدرت با هر شرایطی، هیچ توجیهی ندارد.

چرا معرفی نامزد اصلی اصلاح‌طلبان به تاخیر افتاد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاسی/ ویژه انتخابات – اصلاح‌طلبان از همان ابتدا که سازوکار انتخاباتی جدیدشان یعنی جبهه اصلاحات ایران شروع به کار کرد، فرآیند و برنامه زمانی رسیدن به نامزد نهایی را اعلام کردند. قرار بود که لیستی از نامزدهای پیشنهادی تهیه شود و بعد از آنکه گزینه‌های مربوطه برنامه‌های خود را اعلام کردند، رای‌گیری آغاز شود. آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران حتی گفت که «‌ اشخاصی که حائز دو سوم آرای اعضای مجمع ملی شوند، در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه به عنوان نامزدهای نهایی معرفی جبهه اصلاحات معرفی می‌شوند.»

اکنون اما تقریبا یک هفته از تاریخ اعلامی گذشته و آنطور که فرج کمیجانی عضو جبهه اصلاحات ایران گفته است، «کاندیداهای اصلاح‌طلب هرکدام ستاد جداگانه خواهند داشت و جبهه اصلاحات ایران هم یک ستاد جداگانه می‌زند.» نامزد نهایی نیز «بعد از اعلام صلاحیت‌ها یک هفته تا ده روز مانده به انتخابات» معرفی خواهد شد.

تاثیرگذاری رویکرد شورای نگهبان بر انتخاب اصلاح‌طلبان از اول هم مشخص بود. لذ این سوال به ذهن می‌رسد که چرا اصلاح‌طلبان اول تاریخ معرفی نامزد نهایی را اعلام کرده و بعد به بهانه اعلام نظر شورای نگهبان این کار را به تاخیر انداختند؟

تاکتیک انتظار

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» در این باره می‌گوید: «اصلاح‌طلبان از اول هم می‌دانستند که قبل از اعلام نظر شورای نگهبان نمی‌توانند درباره نامزد نهایی تصمیم بگیرند اما این گفتند که زودتر اعلام می‌کنند برای اینکه هواداران خود را در یک ولع نگه دارند. این تاکتیک یا بازی رسانه‌ای و جنگ روانی بود. اگرنه واقعیت این است که تا شورای نگهبان نتیجه صلاحیت‌ها را اعلام نکند و سرنوشت نامزدهای ثبت نام کرده مشخص نشود، نمی‌توانند تصمیم بگیرند.»

وی افزود: «ضمن اینکه در این باره تردیدها و اختلاف نظرهایی هم دارند. بخشی از اصلاح‌طلبان تمایل به حمایت از لاریجانی دارند اما برخی دیگر بین جهانگیری و محسن هاشمی مردد هستند. اما من فکر می‌کنم که نهایتا انتخاب آنان مسعود پزشکیان باشد، البته اگر همه نامزدهایشان از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند.»

قدرت‌طلبی

ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس اما در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» این تاخیر و تعلل را اشتباه اصلاح‌طلبان خواند و گفت: «به نظر من اصلاح‌طلبان نه 20 اردیبهشت بلکه باید از 6 ماه قبل یا یک سال قبل نامزد نهایی خود را مشخص کرده و می‌گفتند که در اگر شورای نگهبان او را رد کند، در انتخابات شرکت نمی‌کنند».

وی با اشاره به اینکه «یک جریان با ریشه و بزرگ را نمی‌توان حذف کرد» گفت: « این رویه اشتباه بزرگان اصلاحات است. اینکه شورای نگهبان مخالف اصلاح‌طلبان است و اصولگرایان در شرایطی وارد رقابت می‌شوند که هیچ نگرانی بابت رد شدن گزینه اصلی خود ندارد، مشخص است. اما اصلاح‌طلبان هم باید از قبل نامزد نهایی خود را مشخص می‌کردند تا کار تبلیغات برای او شروع شود و مردم و رسانه‌ها از مواضع او مطلع شوند. ظرف یک هفته و یک ماه که نمی‌شود کاری کرد».

قوامی در پاسخ به اینکه علت تاخیر اصلاح‌طلبان در معرفی نامزد نهایی که آن را اشتباه می‌خواند، چیست؟ گفت: «به هرحال یک عده از اصلاح‌طلبان می‌خواهند که دست به عصا بروند و با هر شرایطی درقدرت بماند لذا این کارها را می‌کنند . اگر نه غیر از این توجیهی ندارد».

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها