کد خبر: 619401
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفتگوی نامه نیوز با سخنگوی جامعه روحانیت مبارز:

مصباحی مقدم: بخشی از آرای اصولگرایی به سمت لاریجانی می‌رود

سخنگوی جامعه روحانیت درباره سعید جلیلی و جهانگیری گفت: بعید می دانم آقای جلیلی با توجه به نامزدی آقای رئیسی در صحنه بماند. ماندن یا انصراف آقای جهانگیری از صحنه انتخابات نیز بستگی به نظر جریان اصلاحات دارد. اگر جریان اصلاحات او را نامزد اصلی خودش بداند علی القاعده تا آخر باید بماند.

مصباحی مقدم: بخشی از آرای اصولگرایی به سمت لاریجانی می‌رود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: گرچه بسیاری از فعالان و تحلیلگران سیاسی معتقدند صحنه انتخابات ریاست جمهوری بعد از اعلام اسامی تأییدصلاحیت شدگان شفاف می شود اما قریب به اتفاق افراد معتقدند رقابت اصلی بین سیدابراهیم رئیسی و علی لاریجانی خواهد بود.

حجت الاسلام غلامرضا  مصباحی مقدم در گفتگو با نامه نیوز درباره آرایش صحنه انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی شورای نگهبان نتایج احراز صلاحیت نامزدها را اعلام کند بهتر می توان اظهارنظر کرد. حتما عده ای از کسانی که کاندیدا شدند نیامده اند که بمانند، یا قبل تبلیغات کنار می روند یا تا آخر زمان تبلیغات در نقش کاندیدای پوششی عمل می کنند و وقتی براساس نظرسنجی ها متوجه موقعیت خودشان شدند، انصراف می دهند.

وی افزود: آقای جهانگیری برجسته ترین نامزد از جریان اصلاحات است. البته آنها گویا نیم نگاهی هم به آقای لاریجانی دارند چون ایشان در دوره اداره مجلس همکاری نزدیکی را با دولت آقای روحانی داشت بنابراین آقای لاریجانی را شخصیت میانه ای تلقی می کنند. در همان رویکردی که در قبال آقای روحانی در سال 92 و 96 داشتند احتمال درباره آقای لاریجانی نیز همان را دنبال می کنند.

سخنگوی جامعه روحانیت اظهار کرد: در جریان انقلابی و اصولگرا سه مجموعه شورای وحدت، شورای ائتلاف و جبهه پایداری وجود دارد که هر سه مجموعه کاندیدای خود را آقای رئیسی اعلام کردند بنابراین نوعی اجماع در این طرف وجود دارد و احتمال متنابهی وجود دارد که با توجه به رأی آقای رئیسی در سال 96، نتیجه انتخابات این دوره در همان دور اول مشخص شود.

وی ادامه داد: البته تنها نمی توان به آرای 4 سال گذشته آقای رئیسی امید بست، مجموعه اصولگرایان باید تلاش کنند، حتما بخشی از سبد رأی اصولگرایی را آقای لاریجانی به خودش اختصاص خواهد داد و نتیجه اش آن خواهد شد که اگر آقای لاریجانی کاندیدا نمی شد آن آرا به سمت آقای رئیسی می رفت اما اگر آقای لاریجانی تا آخر بماند این آرا به سمت آقای رئیسی نخواهد رفت، همین مسئله این احتمال را به وجود می آورد که انتخابات به دور دوم بکشد که در آن مرحله یا نامزدها آقای رئیسی-آقای لاریجانی خواهند بود یا آقای رئیسی-آقای جهانگیری.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره میزان رأی سیدابراهیم رئیسی یادآور شد: آقای رئیسی آرایی در سال 96 داشتند که تقریبا اختصاصی بود چون یک رقابت جدی بین آقای رئیسی و آقای روحانی بود. این احتمال می رود که آن 16 میلیون رأی همچنان پای آقای رئیسی بیاستند. در عین حال شرایط اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کشور متأسفانه به گونه ای در این 4 سال رقم خورده که عده ای از همان آرا نیز ممکن است از صندوق رأی جدا کند. البته آقای رئیسی در طول 4 سال گذشته خدماتی داشته است که این خدمات چشمگیر بوده و خیلی ها را راضی کرده است. حتی طیفی از جریان اصلاح طلب نیز اظهار علاقه نسبت به آقای رئیسی می کنند.

وی افزود: خیلی روشن نیست آن میزان رأیی که قبلا به آقای رئیسی داده شد، علاوه بر آنها عده ای خواهند آمد یا همان آرا رقم می خورد اما شاید افراد رأی دهنده جابه جا شوند. یعنی بخشی از سازمان رأی ایشان به دلیل واقعیت هایی که براثر عملکرد دولت در جامعه رخ داد دچار واگرایی شده باشند و در عوض به دلیل خدمات آقای رئیسی در چهار سال گذشته عده ای به سازمان رأی ایشان اضافه شده باشند.

مصباحی مقدم درباره سعید جلیلی و جهانگیری گفت: بعید می دانم آقای جلیلی با توجه به نامزدی آقای رئیسی در صحنه بماند. ماندن یا انصراف آقای جهانگیری از صحنه انتخابات نیز بستگی به نظر جریان اصلاحات دارد. اگر جریان اصلاحات او را نامزد اصلی خودش بداند علی القاعده تا آخر باید بماند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها