کد خبر: 622477
تاریخ انتشار :

داریوش قنبری: چاره‌ای جز تعامل با جهان نداریم/ مشارکت پایین رقیب جریان اصلاحات است

ایسنا/ رئیس ستاد عبدالناصر همتی، در استان ایلام گفت: امروز اقتصاد ما به دلیل نداشتن تعامل با خارج به روز ناخوشی رسیده و برای خروج از این مشکلات راهی جز تعامل با جهان وجود ندارد.

داریوش قنبری: چاره‌ای جز تعامل با جهان نداریم/ مشارکت پایین رقیب جریان اصلاحات است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دکتر «داریوش قنبری» با حضور در ایسنا، اظهار کرد: شعار دکتر همتی یعنی «تعامل از خانه تا جهان» مبنای احساسی ندارد و در مجموع مشکلات و مسائل کشور در این شعار دیده شده است.

وی با طرح این سوال که چرا تعامل از خانه تا جهان یک بحث محوری است؟ گفت: ما برای بهبود وضعیت موجود چاره‌ای جز تعامل نداریم و در مناظرات اخیر نیز هر کدام از نامزدها به نحوی به این موضوع اشاره کردند، از دادن وام و دادن یارانه و کمک‌های معیشتی . اما واقعیت این است که مسائل کشور زمانی حل خواهد شد که ما تعامل مثبتی با جهان خارج داشته باشیم.

رئیس ستاد همتی در ایلام ادامه داد: اقتصاد ما به دلیل نداشتن تعامل با خارج به روز ناخوشی رسیده و در کل ما نسبت به خیلی از رقبای منطقه‌ای عقب هستیم. سال ۱۳۸۴سیاست چشم‌انداز ۲۰ ساله عنوان شد و در آن چشم‌انداز گفته شد که ایران در ۱۴۰۴ قدرت اول منطقه خواهد شد، اما قدرت اول منطقه نشدیم و رقبای منطقه‌ای ایران از ما جلوتر هستند.

قنبری گفت: مثلا ما با ترکیه از نظر جمعیت تناسب و اشتتراکات فرهنگی ، دینی و تاریخی داریم که با هم قابل مقایسه هستیم، کشور ترکیه امروزه به کشور تقریبا مهمی در منطقه و جهان تبدیل شده، به طوری که صادرات این کشور در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱۸۵ میلیارد دلار بوده، ۶۴ میلیارد دلار هم درآمد توریستی این کشور بوده و مجموع درآمدهای آن بالغ بر ۲۵۰ میلیارد دلار است در حالی که درآمد ارزی ما چیزی حدود ۳۰ میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان اینکه در مجموع این وضعیت و شاخص‌ها نمی‌تواند ما را به اهدافی که برای توسعه، اشتغال جوانان و بهبود وضعیت نمی‌رساند و ما عقب‌تر هستیم، تصریح کرد: ترکیه امروز یک قدرت نظامی است ، هر چند ما هم قدرت موشکی هستیم اما ترکیه چندجانبه کار کرده و این کشور از جمله ۴ قدرت پهپادی جهان است که در جنگ قره‌باغ خود را نشان داد و از طرف دیگر در حال صادر کردن زیردریایی است که قطعا تکنولوژی ساخت زیردریایی تکنولوژی پیشرفته‌ای است که آن را تجاری‌سازی کرده و در حال رشد است و در آینده یکی از قدرت‌های بزرگ است و معادلات منطقه‌ای را به هم خواهد زد که باید این مسائل را در نظر داشت که دلیل پیشرفت و افزایش درآمد ترکیه چیست؟

رئیس ستاد همتی در استان ایلام تاکید کرد: بهبود شرایط اقتصادی در گرو تعامل با دنیای خارج است. ترکیه هرچند در ظاهر با برخی کشورها تنش دارد اما مراودات اقتصادی خود را حفظ کرده و در کل اقتصاد را فدای مناقشات سیاسی نکرده است و ما هم باید در عرصه جهانی به این سمت و سو حرکت کنیم و تعامل منطقی را با دنیای خارج داشته باشیم.

قنبری تاکید کرد: علاوه بر تعامل با جهان به تعامل در درون کشور و  هم نیازمندیم، متاسفانه سطح تعامل و تساهل در درون کشور پایین آمده و همه به دنبال حذف یکدیگر هستند و امروز حذف به درون خانه کشیده شده و با این تفکر حذفی جامعه به سمت پیشرفت نخواهد رفت و از دل این برنامه به سمت سر و سامان دادن اقتصاد کشور است.

نماینده اسبق ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: خردگرایی در دولت روحانی  که تحت عنوان کلید مطرح شد بین لبه‌های قیچی ترامپ و دلواپسان داخلی قرار گرفت، یک لبه‌ی قیچی که ترامپ بود شکسته و لبه دلوپسان نیز کند شده و نمی‌تواند ببرد اما تیز شدن این لبه در انتخابات می‌تواند مشکلاتی را ایجاد وراه تعامل را ببندد و جامعه مجددا به مشکلات امروز گرفتار شود.

قنبری ادامه داد: به همین خاطر در این اوضاع سرد سیاسی و این فضای یخ زده این احساس مسئولیت را کردم که مسئولیت ستاد آقای همتی را در استان قبول کنم چراکه روشنفکران در مقابل مردم مسئولیت دارند و باید این مسئولیت را با نگاه به منافع ملی ایفا کنند و تعهد اجتماعی را نباید کنار بگذارند و بر اساس این تعهد همیشه باید در عرصه حضور داشته باشد تا جامعه به سمت درستی حرکت کند.

وی با تاکید بر اهمیت تعامل با جهان گفت: امروز شاخص فلاکت در وضعیت نامناسبی است که نتیجه تحریم‌ها است و تحریم‌ها که برداشته شود این شاخص مناسب خواهد شد و نتیجه کارهای دولت روحانی نتیجه خود را در آینده نشان خواهد داد.

رئیس ستادهمتی در ایلام ادامه داد: رقیب جریان اصلاح‌طلب در حال حاضر آقای رئیسی نیست، بلکه عدم مشارکت مردم است و در کل الان طبق نظرسنجی‌ها تاکنون مشارکت در حد ۴۰ درصد است و به نفع جریانی تمام می‌شود که پایگاه اجتماعی محدودی دارد و با تکیه بر همین رای کم و محدود می‌‍‌تواند به پیروزی برسد.

وی توصیه کرد: مردم نا امیدی را کنار بگذارند و اگر مشارکت مردم به بالای ۶۰ درصد برسد قطعا جریان اصولگرا شانسی برای پیروزی نخواهد داشت و اصلاح‌طلبان می‌توانند پیروز میدان باشند.

قنبری تصریح کرد: مشارکت مردم در یکی دو روز آینده مهم است و هر چه مردم در این روزها قهر خود را با صندوق‌های رای کنار بگذارند و با امیدواری به آینده در پای صندوق‌های رای حضور بیشتری پیدا کنند.

این فعال سیاسی تاکید کرد: امیدواریم مردم با درک شرایطی که برای دولت روحانی پیش آمد و برای اهمیت تعامل با جهان خارج برای بهبود شرایط و با احساس مسئولیت در قبال آینده خود حضور بیشتری در پای صندوق‌های رای داشته باشند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها