کد خبر: 619602
تاریخ انتشار :
مصطفی صادقی

یادداشت سردبیر؛

پزشکیان پدیده می‌شود یا در زمین لاریجانی بازی می‌کند؟

این انتخابات دو قطب دارد، علی لاریجانی و سید ابراهیم رئیسی و نامزد سوم شگفتی‌ساز در کار نیست.

پزشکیان پدیده می‌شود یا در زمین لاریجانی بازی می‌کند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز/ مصطفی صادقی: آیا مسعود پزشکیان پدیده انتخابات خواهد بود یا آنکه او هم در پازل چیده‌شده علی لاریجانی بازی می‌کند؟ زمانی که این سطور به نگارش در می‌آید هنوز نتایج بررسی‌های شورای نگهبان اعلام نشده اما از اخباری که از منابع سیاسی به گوش می‌رسد اینگونه می‌شود برداشت کرد که مسعود پزشکیان در زمره تأیید صلاحیت‌شدگان و از مؤلفه‌های شگفتی‌ و غیرمنتظره‌بودن اسامی نامزدهای 1400 است. حالا بدون بحث درباره شایعات ردصلاحیت‌ها و با نگاه مطلق به مسعود پزشکیان درباره او بحث می‌کنم:

یکم، مسعود پزشکیان در تمام این‌سال‌ها فردی کم‌حاشیه، متین و در زمره سیاستمداران اخلاق‌مدار بوده است.

دوم، تم عدالت‌خواهی در او بالاتر سایر نامزدهای اصلاح‌طلب است. در زمانه‌ای که گویا چپ‌گرایی به‌معنای عدالت‌خواهی -نه به معنای جریان سیاسی‌اش در جامعه امروز ایران- مشتاقان بیشتری دارد، او هم لابد ستاره اقبالش خواهد درخشید.

سوم، دو مورد فوق را می‌توان از مزیت‌های پزشکیان دانست اما او یک مسئله مهم دارد و آن عدم جامعیت است. مسعود پزشکیان سخت است که نامزد اجماعی همه اصلاح‌طلبان شود. او شاید دل اعتماد ملی‌ها را برده باشد اما جنسش با کارگزاران و اتحاد ملتی‌ها جور نیست.

چهارم، حتی اگر محسن هاشمی با عکس بزرگ و تیتر درشت در روزنامه ارگان حزب کارگزاران از عدالت بگوید با کارنامه‌ای که دولت روحانی برجای گذاشته بعید است مردم «عدالت» را از اصلاح‌طلبان بپذیرند. سخن‌راندن از عدالت‌خواهی به معنای اصیلش نه فعلا نسخه کارگشای اصلاح‌طلبان است و نه اساسا در ذات رفتاری آنها نهفته است.

پنجم، به نظر می‌رسد مسعود پزشکیان که از مزیت سومی به نام حمایت قومیتی هم برخوردار است از فقدان مؤلفه کاریزماتیک‌بودن نیز رنج می‌برد. اگر متهم به جانب‌داری از علی لاریجانی نشوم که امیدوارم چنین باشد، معتقدم که پزشکیان خواسته یا ناخواسته در پازل چیده‌شده علی لاریجانی بازی می‌کند و در نهایت به نفع او کنار خواهد رفت. این انتخابات دو قطب دارد، علی لاریجانی و سید ابراهیم رئیسی و نامزد سوم شگفتی‌ساز در کار نیست. باید منتظر برنامه انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی باشیم؛ کسی که در برابر بیش‌فعالی علی لاریجانی فعلا سکوت کرده و ترجیح داده وارد عرصه بازی علی لاریجانی نشود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها