کد خبر: 621557
تاریخ انتشار :

پوشش زنده مواضع همتی در مناظره دوم

بگذارید مردم زندگی خود را کنند

در بسته خبری پیش رو سخنان عبدالناصر همتی پوشش داده می‌شود.

بگذارید مردم زندگی خود را کنند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاسی / ویژه انتخابات - دومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ با حضور سید ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، علیرضا زاکانی، محسن رضایی، عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده در حال برگزاری است.

موضوع این مناظره سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است و نامزدها مواضع خود در این حوزه را اعلام می‌کنند.

 

در بسته خبری پیش رو سخنان عبدالناصر همتی پوشش داده می‌شود.

 

جایزه به رقیب!

همتی در بدو ورود به سازمان صداوسیما و در پاسخ به سوال خبرنگار درباره اینکه روشن مناظره شما چیست و آیا قول دوری از بداخلاقی را می‌دهید؟ گفت: من در مناظره قبلی بداخلاقی را شروع نکرد. دوستان دیگر شروع کردند و من مجبور شدم پاسخ دهم. 29 بار اسم من را آوردند و در عوض به رقیب اصلی من جایزه دادند تا 5 دقیقه بیشتر صحبت کند.

وی افزود: من فکر می‌کنم که انتخابات امروز بین بد و بدتر یا خوب و خوب تر نیست. انتخابی است برای اینکه درها برای کنشگری شهروندان و نفس کشیدن جامعه باز بماند. آمده‌ام تا اجازه ندهم این درها بسته شود. 

همتی تاکید کرد: امیدوارم به مردم نشان دهم که دنبال دولت شفافیت ملی هستم. باید کاری کنیم که آن روستای عزیز نگوید شما را واگذار می‌کنیم به خودتان و مملکتتان.

صدای بی‌قدرتان

همتی پاسخ به سوال اول را با انتقاد از شکل مناظره شروع کرد و گفت: به شیوه مناظره انتقادی دارم و معتقدم مناظره شبیه مسابقه هفتگی شده است. ضروری است سوالات بهتر و مرتبط با مسایل مردم مطرح شود. 

وی افزود: اکنون انتخاب میان بد و بدتر و خوب و خوب تر نیست، انتخاب برای آن است که امکان  کنشگری و تنفس شهروندان باز بماند.

همتی ادامه داد: من صدای بی‌صداها و قدرت بی‌قدرت‌ها هستم. دولت من حامی آسیب‌پذیرترین افراد جامعه خواهد بود. کوله‌برها، سوخت‌برها، بی‌شناسنامه‌ها، بیکاران، افراد دارای معلولیت، بیماران خاص، معتادان، زنان سرپرست، کودکان بی‌سرپرست و... اهداف اصلی من خواهند بود.

ترکیب پلیس خوب و پلیس بد

همتی در فرصتی که برای نقد نامزدهای دیگر داشت، گفت: آقای جلیلی می‌گوید نباید کار را آنقدر طولانی کرد؛ پس چرا FATF را دو سال است در مجمع نگه داشته‌اید؟

او خطاب به آقای رئیسی: چرا جلوی ارز 4200 تومانی که بنده از مخالفان آن بودند را نگرفتید و الان تبعات آنرا به گردن بانک مرکزی انداخته اید؟

همتی گفت: مناظره امروز از پوششی و یار کمکی به پلیس خوب و بد تغییر یافته است!

اولویت ها

همتی در بخش آخر از قسمت اول مناظره امروز گفت:مسائل مرتبط با تحریم در اولویت اول دولت من قرار خواهد گرفت. البته مسائل مختلفی وجود دارد اما این موضوع در اولویت اول قرار دارد.

وی افزود: بعضی معتقدند اقوام و مذاهب برای کشور به عنوان تهدید محسوب می‌شوندو من در جایگاه‌های مدیریتی ارشد و مناصب کلیدی از ظرفیت ۳ برابر بیشتر از ظرفیت کنونی از دوستان اهل سنت استفاده خواهم کرد.

حذف کاسبان تحریم

همتی در بخش دوم مناظره و درباره رفع آسیب‌های اجتماعی گفت: آسیب‌های اجتماعی ناشی از یک ساختار غلط است. گروه های ذی‌نفع بر اقتصاد و فرهنگ و جامعه چمبره زده‌اند و اگر نتوانیم مشت اینها را باز کنیم مساله قابل حل نیست. این ها ارتباط زنجیره ای با کاسبان تحریم، قاچاق و پولشویی دارند. 

وی افزود: رقبای من نیز تقریبا در راستای تقویت همین وضع موجود حرف می‌زنند. من در مقابل جریانی هستم که می‌گوید به جای توسعه ایران کاخ سفید را حسینه کنید. من گویم اینها که می‌روند سفارت عربستان را می‌گیرند و ارتباط ما را با دنیا به هم می‌زنند و ارزش پول ملی را کم می‌کنند، بخشی از این زنجیره مشکل ساز هستند. 

همتی گفت: این افراد از تحریم سود می‌برند و سالانه 20 درصد هزینه ما را بالا برده‌اند. باید این روند را عوض کنیم.

گشت ارشاد را ممنوع کنیم

همتی در ادامه مناظره و در پاسخ به پرسشی در رابطه با خانواده و تکریم آن گفت: در شعار انتخاباتی خود گفته ام که هدف ما از خانه تا جهان است. نمی‌خواهیم شعاری با مسائل اجتماعی برخورد کنیم.

وی افزود: مشکل ما گسستگی فرهنگی است. بچه‌های دهه 80 و 90 آنطور که ما می‌گوییم زندگی نمی‌کنند اگر نتوانیم در خانه گفت‌وگو کرده و تعامل کنیم، این مشکل را در جامعه نیز خواهیم داشت. 

او ادامه داد: من این 5 نامزد را مثل هم می‌بینم چون یک تفکر دارند. چه آزادی اجتماعی باقی گذاشته‌اید؟ الان چه تفریحی برای جوانان فراهم کرده‌اید؟ تا میگوییم مشکل اقتصادی آقای رئیسی میگوید خنثی سازی تحریم، مگر نکردیم ؟ اما ادامه این روند مشکل ساز است. 50 درصد جمعیت جوان کشور زنان هستند. در این دو سه روز به من تذکر دادند که چرا به پیامک حجاب اشاره کردید.

همتی گفت: این ها را باید ممنوع کنیم. گشت ارشاد را باید ممنوع کنیم. در کابینه خود حداقل  5 زن خواهم داشت و تبعیض جنسیتی را رفع می‌کنم.

بگذاریم مردم زندگی کنند

همتی در فرصتی که برای جمع بندی داشت ، گفت: ما حق نداریم برای جامعه تعیین تکلیف کنیم.بگذارید مردم زندگی خود را بکنند. می گویند درباره کدام جوانان صحبت می‌کنید؟ همان جوانانی که 60 درصد میگویند رای نمی‌دهیم. نوجوانان ما سراغ رپ کره‌ای رفته‌اند اما ما هنوز رپ خودمان را زیرزمینی می‌کنیم.

وی افزود: چرا باید شجریان و کلهر را نادیده بگیریم اما انتخابات شد با خواننده‌ها عکس بگیریم. 

او گفت: من همه چیز را از زاویه اقتصاد حل میکنم. تا تعارض منافع را رفع نکنیم اقتصاد سامان نمی‌گیرد.

همتی افزود: ما نگفتیم می‌خواهیم کاخ سفید را حسینه کنیم مگر شما ترک موتورشان سوار نبودید؟

وی افزود: آقای رئیسی مگر ما کمتر از شما خدمت کرده‌ایم که فکر می‌کنید ما در حد کارمند شما هستیم؟ مردم از شما خواهش میکنم به صحنه بیاید تا این رویه را عوض کنیم. این شیوه که مدام متلک می‌گویند و کنایه می‌زنند، نمی‌شود. نباید بگذاریم قطار توسعه رد بشود و باید به آن برسیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها