کد خبر: 620458
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیل‌گر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با سیدکمال سجادی

مناظرات این دوره با قطب‌سازی همراه نیست

سید کمال سجادی گفت: در اردودگاه ارزشی و اصولگرایی شاید نامزدها از نظر روش تفاوت‌هایی با هم داشته باشند اما در متن و خواستگاه خیلی تفاوت ندارند که بر مبنای آن مقابل هم قطب بسازند.

مناظرات این دوره با قطب‌سازی همراه نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاسی / ویژه انتخابات – همزمان با نزدیک شدن به انتخابات شاهد افزایش تاکیدات بر ضرورت انصراف برخی از نامزدهای انتخاباتی هستیم. برخی تحلیل‌گران معتقدند که در پی نظرسنجی‌ها مشخص خواهد شد کدام یک از نامزدها پیروز نخواهند شد لذا منطقی است که به نفع نامزد اجماعی کناره‌گیری کنند تا از یک سو به سبد رای او افزوده و موجب افزایش مشروعیت او شوند و از سوی دیگر از فرصت حضور در دولت و سایر بخش‌های ساختار سیاسی بهره‌مند شوند. برخی دیگر از تحلیل‌گران اما معتقدند که حضور نامزدهای ریاست جمهوری در مرحله مناظرات می‌تواند معادلات را تا اندازه‌ای برهم زند. افزایش آرای برخی و ریزش بخشی از آرای رئیسی عامل مهمی در وسوسه شدن برخی از نیروها برای ادامه رقابت است. در چنین شرایطی و با در نظر گرفتن پرهیز آقایان از تقابل با رئیسی ، احتمال شکل گیری یک دو قطبی دیگر و تبدیل شدن رئیسی به قطب سوم می‌رود. طبیعی است که در وضعیتی اینچنین باید انتظار هر نتیجه‌ای را داشت.

سید کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری اما از جمله تحلیل‌گرانی است که در گروه اول قرار می‌گیرد. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» کناره‌گیری برخی از نامزدها ریاست جمهوری به نفع رئیسی را محتمل دانست و گفت: «نمی‌توان اسم برد و گفت که چه کسانی کناره‌گیری می‌کنند اما به طور کلی می‌شود گفت که یکی دو نفر از این افراد اگر در اردوگاه انقلابی و ارزشی باشند که هستند؛ بهتر است برای اینکه آرا یکپارچه شود و میزان رای آقای رئیسی از آنی که هست، بیشتر شود از رقابت خارج شوند.»

وی افزود: « این امر کاملا منطقی است که افرادی که بر اساس نظرسنجی‌ها مشخص می‌شود آرای کمی دارند، کناره‌گیری کنند تا آن رای که موجب پیروزی آنان نیست، به سبد آقای رئیسی بریزد. این امر از لحاظ اعتبار و افزایش مشروعیت وی تاثیر بسزایی دارد. البته تحقق این مهم بستگی به این دارد که نامزدهای موجود چه ارزیابی از خود دارند و تا چه اندازه به این نظرسنجی‌ها اطمینان می‌کنند».

دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان خاطر نشان کرد: «نکته‌ای که باید در نظر بگیرند این است که به هرحال نهایتا فقط یک نفر رئیس جمهور خواهد شد. سایر نیروهایی که هرکدام ارزش‌ها، کارآمدی‌هایی دارند و یک سرمایه به حساب می‌آیند اما می‌توانند در بخش‌های دیگری از ساختار سیاسی یا دولت مورد استفاده قرار بگیرند».

این فعال سیاسی اصولگرا در عین حال حضور نامزدها تا مرحله مناظرات انتخاباتی را خوب و لازم دانست. او گفت: «به هرحال هر کدام از این افراد با یک سر مطالعه و پژوهش وارد شده و اندیشه‌هایی دارند که خوب است در دوران تبلیغات انتخاباتی بیان شود. اندیشه‌هایی در راستای بیان مشکلات و ارائه راه‌حل‌ها که حتی می‌توان آن را سرمایه‌ای برای آن نامزدی که انتخاب می‌شود، دانست زیرا می‌تواند از این اندیشه ها استفاده کند».

وی ادامه داد: «با همین نگاه است که برخی از نامزدها مایل هستند از این فرصت برای بیان نظرات و ایده‌های خود استفاده کرده و خود را مطرح کنند. تا اینجا خوب است و مفید اما بعد که وارد مرحله سرنوشت ساز شده و بحث آرا مطرح می‌شود، بهتر است با توجه به اینکه می‌توان حدس زد برنده نیستند، انصراف بدهند».

سجادی در پاسخ به این پرسش که اگر روند مناظرات موجب افزایش آرای برخی نامزدها و کاهش آرای رئیسی شود، در تصمیم اصولگرایان برای اجماع روی او تغییری ایجاد خواهد شد؟ گفت: «من فکر می‌کنم که اجماع روی آقای رئیسی ادامه خواهد داشت زیرا یک مطالبه عمومی درباره ورود او به انتخابات شکل گرفته است. حضور او در قوه قضایه و چهره ضدفسادی که مردم از ایشان می‌شناسند، این باور را ایجاد کرده که می‌تواند ضعف‌های ساختاری موجود را رفع کرده و با استفاده از  افراد پاکدست، کاردان و دانشمند، امور کشور را پیش ببرد. ما با توجه به اینکه محل رجوع مردم هستیم شاهد این مطالبه در سطح جامعه هستیم و بر مبنای آن معتقدیم که اجماع روی آقای رئیسی ادامه خواهد داشت».

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه پرهیز نامزدها از تقابل با رئیسی چقدر تبدیل شدن او به قطب سوم را محتمل می‌کند؟ گفت: «من بعید می‌دانم که چنین شود. دقت داشته باشید که در اردودگاه ارزشی و اصولگرایی شاید نامزدها از نظر روش تفاوت‌هایی با هم داشته باشند اما در متن و خواستگاه خیلی تفاوت ندارند که بر مبنای آن مقابل هم قطب بسازند. ما در این انتخابات گفتمان‌هایی مثل میدان- دیپلماسی یا مذاکره-جنگ و ... نداریم. مناظرات در این دوره با یک شیب ملایمی پیش می‌رود و هر کدام از نامزدها با بیان گوشه‌ای از مشکلات کشور و بیان نظرات کارشناسی خود که از جهت روش‌های حکمرانی خوب هم مفید است، سطح تحلیل عامه مردم را بالا می‌برند. لذا بعید است که شاهد آن خشونت‌های سابق یا اصطلاح افشاگری‌های علیه هم باشیم».

سجای در پاسخ به اینکه چنین مناظرات چقدر در تزریق شور انتخاباتی و افزایش مشارکت اثرگذار است، گفت: «من فکر می‌کنم که اگر کاندیداها از جمه خود آقای رئیسی به نیازهای اساسی و اصیل مردم و کشور که عمدتا هم اقتصادی است بپردازند، موجب افزایش مشارکت خواهند بود. اگر مباحثی درباره کاهش تورم، توزیع عادلانه ثروت و ... مطرح و برنامه‌هایی برای رفع مشکلات ارائه شود، مردم به این دریافت خواهند رسید که نامزد با برنامه و نه با شعارهای غیرقابل دسترسی آمده‌اند و می‌تواند باری از دوش آنان بردارند.»

وی با تاکید بر اینکه «مردم ما فهیم هستند و تشخیص می‌دهند، گفت: «بخشی از مشکلات فعلی مربوط به ناکارآمدی‌هایمدیریتی است لذا اگر نامزدها برنامه‌هایی در حوزه تقویت پول ملی، ایجاد اشتغال و ارائه بدهد، مردم از آنان استقبال خواهند کرد. لذا به به میزانی که نامزده‌ها افق روشن و امید بخشی را مقابل مردم ترسیم کنند، به میزان مشارکت افزوده خواهد شد».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها