کد خبر: 620922
تاریخ انتشار :

واکاوی مهم‌ترین مولفه تعیین‌کننده؛

انتخابات بین رئیسی و همتی دوقطبی می‌شود؟

انتخابات ریاست جمهوری گرچه در ظاهر برخی معتقدند نتیجه اش از هم اکنون معلوم است اما هرچه می گذرد گویا سبد آرای نامزدها دارد دستخوش تغییر و تحولاتی می شود. اتفاقی که شاید در هفته منتهی به روز انتخابات معادلات صحنه را به شکلی دیگر بازآرایی کند.

انتخابات بین رئیسی و همتی دوقطبی می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: هر روز نظرسنجی های مختلفی منتشر می شود. در همه آنها سیدابراهیم رئیسی با فاصله معنی داری از سایر نامزدها پیش است اما این تنها نکته مشترک بین این نظرسنجی ها نیست. کثر قابل توجهی از رأی دهندگان هنوز تصمیم نگرفتند می خواهند به کدام نامزد رأی دهند. نکته دیگر آنکه تا پیش از این پیش بینی می شد محسن رضایی قطب دوم انتخابات ریاست جمهوری باشد اما عبدالناصر همتی نشان داده که او نیز مستعد تصاحب این جایگاه است. 

با این اوصاف برخی تحلیلگران و فعالان سیاسی معتقدند یک رقابت سه ضلعی بین رئیسی، همتی و رضایی شکل می گیرد اما این سه ضلعی پس از مناظرات انتخاباتی نامزدها به رقابت دو قطبی تغییر می کنند که در این میان عبدالناصر همتی به نظر می رسد شانس بیشتری نسبت به محسن رضایی دارد تا رقیب اصلی سیدابراهیم رئیسی شناخته شود.

این موضوعی است که حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز درباره آن به اصولگرایان هشدار داد و گفت «همتی مواد منفجره است، نه کبریت بی خطر». او بر این باور است که اصولگرایان نباید به سکوت اصلاح طلبان دلخوش کنند چون آنها در روزهای آخر تبلیغات به یکباره پشت همتی قرار می گیرند و ماشین جذب رأی را به شکل غافلگیر کننده ای فعال می کنند.

تنها حسین ابراهیمی نیست که چنین اعتقادی دارد، جبار کوچکی نژاد نماینده اصولگرای مجلس که همواره نزدیک به جبهه پایداری عمل می کند، نیز انتخابات را یک رقابت دوقطبی بین رئیسی و همتی تحلیل می داند و می گوید «هنوز درصد بالایی از مردم نامزد مطلوب خود را انتخاب نکردند. قطعا در هفته پایانی این گروه نیز رأی خود را مشخص می کنند و مشارکتی بالای 50 درصد را در انتخابات شاهد خواهیم بود. مناظرات تلویزیونی نامزدها تکلیف خیلی از جهت گیری های مردمی را روشن خواهد کرد.»

هر چند اصولگرایان به نوعی حساس شده اند اما درباره چگونگی مدیریت فضای انتخابات اختلاف نظر دارند. شورای وحدت راهکار را در انصراف نامزدهای اصولگرا به نفع سیدابراهیم رئیسی می داند اما در مقابل گروهی هم مانند جبار کوچکی نژاد می گویند «معلوم نیست اگر نامزدهای اصولگرا به نفع رئیسی کنار بروند سبد آرای شان به سمت آقای رئیسی می آید یا به سمت نامزد دیگری سوق پیدا می کند.»

در اینجا مهمترین مولفه تعیین‌کننده همان افرادی هستند که هنوز برای انتخاب نامزد مطلوب تصمیم گیری نکردند. تجربه ادوار گذشته نشان می دهد این گروه در روزهای آخر منتهی به انتخابات تصمیم خود را علنی می کنند که می خواهند به چه کسی رأی بدهند. پس باید منتظر ماند و دید آرای سرگردان در نهایت در سبد کدام نامزد قرار می گیرند. آن روز می توان گفت که تحلیل شکل گیری فضای دوقطبی بین رئیسی و همتی چقدر جدی یا چقدر دور از واقعیت بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها