کد خبر: 621727
تاریخ انتشار :

جلیلی: در اداره کشور نباید به مدیریت حداقلی اکتفا شود

ایسنا/ کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: عده‌ای برنامه‌ای برای اداره حداقلی کشور دارند که در شان ملت ایران و استان مرکزی نیست.

جلیلی: در اداره کشور نباید به مدیریت حداقلی اکتفا شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سعید جلیلی چهارشنبه ۱۹ خردادماه که از طریق شبکه آفتاب با مردم استان مرکزی سخن می‌گفت، اظهار کرد: خوشحالم که در سالروز ارتحال امام راحل این برنامه ضبط شده و با مردم استان مرکزی سخن می‌گویم. ملت ایران حیات خود را در دوران معاصر مدیون و مرهون امام راحل به عنوان فرزند عزیز و بزرگ خطه استان مرکزی است.

وی با اشاره به سفرهای گذشته خود به استان مرکزی گفت: همیشه برای من این سوال در سفر به شهرهای مختلف استان مرکزی مطرح بود که این استان و فرهنگ آن چه ویژگی هایی دارد که چنین بزرگانی را در خود پرورش داده است. استان مرکزی زادگاه بسیاری از علمای معاصر است و برایم این سوال مطرح است که چه فرهنگ غنی، مهم و ارزشمندی در این استان وجود دارد که چنین فرزندانی را در دامن خودش تربیت می‌کند. نه تنها علمای بزرگ معاصر بلکه برخی از شخصیت‌های بزرگ این مرزوبوم نظیر امیر کبیر، قائم مقام، دکتر قریب و ... در این استان پرورش یافته‌اند. چه ظرفیتی در این استان وجود دارد که شخصیتی نظیر امام خمینی(ره) را تربیت می‌کند که می‌تواند تمام دنیا را متحول کند.

وی فرهنگ غنی، ریشه عمیق تاریخی و تربیت بزرگان دینی را از ویژگی های مشهود استان مرکزی دانست و افزود: امروز ملت ایران از این ویژگی های مشهود استان مرکزی نفع می برد و مرهون شخصیت بزرگ امام راحل هستیم که در این استان متولد شده و در آن تربیت یافته است.

جلیلی در ادامه با اشاره به برخی ظرفیت‌ها و مشکلات استان مرکزی گفت: در سفرهایی که طی هشت سال گذشته به استان مرکزی داشته‌ام مشکلات استان را از نزدیک دیده یا احصاء کرده‌ام و قصد ندارم که این مشکلات را بازخوانی کنم چرا که بازخوانی مسائل و فرصت های استان، موضوعی تکراری است.

وی ادامه داد: باید بررسی کرد که چگونه می‌توان از این مسائل و مشکلات عبور کرد و از فرصت‌ها به خوبی استفاده کرد. برخی مسائل طی این هشت سال در این استان و حتی در سراسر کشور بروز پیدا کرده که باعث تاسف است. برخی فرصت ها در این استان وجود دارد که می توان به بهترین شکل نه تنها برای استان بلکه برای کل کشور از انها استفاده کرد.

برنامه حداقلی در شان ملت ایران نیست

وی با طرح این پرسش که چه چیزی می‌تواند کمک کند که در چهار سال آینده از فرصت‌ها به بهترین شکل استفاده شود، گفت: برای اداره کشور دو نگاه وجود داشته و دو مسیر پیش روست که به انتخاب مردم بستگی دارد. عده‌ای برنامه‌ای برای اداره حداقلی کشور دارند که در شان ملت ایران و استان مرکزی نیست. اینکه در این نوع نگاه صرفا بخواهیم چند مسئله را مورد توجه قرار داده و از آن عبور کنیم در شان هیچ استانی از کشور نیست و نباید نگاه حداقلی به مسائل کشور داشت.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با اشاره به ظرفیت های کشور گفت: در چهار سال آینده اگر به درستی به مسائل نگاه کنیم قطعا ایران به دلیل مستعد بودن در حوزه های گوناگون با یک جهش بزرگ مواجه خواهد شد و این به نوع انتخاب مردم بستگی دارد که بخواهند رویکرد حداقلی یا بهتر از آن، رویکرد حداکثری را انتخاب کنند.

وی توضیح داد: نباید برای اداره کشور صرفا به مسائل روزمره توجه کرد و به هر موضوعی صرفا برای از سر باز کردن نگاه کنیم بلکه باید به هر موضوعی به عنوان یک فرصت نگریست تا مردم حداکثر استفاده را ببرند.

وی با اشاره به برخی موضوعاتی که در استان مرکزی وجود دارد و با بیان اینکه تفاوت دو رویکرد حداقلی و حداکثری در این موضوعات مشهود است، گفت: به عنوان مثال شرکت هپکو برای استان و کشور یک ظرفیت است و می توان با دو رویکرد بدان نگاه کرد. شرکتی با ماموریت‌های راهبردی و با فرصت‌های بزرگ اقتصادی که نه تنها برای مردم استان بلکه برای کشور یک فرصت است و با سرمایه عظیمی که دارد می‌تواند ایران را در عرصه راهبردی صنعتی ارتقا دهد.

او با اشاره به دو نگاه حداقلی و حداکثری به شرکت هپکو گفت: نگاه از سر باز کردن و واگذاری شرکت به بخش خصوصی یک نگاه حداقلی برای زمین گذاشتن بار مسئولیت است که یک نوع رویکرد بسیار غلط است و ملت آن را نمی‌پذیرد، اما روی دیگر این است که شرکت هپکو با نگاهی فراگیر و به عنوان یک فرصت برای کشور دیده شود. نگاه فراگیر یعنی خصوصی سازی با نگاه به توانمندی و مشارکت مردم و برخورداری از توان افرادی که اهلیت دارند که می توانند بهتر از دولت این شرکت را اداره کرده و ارتقا داده و آن را قوت ببخشند، صورت بگیرد تا نه تنها کارگران شرکت بلکه مردم ایران از این نوع واگذاری صحیح استفاده کنند و باعث افتخار کشور شود.

جلیلی افزود: باید به شرکتی که تولیدات آن در یک حد بسیار ارزشمند به لحاظ کیفی و کمی بوده است به نوعی نگاه کرد که در خصوصی‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی ارتقا یابد. قرار نبود که با خصوصی سازی، یک شرکت ضعف پیدا کند و متاسفانه به شرایطی برسد که تولید در آن نه تنها افزایش پیدا نکند حتی در زمان‌هایی به صفر برسد که در این استان شرکت آذراب نیز به چنین وضعیتی افتاد.

وی تصریح کرد: اگر یک نگاه نادرست و غلط انتخاب شود ثمره آن حرکت در مسیری است که روز به روز خسارت‌های بیشتری خواهد داشت. اگر رویکرد و انتخاب درست باشد قطعا هپکو و آذراب را بار دیگر به شکوفایی خود رسانده و آنها را ارتقا و جهش خواهد داد که لازمه آن نگاه حداکثری و استفاده از ظرفیت مردم است تا منافع حداکثری عاید کارگران شرکت و مردم شود.

او با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با کارگران هپکو و آذراب اراک گفت: از فهم، بصیرت و هوشمندی کارگران این شرکت‌ها و دلسوزی آنها برای انقلاب و هشدارهایی که منافع کشور را در پی داشت قدردانی می‌کنم. اسم کاری که این کارگران انجام داده اند اعتراض کارگری است اما در اصل دلسوزی برای تولید و کشور است. دست کارگری که هوشمندانه فریاد می‌زند و یک خطر را که به نفع دشمن و به ضرر کشور است، یادآوری می کند و اجازه سوء استفاده دشمن را نمی‌دهد باید بوسید.

نباید خطاهای گذشته تکرار شود

وی با تاکید بر اینکه ایران باید آماده یک جهش بزرگ در تمامی نقاط کشور باشد، افزود: نباید دچار تکرار خطاهای گذشته شویم بلکه باید در کنار اداره کشور به دنبال جهش انقلاب باشیم و این یک امر کلی و خیالی نیست بلکه لازمه جهش کشور جهش تمامی نقاط شهری و روستایی نظیر جهش استان مرکزی است که شرط آن باور داشتن مردم است.

جلیلی افزود: در کارهایی که برای مردم انجام می‌شود باید از ظرفیت مردم استفاده شود و مشارکت پذیری در انجام امور یک اصل قرار گیرد. حرف های مردم را باید پیشاپیش بشنویم نه زمانی که کارد به استخوان رسید. برای اینکار در هشت سال گذشته سازوکاری با عنوان دولت سایه شکل داده شد. هدف از تشکیل دولت سایه این است که دولت، سایه مردم را بر سر خود احساس کند و بداند که مردم هوشمندانه سایه به سایه دولت را همراهی و دنبال می کنند. اگر دولت کار خوبی انجام دهد مردم آن را تقویت و پشتیبانی می کنند و در عوض اگر کار خطایی صورت می‌گیرد مردم باید نسبت به آن خطا امکان هشدار دادن داشته باشند و اگر کار ناقصی صورت گرفت به تکمیل آن کار کمک کنند.

سند توسعه هر شهر یا روستا را باید نخبگان، جوانان و آحاد مردم بنویسند

وی با بیان اینکه قبل از اینکه دولت فعلی و آینده بخواهند برای مردم تصمیم گیری کنند این مردم هستند که باید مطالبه‌گری کنند گفت: سند پیشرفت و توسعه هر شهر یا روستایی را قبل از همه باید نخبگان، جوانان و آحاد مردم در جوامع روستایی و شهری بنویسند و به دولت، مجلس و دستگاه های مربوطه ارائه کنند و بگویند که این ظرفیت ها در استان وجود دارد و نباید به مدیریت و برنامه حداقلی اکتفا کرد، بلکه باید مردم وارد صحنه شوند و ظرفیت استان و شهر را به بهترین شکل برنامه ریزی کنند.

او تصریح کرد: کار دوم دولت این است که علاوه بر مشارکت دادن مردم، برنامه‌هایی را که دنبال می کند برای رساندن نفع حداکثری به مردم باشد. مشارکت دادن مردم برای این است که نفع حداکثری به مردم برسد نه اینکه صرفا یک موضوع از سر فلان مسئول باز شود. اگر واگذاری انجام می‌شود برای این است که یک نفع حداکثری به مردم برسد.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران تصریح کرد: برای اداره کشور نیاز به همراهی و تلاش همگانی مردم داریم و البته در این حرکت بار اصلی باید بر دوش مسئولان باشد. هر میزان مسئولان بار بیشتری را تحمل کنند این فشار به همان میزان از روی دوش مردم برداشته خواهد شد.

مردم در دولت آینده باید موتور حرکت باشند

وی با تاکید بر اینکه مردم در دولت آینده باید موتور حرکت باشند، گفت: سایه مردم باید بر سر دولت باشد و برای کمک، اصلاح و تکمیل کارهای ناقص، این مردم هستند که باید در میدان باشند و تحقق آن جداسازی کشور از کارهای نمایشی و بیهوده نادرست و وارد کردن به کارهای واقعی است که با زندگی مردم مرتبط است.

وی به برنامه های ملی اشاره کرد و افزود: اجرای برنامه‌های ملی باید در سطوح استانی به صورت جدی پیگیری شود که یک زمان از سوی دستگاه بروکراسی اداری و زمانی از سوی مردم است و مردم باید بر اجرای برنامه‌ها نظارت دقیق داشته باشند.

جلیلی با تاکید بر اینکه آسیب کار نمایشی جدی است، افزود: فساد صرفا اختلاس نیست بلکه فساد در این است که برنامه‌هایی گفته شود و اجرا نشود یا برنامه‌هایی در حد نمایش باقی بمانند، مردم نباید اجازه دهند این اتفاق بیفتد. لازمه آن شناسایی و شناساندن مردان واقعی است. اگر کشور موفقیت‌های خوبی در عرصه‌های گوناگون دارد مرهون مردان واقعی است که کار آنها نمایشی نیست و باید آنها را به جامعه معرفی کرده و اجازه ندهیم در پیچ و خم زندگی فراموش شوند.

نیازمند یک تحول اساسی در فرهنگ سیاسی کشور هستیم

وی اظهار کرد: امروز نیازمند یک تحول اساسی در فرهنگ سیاسی کشور هستیم، تحولی که در آن انتصابات نه براساس جناح‌بندی‌ها بلکه براساس شایسته سالاری واقعی و توانمندی صورت گیرد و مردم پس از انتصابات صحیح بگویند که این مسئول همان گزینه درست و شایسته است که انتظار داشتیم در این جایگاه قرار بگیرد و دارای کارنامه درخشانی است.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در ادامه گفت: با مشکلات و شاخص های استان مرکزی به خوبی آشنا هستم و مجددا تاکید می‌کنم اگر امروز می‌گویم که در کشور نباید به حداقل ها اکتفا کرد، برای تحقق آن به کمک مردم نیاز داریم. برنامه هایم از طریق رسانه ها اعلام شده است و می خواهم بگویم به کمک مردم برای اداره کشور نیازمندیم و این یک شعار نیست بلکه سازوکار نیاز دارد. هر دانشگاه استان مرکزی باید یک دولت سایه باشد و نسبت به تحولات استان بی تفاوت نباشد و مسائل استان و کشور را دنبال کند. هر فردی که دلسوز انقلاب و مردم، دلسوز کارآفرینی و ایجاد اشتغال است باید به وسع خود تاثیرگذار بوده و محیط خود را مانند قندی داخل استکان شیرین کند.

وی افزود: اگر می‌گوئیم برای چهار سال آینده برنامه داریم و آن هم نه یک برنامه حداقلی بلکه برای یک جهاد بزرگ و حداکثری که لازمه آن یک جهاد و تلاش همگانی برای ایجاد یک جهش بزرگ است، باید همه مردم به صحنه بیایند تا هر روستا و شهر یک سلول برای جهش بزرگ باشد. جهاد بزرگ برای جهش ایران نیازمند تلاش همگانی برای سراسر کشور و استان مرکزی است. بسم الله الرحمن الرحیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها