کد خبر: 622399
تاریخ انتشار :

رویکرد دولت جدید اسرائیل مقابل ایران

نفتالی بنت، آغازگر جنگ ایران و اسرائیل یا زمینه ساز کاهش تنش؟

محور سیاست خارجی‌ دولت جدید اسرائیل همچنان دشمنی با ایران خواهد بود، با این حال، توان کابینه نفتالی بنت کمتر از بنیامین نتانیاهو است و قدرت تاثیر این دولت بر آمریکا کمتر از دولت قبلی است.

نفتالی بنت، آغازگر جنگ ایران و اسرائیل یا زمینه ساز کاهش تنش؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ائتلاف بزرگ احزاب اسرائیل و کنار گذاشته شدن بنیامین نتانیاهو از قدرت بعد از 12 سال یک تحول چشم‌گیر در رژیم اشغالگر قدس بود.

نتانیاهو در آخرین سخنرانی خود قبل از ترک کاخ نخست وزیری در مورد ایران حرف زد و گفت؛ امروز در ایران با دیدن دولت ضعیف و سازشگری که در اسرائیل به روی کار آمده است و نخواهد توانست مانند دولت من در برابر آمریکا و جامعه بین‌المللی بایستد، «جشن گرفته‌اند».

اما آیا واقعا همانطور که نتانیاهو گفته است دولت جدید اسرائیل ضعیف و سازشگر است و باید به این خاطر در ایران جشن گرفته شود؟ در این گزارش سعی داریم به این پرسش پاسخ دهیم.

دشمنی دولت جدید اسرائیل با ایران ادامه دارد

در این موضوع که نتانیاهو یکی از بزرگترین دشمنان ایران و جبهه مقاومت است شکی نیست اما نباید تغییر دولت در اسرائیل را با مثلا تغییر دولت در آمریکا مقایسه کرد. شاید نتانیاهو شباهت عجیبی به ترامپ داشته باشد اما نفتالی بنت و دولت ائتلافی هیچ شباهتی به بایدن و دولت دموکراتش ندارد.

برای فهم این مطلب ابتدا باید اتفاقی که در اسرائیل افتاد را خوب فهمید. نفتالی بنت از طریق ائتلاف با 8 حزب کوچک و تنها با اختلاف یک رای توانست نخست وزیر شود. این نشان می‌دهد دولت او بسیار شکننده است. شاید به همین دلیل باشد که نتانیاهو تهدید کرده به زودی حزب لیکود پیروز و او مقام نخست وزیری را از آن خود خواهد کرد.

به جز این، نفتالی بنت احتمالا 2 سال بیشتر نخست وزیر نیست و بعد از 2 سال، یائیر لاپید جانشین او می‌شود. دولت ائتلافی ذاتا باید سازشگر باشد و هرچقدر این ائتلاف بزرگتر باشد، این  سازشگری نیز بیشتر است.

با وجود این، سازشگری دولت نفتالی بنت مربوط به داخل سیستم قدرت رژیم صهیونیستی می‌شود نه ایران. به سخنان نفتالی بنت قبل از رای گیری کنست دقت کنید. نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی درباره ایران گفت که اولین اقدام کابینه وی مقابله با برنامه هسته ای ایران خواهد بود. بنت در ادعایی واهی برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را «بزرگترین تهدید» برای رژیم اشغالگر صهیونیستی توصیف کرد. بنت همچنین مدعی شد که ایران گروه های به اصطلاح تروریستی زیادی را تشکیل داده و در سوریه و لبنان و نوار غزه و غیره مستقر کرده است.

این اظهار نظر نشان می‌دهد که نفتالی بنت و دولت ائتلافی قرار نیست با ایران سازش کند. به جز این، ترکیب کابینه جدید نشان می‌دهد که نفتالی بنت پست‌های حساس دولتش را به نزدیکان نتانیاهو و کابینه دولت سابق سپرده است. طبق اخبار منتشر شده توسط برخی نزدیکان بنت و خبرنگاران، نخست وزیر جدید اسرائیل تصمیم گرفته آوی بالوت مشاور نظامی و بن شاباث مشاور امنیتی نتانیاهو را در پست‌های خودشان تثبیت کند. این نشان می‌دهد که رویکرد امنیتی و نظامی نفتالی بنت تغییر نخواهد کرد و او همچنان با ایران قصد دشمنی خواهد داشت.

ائتلاف بزرگ، سازش بزرگ

با وجود این، ترکیب کابینه نشان می‌دهد که دولت جدید به اندازه دولت نتانیاهو چه در مسائل خارجی و چه در مسائل داخلی توان نخواهد داشت. به هر حال نباید از خاطر برد که این ائتلاف شامل احزابی با تفاوت‎های بزرگ عقیدتی و با مرکزیت احزاب میانه‌ رواست. حضور اولین حزب مستقل عرب به نام "فهرست متحد عربی" در این ائتلاف به خوبی این موضوع را تایید می‌کند.

در ائتلاف بزرگ دولت جدید، جبهه موتلفه آبی و سفید با 8 کرسی در کنست، یش عتید با 17 کرسی، یمینا با 6 کرسی، فهرست متحد عربی با 4، اسرائیل خانه ما با 7، حزب کار با 7 و میرتس با 6 کرسی در کنست حضور دارند. هر چند همانطور که بیان شد، بیشتر احزاب حاضر در این لیست میانه رو و سکولار هستند اما از ارتدکس‌های نوین یهودی که حتی نفتالی بنت هم یکی از آنها است، گرفته تا فهرست متحده عربی در این ائتلاف قرار دارند. این نشان می‌دهد که ائتلاف جدید بسیار گسترده و شامل احزاب و افکار مختلف است و دولت نفتالی بنت و یائیر لاپید باید رعایت حال همه گروه‌ها را چه در مسائل داخلی و چه خارجی بکند.

jjj1

دولت بنت؛ همچنان مخالف ایران اما ضعیف‌تر از نتانیاهو

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت توان کابینه نفتالی بنت کمتر از بنیامین نتانیاهو است و قدرت تاثیر این دولت بر آمریکا کمتر از دولت قبلی است. با این حال، نباید گمان کرد که دشمنی دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی نسبت به ایران کمتر شده و محور سیاست خارجی اش چیزی غیر از دشمنی با ایران خواهد بود؛ چراکه این موضوع خیالی خام بیش نیست.

منبع: خبر فوری

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها