کد خبر: 622254
تاریخ انتشار :

رقابت برای ۶ صندلی خالی مجلس خبرگان / چه کسانی بر صندلی‌های قرمز می‌نشینند؟ +جدول

انتخابات مجلس خبرگان رهبری همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد تا جای خالی ۶ نماینده در انتخابات ۱۴۰۰ مشخص شود. رویداد۲۴ وضعیت کاندیدا‌ها و رقابت در این عرصه را بررسی کرده است.

رقابت برای ۶ صندلی خالی مجلس خبرگان / چه کسانی بر صندلی‌های قرمز می‌نشینند؟ +جدول
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

چند روز قبل ستاد انتخابات کشور اسامی نامزد‌های دومین میاندوره انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تهران را اعلام کرد. به این ترتیب شانزده نامزد در تهران تایید صلاحیت شدند که باید در سه کرسی خالی خبرگان رهبری در تهران قرار بگیرند. از لیست مردم (حامیان هاشمی رفسنجانی) که در اسفند ۹۴ با رای مردم تهران ۱۵ نفر به مجلس خبرگان راه یافتند، تا امروز ۶ نفر درگذشته‌اند که سه نفر آن‌ها پیش از این جایگزین شده بودند و انتخابات این دوره، سه صاحبان سه صندلی دیگر را مشخص می‌کند.

همزمان در مازنداران، قم و خراسان رضوی هم انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار خوهد شد. اهمیت انتخابات قم و خراسان رضوی آنجاست که در این شهرها، بعد از وفات نماینده منتخب، انتخاباتی در اسفند ۹۸ برگزار شد که مصباح یزدی و یزدی از تهران به این استان‌ها عزیمت کردند تا در مجلس خبرگان قرار بگیرند.

جدول زیر وضعیت درگذشتگان خبرگان رهبری را نشان می‌دهد:

533975_906

در استان تهران ۱۶ نفر تایید صلاحیت شدند. علیرضا اعرافی (که از او به عنوان رئیس آتی قوه قضائیه نام برده می‌شود) حسینعلی سعدی (رئیس دانشگاه امام صادق که سال ۹۸ نتوانست وارد مجلس خبرگان شود) و علی رازینی (که در سال ۹۴ از همدان نامزد خبرگان بود، اما از راهیابی به مجلس خبرگان بازماند) در فهرست خبرگان جامعتین قرار گرفتند. این در حالی است که بعضی چهره‌های شاخص در فهرست این تشکیلات روحانی نیستند. از جمله حیدر مصلحی (وزیر اطلاعات احمدی نژاد که ماجرای قهر احمدی نژاد و رهبری در زمان وزارت او رخ داد.)

جمعیت جوانان انقلاب اسلامی در فهرستی که برای انتخابات منتشر کرده، از اعرافی، مصلحی و منصور مظاهری کرونی حمایت کرده است. حمید حوالی شهریاری، احمد دانش‌زاده مؤمن، علی رحمانی‌فرد، حسین ردائی، کاظم سپاسی آشتیانی، علی قریب‌دوست، رضا محققیان گورتانی، سیداحمد موسوی وادقانی، مهدی نیکوی، سیدمحمد واعظ موسوی، غلامعباس هاشمی دیگر نامزد‌های تایید صلاحیت شده خبرگان در تهران هستند.

در انتخابات استان قم تنها دو نامزد تایید صلاحیت شده‌اند. در استان قم محمود رجبی و سیدمحمد سعیدی گلپایگانی تایید صلاحیت شدند که جامعتین از سیدمحمد سعیدی حمایت کرده است. همچنین آیت الله محمود رجبی با ارسال نامه‌ای به فرمانداری قم از انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری انصراف داد. پیش از این او درخواست کرده بود که در انتخابات خبرگان تهران شرکت کند و حتی در فهرست جامعین قرار گرفته بود، اما شورای نگهبان با این انتقال مخالفت کرد. ظاهرا برای حفظ شکل انتخابات، مهدی نیکوی حوزه انتخابیه خود را به قم تغییر دهد تا سعیدی در شرایط بدون رقیب پیروز نشود!

سیدمحمد سعیدی تولیت حرم فاطمه معصومه نماینده ولی فقیه در استان قم و امام جمعه شهر قم است که با اظهارنظر‌های جنجالی درباره لحظه تولد رهبری مشهور شده و با همین سابقه برای نظارت به مجلس خبرگان خواهد رفت. در استان مازندران هم دو نامزد تایید صلاحیت شدند. سیدصادق پیشنمازی و محمدحسن گلی شیردار.

در خراسان رضوی نیز سه نفر تایید شده‌اند. مشهورترین این افراد سیدمحمدرضا مدرسی یزدی فقیه عضو شورای نگهبان است که در انتخابات ۹۴ مثل مصباح و یزدی و مومن و... در تهران شکست خورده بود. با ورود احتمالی او و اعرافی به مجلس خبرگان، تمامی اعضای فهرست شکست خورده اصولگرایان به جز برادر مرحوم مهدوی کنی در انتخابات ۹۴، وارد مجلس خبرگان خواهند شد!

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها