کد خبر: 619292
تاریخ انتشار :

نگاه روزنامه‌نگار/ یادداشت شفاهی مرتضی بیات به نامه‌نیوز:

چهار جریان فعال در عرصه انتخابات 1400

چهار جریان فعال در عرصه انتخابات 1400
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

فضای انتخابات را باید به چهار به جریان اصولگرا، جریان اصلاحات، جریان عدالتخواهان تندرو و احمدی نژاد و جریان اپوزیسیون و ضدانقلاب تقسیم کرد. هر کدام از این چهار جریان برنامه خودشان را در این عرصه دنبال می کنند.

اصلاح طلبان خودشان چند گروه هستند. طیف سنتی این جریان با نماد آقای پزشکیان می‌خواهد شعارهایی همچون عدالت و مسئولیت پذیری مطرح کند. طیف کارگزاران با آقای جهانگیری و آقای محسن هاشمی به میدان آمدند و استراتژی تداوم دولت فعلی را دنبال می کنند. این طیف در سه فاز شفافیت، صراحت و عدالت می خواهند کنشگری و تحرک اجتماعی ایجاد کند. طیف رادیکال جریان اصلاحات همچون آقای حجاریان و آقای تاجزاده نیز بیشتر فضای انتخابات را فرصتی برای خود می دانند که تصویر اصلاح طلبی واقعی را به جامعه پژواک دهند. هدف اصلی جریان اصلاحات تحت تأثیر قرار دادن فضای انتخابات با راه اندازی موج های انتخاباتی و ایجاد دوقطبی های کاذب همچون تعامل-تقابل، مذاکره-معیشت، مذاکره-تحریم یا دیپلماسی-میدان است. به عبارت ساده تر آنها می خواهند این طور القا کنند که ما دنبال رفع تحریم و صلح هستیم اما طرف مقابل دنبال جنگ و تحریم است. البته در جریان اصلاح طلب تک‌روی‌هایی وجود دارد و کسانی همچون آقای تاجزاده حواشی را ایجاد می کنند اما با وجود همه اینها اصلاح طلبان در نهایت به این اجماع می رسند که برای حضور حداقلی در قدرت، به طور ضمنی پشت سر آقای لاریجانی قرار بگیرند و او را نماد عقلانیت معرفی کنند.

جریان اصولگرا نیز در نهایت به یک وحدت جریانی می رسد و با توجه به اینکه آقای رئیسی قوی ترین نامزدی است که می شود حول او وحدت کرد، با رفع اختلافات جزیی نیروها و مجموعه های اصولگرا به حمایت از او می رسند. از آن طرف نامزدهایی که مستقل به میدان آمدند یا انتقاداتی به شورای وحدت و شورای ائتلاف داشتند، در آخر به نظرسنجی ها و وحدت جریانی تمکین خواهند کرد.

جریان احمدی نژاد و عدالتخواهان نیز کنشگری هایی در فضای انتخابات خواهند داشت و نگاه ها و نظریات خودشان را تا حد امکان برجسته سازی خواهند کرد. برنامه مظلوم نمایی در دستورکار آنها خواهد بود و شاید حتی به ساختار کلی نظام نیز نقدهایی را مطرح کنند اما باید ببنیم در نهایت شورای نگهبان چه تصمیمی می گیرد. بعد از اعلام اسامی تأییدصلاحیت شدگان آرایش اصلی انتخابات شکل خواهد گرفت.

جریان معاند و اپوزیسیون نیز با جوسازی علیه شورای نگهبان، ترغیب مردم به عدم مشارکت، حاشیه سازی، فراخوان و اعتراض، القای ناکارآمدی سعی خواهند کرد سطح مشارکت را در انتخابات کمرنگ کنند اما به نظر نمی رسد این برنامه ها راه به جایی ببرد و قطعا مشارکت حداقل بالای 50 درصدی را در پای صندوق های رأی خواهیم داشت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها