کد خبر: 621229
تاریخ انتشار :

پوشش زنده مواضع عبدالناصر همتی در مناظره

آمده‌ام که به سمت کره شمالی نرویم

در بسته خبری پیش رو سخنان عبدالناصر همتی پوشش داده می‌شود.

آمده‌ام که به سمت کره شمالی نرویم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاسی / ویژه انتخابات - اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ با حضور سید ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، علیرضا زاکانی، محسن رضایی، عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده در حال برگزاری است.

موضوع این مناظره اقتصادی است و نامزدها مواضع خود در این حوزه را اعلام می‌کنند.

 

در بسته خبری پیش رو سخنان عبدالناصر همتی پوشش داده می‌شود.

*او پیش از برگزاری مناظره در صفحه توییتر خود نوشت: «خدایا خودت می‌دانی که برای تو و برای خدمت به این مردم عزیز پا به عرصه حضور گذاشتم. خدایا راریم کن و تنهایم نگذار . وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا»

مردم قهر را کنار بگذارند، رقیبی ندارم

*همتی در ابتدای ورود خود به صداوسیما و قبل از آغاز مناظرات گفت: من تا چند روز پیش رئیس بانک مرکزی بودم. الان یک شهروند عادی هستم. یک استاد دانشگاه هستم و آمده‌ام تا در مقابل جریانی که تلاش می‌کنند کشور را با سیاسی‌کاری اداره کنند ایستاده و بگویم که بحران و مشکلات اقتصادی کشور راه حل دارد. 

وی افزود: آمده‌ام بگویم که باید به حصر ایران پایان دهیم. اقتصاد ایران را باید از حصر سیاست و جوانان را از حصر مقررات خارج کنیم. نفت را باید از حصر آمریکا خارج کنیم. مهمتر از همه آنکه آمده‌ام بگویم مردم را باید از حصر یک جریان خارج کنیم. جریانی که 5 نامزد آن در این انتخابات خارج کنیم.

همتی تاکید کرد: رقیب من همین 5 نامزد هستند و من یک رقیب ندارم اما قهر مردم با صندوق رای رقیب اصلی من است. انشالله اگر مردم قهر را کنار بگذارند، رقیبی ندارم. انشالله که مردم پیروز این صحنه هستند.

حاشیه‌های همتی

*همتی در قرعه‌کشی قبل از آغاز مناظره شماره سه را انتخاب کرد و به این ترتیب در صندلی شماره هفت قرار گرفت.

*همتی اولین حاشیه مناظره امروز را نیز ساخت. او در همان ابتدای کار و مراسم قرعه‌کشی برای مشخص شدن شماره صندلی‌ها گلایه کرد و خطاب به محمد حسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی گفت: «به همه گفتید «آقای...» و فقط رئیسی را «جناب آقای...» خطاب کردید. لطفا رعایت کنید.». او همچنین تنها نامزدی بود که ماسک زده بود.

منابع تحقق وعده‌های رنگارنگ را نداریم

*همتی در پاسخ به سوالی درباره مساله ابربدهکاران بانکی گفت: اجازه دهید اول ابراز تاسف کنم که نمایندگان بخش هایی از مردم از جمله زنان اینجا نماینده ندارند. ای مردم شما اینجا نماینده ندارید و می‌خواهید اعتراض خود را با قهر از صندوق نشان دهید اما من فکر می‌کنم که باید پای صندوق آمد.

وی افزود: وضعیت اقتصادی طوری است که وعده های رنگارنگ امکان تحقق ندارد. من از جزئیات مسائل اقتصاد کشور خبر دارم. ما منابع لازم برای تحقق این وعده ها را نداریم.

همتی با تاکید بر اینکه دوست ندارم برای رای گرفتن متوسل به دروغ شوم، گفت: به شدت و سرعت به یک سری اصلاحات اقتصادی نیاز داریم.

او خطاب به مردم گفت: وضعیت جیب شما می‌تواند خیلی بهتر شود اما لازمه آن اصلاحاتی است که سایر دوستان توانایی آن را ندارد و من برای آن برنامه دارم.

همتی همچنین خطاب به محسن رضایی گفت: آقای رضایی شما خودتان چند ماه است که ما را برای پذیرش FATF  معطل کردید.

جواب پوششی‌ها را نمی‌دهم

*همتی در فرصت چهار دقیقه‌ای برای نقد سایر نامزدها گفت: قبلا گفته بودم که در مقابل 5 نامزد هستم. قاعدتا این افراد به صورت پوششی آقای رئیسی را پشتیبانی می‌کنند. اگر قرار باشد به این پوششی‌ها جواب بدهم باید قسم بخورند که تا پایان در رقابت می‌مانند اگر نه جوابشان را نمی‌دهم.

وی خطاب به جلیلی گفت: شما اقتصاد را نمی‌فهمید. خسته نشدید از این همه بیانیه خواندن. بیست سال است بیانیه می‌خوانید و پدر کشور را در آوردید.

همتی گفت: آقای جلیلی شما چند سال است در زمین ترامپ بازی کرده‌اید. می‌گویند شما از FATF تعریف کردید. من مسئول بازار بودم. من به خاطر مردم دفاع می‌کنم تا قیمت ارز بیش از این بالا نرود و مردم ضرر نکنند.

او خطاب به زاکانی گفت: شما دو کلاس اقتصاد خواندید و معلوم نیست چطور مدرک گرفته‌اید. دهن من را باز نکنید، من می‌خواهم محترمانه صحبت کنم.

همتی به رضایی نیز گفت: من که می‌دانم شما چطور اقتصاد خواندید و استادان را مجبور می‌کردید.

وی خطاب به رئیسی گفت: شما در سفرهای استانی به جای بانک و ... به زندان‌ها سر می‌زدید. چهل سال در قوه قضاییه بودید اول مشکلات آنجا را حل کرده و بعد به قوه مجریه بیاید.

امان نامه بدهید که پیگیری قضایی نمی‌کنید

همتی در فرصت چهار دقیقه‌ای بیان دیدگاه‌های اقتصادی خود گفت: بحث اساسی من تغییر حکمرامی اقتصادی است. فرصت نداریم و باید سریعتر اصلاحات اقتصادی را انجام دهیم.

وی افزود: من همیشه گفته‌ام که برای آقای رئیسی احترام قائل هستم اما الان رقیب هستیم و باید مطالبی را بگویم. من یک شهروند عادی و استاد دانشگاه هستم اما ایشان رئیس قوه قضاییه هستند. شما امان نامه می‌دهید که بعد از بیان این مطالب مورد پیگیری قضایی قرار نگیریم. به خصوص با توجه به سخنان آقای رضایی. البته همین که برخی پرونده های جنگ علیه ایشان پیگیری نمی شود، باید شکر کنند.

همتی گفت: من بعد از ریاست‌جمهوری حتما آقای رضایی را به‌عنوان یکی از اخلال‌گران اقتصادی به آقای رئیسی معرفی می‌کنم.

وی در پاسخ به سوال جلیلی درباره اینکه چرا صادارات ما کمتر از افغانستان است، گفت: معلوم است که کسی از ما کالا نمی‌خرد. نخندید، این ها گریه دارد نه خنده. ما باید سالی هشت درصد رشد اقتصادی می‌داشتیم اما شما آن را 5 درصد کرده و مردم را فقیر کردید. من خواهش می‌کنم شما و نهادهای‌تان پای‌تان را از اقتصاد بیرون بکشید تا اقتصاد درست بشود.

او همچنین گفت: واحدهای تولیدی را بانک ها تعطیل کردند یا قوه قضاییه.

همتی خطاب به رئسی گفت: چرا همیشه اول خبر ۲۰:۳۰ از شما گزارش می‌روند و شما را مثل سوپرمن معرفی می‌کنند. این پول‌های ستادهای‌تان را از کجا آوردید که همه مرا تخریب می‌کنید. 

من نماینده روحانی نیستم

*همتی در بخش دوم مناظره و در پاسخ به سوالی درباره کنترل قیمت و تنظیم بازار گفت: من همین اول بگویم که من نماینده روحانی نیستم و از بانک مرکزی به خاطر اختلاف نظر ایشان کنار گذاشته شدم. آقای روحانی از همه شما بهتر و قوی تر بود اما بینش اقتصادی نداشت و مشکل من هم همین بود.

وی افزود: من یک برنامه مفصلی دارم اما در قسمت اول چون دوستان علیه من صحبت می‌کردند مجبور شدم جواب بدهم. اما برنامه دارم. من معتقد به اقدامات دستوری نیستم. دولت باید در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری کند.

همتی گفت: برای کنترل قیمت باید نقدینگی را کنترل کرد. مشکل ما ساختاری است. درآمدهای ارزی هم به خاطر تحریم کاهش یافته و مشکل مضاعف شده است.

وی ادامه داد: با گرانی و گران فروشی نمی‌توان مبارزه کرد. این ها محصول تورم است. طبق برنامه ما دولت باید نقدینگی را کنترل کند و پایه پولی که تزریق می‌شود را تزریق کند.

همتی گفت: برای تولید، رشد و کنترل تورم برنامه‌ها مفصلی دارم که به موقع خواهم گفت.

برنامه‌های کشاورزی

*همتی در پاسخ به سوال دیگری درباره مصرف آب نیز گفت: بحث کشاورزی بسیار مهم است. بنده برنامه مفصلی دارم که بتوانیم از این وضعیت نجات پیدا کنیم. ما سالی 14 میلیارد دلار نهاده های کشاورزی وارد میکنیم که اخیرا قدری کاهش یافت است. بخشی از آن با ارز 4200 تومانی و بخشی هم با ارز نیمایی وارد می شود.

بحث بحران آب و صرف آب در کشاورزی مساله مهمی است. حتما باید از نظر نوع کشت و آبیاری اقدامات جدی انجام دهیم.

مساله دیگری که وجود دارد، مساله قیمت گذاری محصولات کشاورزی است. ما تا حالا قیمت تضمینی داشته ایم اما باید خرید را تضمین کنیم. در بازار شب عید دیدیم که چه اتفاقی افتاد، واسطه هایی در بخش کشاورزی فعال هستند. ما باید انبارهایی را در این بخش ایجاد کرده و کالا را از طریق بورس کالا بفروشیم.

مساله کشاورزی ما بسیار پیچیده است . آب مساله مهمی است. بذر و کود و سم دست کشاورز نمی‌رسد و این ها مهم است. برای همه این‌ها برنامه دارم.

*پیروز نیستم چون تصمیم دارید رای ندهید

همتی در چهار دقیقه‌ای که به عنوان آخرین فرصت از مناظره امروز در اختیارش قرار گرفت، با زبان آذری سخن گفت. او در ادامه گفت که من فکر می‌کردم آقای زاکانی نامزد پوششی است اما فهمیدم سوپر پوششی است و وقتم را صرف پاسخگویی به او نمی‌کنم.

وی افزود: افتخارم این است که در شرایط سخت بانک مرکزی را اداره کردم که کشور ونزوئلایی نشود، الان هم آمده‌ام تا نگذارم اقتصاد کشور به سوی اقتصاد کره شمالی برود.

همتی گفت: مردم من هنوز پیروز این انتخابات نیستم چون اکثر شما تصمیم دارید که رای ندهید اما تقاضا میکنم که تجدید نظر کنید. ما فرصت اشتباه نداریم و جامعه ایران در حال پیر شدن است. میلیون‌ها ایرانی می‌توانند از زیر خط فقر درآیند اگر این چهار سال از دست نرود.

وی تاکید کرد: ما به همت شهید سلیمانی ها قدرت اول منطقه هستیم اما اقتصاد اول نیستیم. من توانایی و دانش این کار را دارم. خیلی‌ها نتیجه انتخابات را از پیش مشخص می‌دانند اما ما می‌توانیم که صحنه را عوض کنیم.

  • امید ارسالی در

    تاسف باره حرفهای بی ادبانه وتوهین وافتراوبی برنامگی ومامورحمله به رئیسی بودن بجای ارائه برنامه وکار نامه عملی خودش وسواستفاده همتی ازادب واخلاق مداری آقای رئیسی واقعااین رئیس جمهوربشه ایران دیگه باخاک مساوی میشه ازجهت اقتصادوفرهنگ

    • ناشناس ارسالی در

      دقیقا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها