کد خبر: 621326
تاریخ انتشار :

حجت الاسلام احمد مروی؛

رهبری بر نقش مردم در حکومت دینی تاکید دارند

ایرنا- تولیت آستان قدس رضوی گفت: قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ با توجه به پیوند عمیق شکل گرفته میان مردم و روحانیت، معنای جدیدی را در حرکت‌های مردمی به نمایش گذاشت.

رهبری بر نقش مردم در حکومت دینی تاکید دارند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حجت الاسلام احمد مروی روز شنبه در آیین گرامیداشت قیام ۱۵ خرداد در حرم منور رضوی، اظهار داشت: حدود ۵۸ سال پیش در چنین روزی نهضتی مردمی در کشور رقم خورد که تا پیش از آن حرکتهای اعتراضی نسبت به مظالم حکومت پهلوی صورت می‌گرفت و رژیم شاه با آنها برخورد می کرد، اما ۱۵ خرداد آن سال معنای دیگری داشت و با دیگر حرکتهای اعتراضی و انقلابی مردم رشید ایران متفاوت بود.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: در ۱۳ خرداد سال۴۲ امام راحل(ره) در مدرسه فیضیه علیه ستم های رژیم ستمشاهی پهلوی و علیه وابستگی او و نونکری برای آمریکاو صهیونیست سخنرانی کردند و مظام شاه را بیان کرده و وابستگی وی را که اوج ذلت برای ملت بود را عیان کردند، لذا نیمه شب ۱۵ خرداد نمایندگان رژیم وارد خانه امام شده و وی را دستگیر کردند.

مروی با بیان اینکه مردم معترض در صبح نیمه خرداد وارد خیابانها شده و با شعار "یا مرگ یا خمینی" به اعتراض برخاستند، گفت: رژیم شاهنشاهی نیز با همه قدرت به میدان آمد و مردم بی دفاع و معترض را که در دفاع از مرجعیت و روحانیت به خیابان آمده بودند به گلوله بست و عده‌ای از مردم مظلوم و حق طلب را به شهادت رساند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه از نظر رهبر انقلاب پیوند عمیق مردم با دین و روحانیت شاخصه اصلی قیام ۱۵ خرداد است، اظهار کرد: هر جا نهضتی را مردم پشتیبانی و همراهی کردند آن نهضت قابل ادامه و ماندگار است؛ اما اگر مردم با حرکتی پیوند نخورده و از آن حمایت و پشتیبانی نکنند، آن حرکت ناکام خواهد بود.

وی اظهار کرد: در جمهوری اسلامی یعنی هم آحاد مردم و هم اسلام را با هم داریم و امام راحل (ره) ملت ایران را آگاه و توانا دانسته و به آنها اعتماد کرده و خوشبین بودند و این اعتماد امام از ابتدای نهضت تا لحظه ارتحالشان ادامه داشت.

حجت الاسلام مروی با بیان اینکه امام به مردم تکیه و اعتماد کردند، افزود: معمولا رهبران انقلاب ها بعد از پیروزی به مردم می گویند که کار شما تمام شد و بروید دنبال کارتان و اداره امور را به ما نخبگان واگذار کنید، اما امام راحل (ره) بر خلاف همه رهبران حرکت‌های سیاسی و اجتماعی و انقلابی در هر حرکتی حمایت و دعوت مردم را و اعتماد به مردم را مورد تاکید داشتند و این بود که نهضت امام خمینی(ره) ادامه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بر این اعتقادند که حمایت همیشگی مردم، حضور آگاهانه و متعهدانه آنان در صحنه‌های مختلف بخصوص در دوران دفاع مقدس موجب شد با این همه دشمن همچنان این نظام ادامه یابد، گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر وجهه حمایت و حضور مردم تاکید داشته و دارند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امام راحل(ره) در همه عرصه‌ها مردم را فراخوانده و به آنان اعتماد داشتند و متقابلا مردم نیز به ایشان اعتماد داشتند، افزود: این معنا هنوز هم ادامه دارد و رهبر انقلاب هم در سخنان روز گذشته خود بار دیگر معنای جمهوریت و اسلامیت را به خوبی تشریح کردند.

وی اظهار کرد: در طول ۳۲ سال گذشته از حضور رهبر معظم انقلاب در راس نظام، انتخابات گوناگونی در عرصه‌های مختلف مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و غیره داشته‌ایم که در هر کدام سلایق مختلفی روی کار آمدند و هیچ کس نمی‌تواند بگوید که در همه این دوره‌ها یک فکر، سلیقه و اندیشه روی کار آمده است.

حجت الاسلام مروی افزود: در هر یک از سالهای ۶۸، ۷۶، ۸۴ و ۹۲ اندیشه و فکر متفاوتی روی کار آمد و در برابر همه اینها رهبر انقلاب با شجاعت، تدبیر و استدلال از آرای مردم صیانت کردند.

وی با یادآوری این نکته که در سال ۷۶ گروهی می خواست نتیجه انتخابات را باطل اعلام کند، اما رهبر معظم انقلاب فرمودند که وظیفه خودم می‌دانم که از آرای مردم حفاظت و صیانت کنم، ادامه داد: ایشان همان تعبیر معروف را فرمودند که رای مردم حق الناس است و امام مسلمین خود را بیش از دیگران در حفاظت از آن موظف می‌داند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: در انتخابات سال ۸۸ نیز که آن مسائل پیش آمد، همه تلاش رهبر انقلاب حول محور صیانت از آرای مردم بود، اما در آن شرایط رهبری مظلوم واقع شد، زیرا ایشان دنبال حفاظت و یا طرفداری از خط  و جریان خاصی نبودند، درست همانگونه که در سال ۷۶ به دنبال حمایت از گروه خاصی نبودند.

وی افزود: در سال  ۸۸ هم رهبر انقلاب فرمودند من از رای مردم حمایت می کنم کما اینکه در سال ۷۶ هم از آرای مردم صیانت کردم؛ اگر می گویید تقلب شده است دلیل بیاورید و آرا بازشماری شود اما من نمی توانم آرای مردم و حق الناس را نادیده بگیرم.

وی ادامه داد: در آن زمان آنها که داد از دمکوکراسی و آزادیخواهی می‌دادند از رهبر انقلاب می‌خواستند که آرای مردم را دور بیندازد و دوباره رای‌گیری شود، اما استدلالی در کارشان نبود.

حجت الاسلام مروی با بیان اینکه به فرموده رهبر انقلاب، امام راحل (ره) بر جمهوری و اسلامیت تاکید داشتند و نظر ایشان برگرفته از آرا و روایات بود، افزود: به گفته ایشان این برداشت امام خمینی(ره) برداشت یک فقیه آگاه و مجتهد جامع الشرایط از آیات و روایات بود که در دو کلمه جمهوری و اسلامی خلاصه شد.

وی راز پرشکوه ماندگاری جمهوری اسلامی را در طول ۴۲ سال در برابر این همه دشمنی، فتنه‌ و تلاش بدخواهان در داخل و خارج، در دو کلمه جمهوری و اسلامی دانست و افزود: همه باید بدانند که اسلامی بودن نظام و مردمی بودن نظام رمز ماندگاری آن است.

وی با اشاره به دیدگاههای متعدد موجود بر رابطه دین و سیاست و نیز رابطه مردم با سیاست دینی گفت: سکولارهای غیرمذهبی در حقیقت دین را مساله شخصی و فردی می‌دانند که هر کسی برای خودش یک اعمال، مناسک و اعتقاداتی باید داشته باشد اما حوزه مدیریت و سیاست جای دین و مذهب نیست؛ در نظرگاه آنان دین هیچ شانی در نظام مدیریتی ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: در این میان هستند مخالفان مردمی بودن جمهوری اسلامی که آنها هم دو دسته هستند و طبق بیانات رهبر انقلاب در درجه اول لیبرال سکولارها هستند که می گویند مردم سالاری و حکومت مردمی ربطی به دین ندارد و گروه دوم هم مخالفان مردم سالاری دینی هستند که از دید آنها مردم در حاکمت دینی هیچ نقشی ندارند و این نخبگان، علما و فقها هستند که باید نشسته و برای مردم برنامه‌ریزی کنند و مردم را برای نقش آفرینی هیچ کاره می‌دانند.

وی اظهار کرد: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب شکل افراطی این نظریه منحرف در سالهای اخیر در شکل گیری گروه داعش نشو و نما داشته است و از دید این گروه، حکومت دینی بدون مردم است.

حجت الاسلام مروی با بیان اینکه رهبر انقلاب هر دو دیدگاه مذکور را محکوم می دانند، چه آنها که برای دین نقشی در سیاست قائل نیستند و دین را امری فردی می دانند و چه آنها که در حکومت دینی برای مردم نقشی قائل نیستند، اظهار کرد: باید بدانیم که درست نیست در هر کجا که کم آوردیم از رهبری انقلاب هزینه کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ولایت فقیه سرمایه بزرگ و گران‌قیمتی است و نباید براحتی در هر مساله خُرد از آن خرج شود.

وی با بیان اینکه ولایت فقیه و رهبری اسلامی خلاصه و خروجی هزار سال تلاش و زحمت و رنج علما و بزرگان و فقهای ما در طول تاریخ است، اظهار کرد: این نظام و ولایت فقیه عصاره، فشرده، خلاصه و خروجی هزار سال تلاش روحانیت متعهد و مبارزه علما و فقهاست و نباید به راحتی خرج شود و هرکجا انتقادی می‌بینند نوک پیکان حمله را متوجه رهبری بدانند.

وی تصریح کرد: در همین قضایای اخیر چه ها که ننوشتند و چه مطالب ناروایی که در فضای مجازی منتشر نشد و متعرض شدند که مردمی بودن نظام فراموش شد، به سمت خلافت می رویم و مردم را داریم کنار می‌گذاریم و غیره که با این اظهارنظرها چه جفایی در حق رهبری کردند.

حجت الاسلام مروی با بیان اینکه موضع رهبر انقلاب کاملا مشخص است و بر حضور حداکثری تاکید دارند، ادامه داد: در زمانی ایشان فرمودند که اگر ما را هم قبول ندارید، برای ایران در پای صندوق های رای حضور پیدا کنید و انتخابات را پرشکوه برگزار کنید.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: ولی فقیه می گوید رای مردم حق الناس است و هیچ تعبیر، احترام و شکوهی بالاتر از این برای رای مردم نمی توان قائل شد و همه باید بدانیم که رهبر انقلاب چیزی که به آن معتقد نباشند به زبان نمی‌آورند و وقتی اینگونه از جمهوریت و اسلامیت دفاع می‌کنند یعنی هر دو را مورد توجه و عنایت دارند.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب همواره به ظرفیت مردم، نخبگان، افراد صاحب نظر و رای مردم توجه و اهتمام دارند، ادامه داد: ایشان آن مسوول و عالمی را که دارای نظر و ایده نباشد، نمی‌پسندند.

حجت الاسلام مروی تاکید کرد: رهبر انقلاب جزو معدود افراد و مسوولان تراز اول در دنیا هستند که حقیقتا به رای مردم، آرای نخبگان و افکار مردم توجه و احترام قایل هستند.

وی با اشاره به اینکه از دیروز یک سوال مطرح شده که چرا ورود رهبر انقلاب به موضوع عملکرد تایید صلاحیتها دیرهنگام بوده است، گفت: برداشت شخصی من با توجه به ۳۰ سال تجربه حضور در دستگاه رهبری این است که معظم له در هر مساله‌ای که تشخیص دهند که مهم است ورود می کنند  و ملاحظه هیچ کس را هم نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اما اگر بنا باشد رهبری در هر مساله‌ای حضور و ورود پیدا کنند، همان هایی که امروز بر رهبری خرده گرفته و جفا می‌کنند، خواهند گفت که رهبری دست نهادها را بسته و نمی‌گذارند کار کنند و قدرت ظهور و بروز ندارند.

وی تصریح کرد: خود شما معترضان ایشان را در این روند متهم به دیکتاتوری می‌کنید که در همه مسائل حضور و ورود پیدا می‌کنند و نمی‌گذارند اشخاص و نهادهای قانونی کار خودشان را انجام دهند.

حجت الاسلام مروی با بیان اینکه رهبر انقلاب در سخنان خود فرمودند که من تذکری اخلاقی و انسانی می‌خواهم بدهم، گفت: این بدان معناست که ایشان از موضع رهبری سیاسی و دادن حکم حکومتی به ماجرا ورود نمی کنند و به تعبیر خودشان از موضع اخلاقی و انسانی، به عنوان حاکم عادل و فقیه حاکم عادل در این قضیه حضور پیدا و تذکری می‌دهند.

وی ادامه داد: اینکه چرا روز اول چنین تذکری ندادند هم به این دلیل است که برای اثبات برخی مسائل باید کار شود و زمانبر است لذا اکنون که حجت در برابر خدا دارند به عنوان تذکر اخلاقی و انسانی نظر خود را اعلام کرده‌اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها