کد خبر: 621946
تاریخ انتشار :

جذب نمایندگان سابق مجلس به‌جای دانشجویان نخبه در نفت

تسنیم/ از ظرفیت‌های بزرگ دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت و موسسه مطالعات بین المللی انرژی در دولت آیت الله رئیسی برای بهبود و توسعه صنعت نفت استفاده خواهد شد و این مراکز پژوهشی که در این سالها تضعیف شده‌اند، تقویت خواهند شد.

جذب نمایندگان سابق مجلس به‌جای دانشجویان نخبه در نفت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سید عبدالله رضوی، استاد دانشگاه و عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: دانشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت از زیرساخت‌های ارزشمند تولید علم و دانش در تمامی ابعاد صنعت نفت در ایران هستند.

وی افزود: دانشگاه صنعت نفت همواره یک نقش محوری در تربیت نیروی انسانی متخصص داشته و دارد و امروزه مشاهده می‌کنید که بسیاری از مدیران و متخصصان صاحب نظر در صنعت نفت، غالبا از فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت هستند.

رضوی با اشاره به قدمت 80 ساله دانشگاه صنعت نفت ایران گفت: نقش راهبردی این دانشگاه در ساماندهی دانشکده‌های نفت در کشور نقشی بسیار موثر بوده است.

وی ادامه داد: رشته‌های غیرفنی که دانشگاه صنعت نفت در حوزه چالش ها و مشکلات صنعت نفت اعم از دیپلماسی انرژی، قراردادهای نفتی و بحث های مالی دارد، از جمله رشته‌های مرتبط با اقتصاد نفت و گاز، دیپلماسی انرژی، تأمین مالی پروژه‌های نفت و گاز و مدیریت پروژه‌های نفت و گاز که همه جزو چالش های حوزه نفت و گاز هستند، از دیگر ابعاد اهمیت این دانشگاه است.

* سایه رویکرد سیاسی و سلیقه‌ای وزارت نفت بر مراکز علمی و پژوهشی

عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت نیز یکی از مراکز مهم تحقیقاتی در منطقه است و به خصوص در تحریم‌های گذشته، در تأمین و طراحی لیسانس پروژه‌های مهم، مطالعات مخازن، طرح‌های ازدیاد برداشت و ... نقش مهمی داشته و اقدامات بسیار مهمی از بستر این پژوهشگاه کلید خورده است.

وی افزود: مسئله مهم این است که در سالهای اخیر یک رویکرد سیاسی و سلیقه‌ای در وزارت نفت حاکم شده که روی دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت و موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی سایه انداخته است.

رضوی با بیان اینکه "این رویکرد سیاسی و سلیقه‌ای موجب تضعیف این مراکز مهم علمی و پژوهشی شده است"، گفت: علی‌رغم اینکه در قانون نفت تأکید شده وزارت نفت مکلف به حفظ و تقویت این مراکز آموزشی است، در سالهای اخیر اقدام به تضعیف این مراکز و ارکان آنها شده است؛ این درحالی است که مسئولان فعلی وزارت نفت و صنعت نفت کشور خود را دانشگاهی می دانند، ولی عمل آنها برخلاف حرف‌هایشان است.

* اگر تولید فکر مراکز پژوهشی با سلیقه آقایان همخوانی ندارد که نباید این مراکز تعطیل یا تضعیف شوند

وی ادامه داد: موسسه مطالعات بین المللی انرژی، پژوهشگاه و دانشگاه صنعت نفت، مراکزی هستند که در نفت تولید فکر می‌کنند، حالا اگر تولید فکر و مسیر علمی که آنها ترسیم می کنند، با سلیقه وزیر نفت یا هر مسئول دیگری در صنعت نفت همخوانی نداشت، نباید این مراکز تعطیل یا تضعیف شوند.

عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رفت مسئولان فعلی وزارت نفت که عنوان می‌کنند افرادی دانشگاهی هستند، از ظرفیت این مراکز علمی و پژوهشی برای اعتلای صنعت نفت کشور استفاده کنند.

وی افزود: به جای آنکه مسئولان وزارت نفت و صنعت نفت کشور روی مسائل مهمی چون تولید، تحریم‌ها و صادرات تمرکز کنند و از ظرفیت‌های این مراکز برای رفع چالش‌ها استفاده کنند، چندسالی است دنبال تضعیف این مراکز هستند.

* از مهاجرت دانشجویان نخبه صنعت نفت تا جذب نمایندگان مجلس و شاگردان زنگنه / رویکرد پژوهش محور در صنعت نفت جای خود را به رویکرد سیاسی داد

رضوی با بیان اینکه "متأسفانه در سالهای اخیر رویکرد پژوهش محور در صنعت نفت جای خود را به رویکرد سیاسی داد"، گفت: توقف جذب دانشجویان نخبه و ممتاز دانشگاه صنعت نفت درحالی رخ داد که این نیروهای نخبه می‌توانند کارآیی موثری در صنعت نفت کشور داشته باشند و حتی در دفترچه‌های ثبت نامی اینها نیز وزارت نفت تعهد کرده بود که این افراد را جذب می‌کند.

وی افزود: در حالی که علی رغم تعهد وزارت نفت، دانشجویان نخبه و ممتاز دانشگاه صنعت نفت را جذب نکردند، در مقابل اقدام به جذب نمایندگان مجلس، نمایندگان ادوار مجلس و شاگردان نزدیک به آقای زنگنه که بعضا تخصص نفتی هم نداشتند، کردند.

عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی اذعان داشت: این اقدام وزارت نفت موجب شد که اغلب دانشجویان نخبه دانشگاه صنعت نفت اقدام به مهاجرت کردند.

* در بخش‌های مختلف صنعت نفت کمبود نیروی متخصص داریم

وی ادامه داد: در حال حاضر در بخش‌های متعدد صنعت نفت با کمبود نیروی متخصص مواجه‌ایم و پروژه‌های صنعت نفت از کمبود نیروهای متخصص رنج می‌برند و به‌جای آنکه از ظرفیت‌های دانشجویان نخبه دانشگاه صنعت نفت برای رفع این نیاز استفاده شود، آقایان با سیاسی‌کاری، اقدام به شبکه‌سازی برای افراد خودشان کرده‌اند که در آینده بتوانند همچنان در صنعت نفت نقش‌آفرینی کنند.

رضوی با بیان اینکه "هرم سنی نیروی انسانی صنعت نفت روبه پیری است"، گفت: افرادی در حال بازنشسته شدن هستند و اقدام به این کار نکرده‌اند که نیروی جوانی که تازه از دانشگاه آمده را در کنار نیروهای باتجربه قرار دهند تا دانش و تجربه سینه به سینه انتقال یابد؛ استخدام نیروی متخصص به‌موقع صورت نگرفته و اکنون شاهد یک فاصله و شکاف معنادار در این بخش هستیم و با کمبود نیروی متخصص در صنعت نفت مواجه شده‌ایم.

وی افزود: آنکه آقای زنگنه عنوان کرده بود که دارای نیروی مازاد در صنعت نفت هستیم به این دلیل بود که ایشان همه نیروهای کارشناسی را نیروهای مازاد به حساب می‌آورند چرا که از نظرات این افراد استفاده نمی‌شود؛ درحالی‌که نیروی انسانی را باید به عنوان یک سرمایه نگاه کنیم و از تولید فکر توسط نیروی انسانی متخصص باید استقبال کنیم.

عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی تصریح کرد: تفکر حاکم بر نیروی انسانی در وزارت نفت در سالهای گذشته بسیار به صنعت نفت آسیب زده است.

* تشکیل پرهزینه و موازی‌کاری پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز

رضوی در خصوص تشکیل پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز گفت: در اساسنامه دانشگاه و پژوهشگاه صنعت نفت داریم که یکی از مأموریت‌های آنها این است که این مراکز فناوری و پارک‌ها را توسعه دهند و  درواقع ظرفیتی در این خصوص در دانشگاه و پژوهشگاه صنعت نفت وجود دارد که بلااستفاده مانده و از این ظرفیت استفاده نشده است؛ در مقابل آمده‌اند هزینه هنگفتی صورت گرفته و پارک فناوری و نوآوری جدیدی ایجاد شده که اهداف و مأموریت‌های آن مشخص نیست.

وی ادامه داد: این قبیل اقدامات، باعث تضعیف و ایجاد ناامیدی در این مراکز علمی و پژوهشی می شود؛ این مراکز پیشگام در صنعت نفت با این اقدامات تضعیف می شوند.

عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی با بیان اینکه "دانشگاه صنعت نفت یک برند شناخته شده در تربیت نیروی انسانی متخصص نفت در منطقه و جهان است"، گفت: می‌توانیم در جهت تربیت نیروی انسانی کشورهای همسو و هم‌جهت، از ظرفیت دانشگاه صنعت نفت استفاده کنیم و گام موثری با این اقدام در توسعه دیپلماسی انرژی کشور برداریم؛ از چنینی ظرفیت‌هایی اصلا استفاده نشده است و همواره به دنبال این بوده‌اند که این مراکز علمی و پژوهشی را تضعیف کنند؛ چرا که مبانی فکری آنها مبتنی بر سیاسی کاری و برخوردهای سلیقه‌ای بوده است.

* تقویت دانشگاه و پژوهشگاه صنعت نفت در برنامه آیت الله رئیسی

وی افزود: از ظرفیت‌های بزرگ دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت و موسسه مطالعات بین المللی انرژی در حوزه تولید دانش و ارائه راهکارهای علمی و پژوهشی در دولت آیت الله رئیسی برای بهبود و توسعه صنعت نفت استفاده خواهد شد و این مراکز پژوهشی که در این سالها تضعیف شده‌اند، تقویت شده و از ظرفیت‌هایشان استفاده خواهد شد تا بتوانند در جهت رشد و توسعه بیش از پیش، به صنعت نفت کمک کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها