کد خبر: 622626
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفتگوی نامه نیوز با حسین الله کرم؛

لیست شورای شهر وحدت براساس شایسته‌سالاری تنظیم شد

عضو شورای وحدت گفت: همان طور که خدمت آقای رئیسی به محرومان، او را سید محرومان کرد، توجه به مشکلات مردم از جمله حاشیه نشینان می تواند تهران را از غلبه حاشیه بر متن نجات دهد و این کار شورای شهر است.

لیست شورای شهر وحدت براساس شایسته‌سالاری تنظیم شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسین الله کرم در گفتگو با نامه نیوز درباره لیست شورای وحدت برای انتخابات شورای شهر تهران گفت: قبلا شیوه بستن لیست براساس سهمیه بندی بود اما شورای وحدت این رویه را تغییر داد. ویژگی لیست شورای شهر وحدت انتخاب نامزدها براساس شایسته‌سالاری است که 4 عنصر تعهد، تخصص، انقلابی گری و مردمی بودن را همراه خودش دارد. از سوی دیگر به تخصص‌های لازم برای 6 کمیسیون «عمران و حمل و نقل»، «بودجه و برنامه»، «شهرسازی»، «محیط زیست و سلامت»، «فرهنگی» و «اجتماعی» شورای شهر نیز توجه شده است.

وی با اشاره به مکانیزم تدوین لیست شورای شهر وحدت افزود: شورای وحدت از چهل حزب سیاسی و 15 گروه اقشار خواست که لیست پیشنهادی 21نفره خود را ارائه دهند. سپس از این نامزدها درخواست خوداظهاری شد تا طبق 4 عنصر یادشده برای شایسته سالاری مطالب و مدارک خود را ارائه دهند. در مرحله بعد، خوداظهاری‌های انجام شده توسط 55 حزب و گروه اقشاری ارزیابی شد. بعد از آن، نتیجه ارزیابی به کمیته شایسته سالاری رفت که این کمیته نیز نظر خودش را در نهایت برای تصمیم گیری به هیأت اجرایی شورای وحدت ارسال کرد.

عضو شورای وحدت اظهار کرد: این مکانیزم تصمیم گیری کاملا عادلانه و شایسته سالارانه بود. به طوری که هیچ یک از احزاب و گروه ها نمی توانستند پرونده یک نامزد مربوط به چه کسی است چون نام نامزد حذف شده بود. در نهایت دو لیست 21نفره به دست آمد و به شورای مرکزی وحدت ارسال شد. سپس با اولویت های 4 لیست 10 نفره با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفتگو و مذاکره انجام گرفت تا به لیست تلفیقی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: طرح شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ارسال لیست نامزدهای شورای وحدت به سامانه انتخاباتی ائتلاف بود تا از طریق آرای مردم، افراد به ترتیب بالا بیایند و لیست 21 نفره شکل بگیرد. این درحالی بود که شورای وحدت تصمیم خود را مبنی بر تدوین لیست 50-50 به شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ارائه کرد اما متأسفانه شورای ائتلاف این پیشنهاد را قبول نکرد و شورای وحدت نیز به طرح آنها نرسید بنابراین دو لیست جداگانه آمد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: ما معتقدیم لیست شورای شهر وحدت از نامزدهای شایسته تر براساس سیستم شایسته سالاری تدوین شد، در حالیکه مبنای تدوین لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب براساس مراجعه به سامانه اولیه 90 هزار نفری بود که به دلیل عدم مراجعه مردم، اعضای این سامانه به 50 هزار نفر و در نهایت با 20 هزار نفر تقلیل پیدا کرد. این موضوع را می توان به کاهش نگرش مردم به لیست شورای ائتلاف تفسیر کرد. البته گرچه نتیجه رأی گیری در این سامانه نیز  به 84 نفر رسید اما در بین همین 84 نفر نیز شاهد آوردن نام افرادی خارج از قاعده سامانه بودیم.

وی افزود: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب فکر می کند با وجود برخی افراد شاخص و استفاده از تأثیر آقای قالیباف می تواند رأی مردم را جذب کند در حالیکه هیچ وقت ایشان حاضر نشد درباره 57 سال حکم زندان برای معاونانش که بالای هزار میلیارد تخلف داشتند، پاسخ دهد بنابراین معلوم نیست استفاده از عکس آقای قالیباف در این دوره از انتخابات شورای شهر جواب دهد.

این فعال سیاسی با اشاره به لیست اصلاح طلبان برای انتخابات شورای شهر اظهار کرد: اصلاح طلبان در دوره پنجم شورای شهر مسائل و مشکلاتی را به وجود آوردند. از جمله اقدام شهردار منتخب آنها در کشتن همسر جوانش، جابه جایی شهرداران به دلایل مختلف، بی توجهی به امور شهری، برداشتن "شهید" از کنار نام شهدا در تابلو کوچه های و خیابان ها، نام گذاری خیابان های تهران به نام کسانی که سابقه خوبی در انقلاب ندارند، عدم فعالیت لازم در عمل‌کردن شعارهای شان خصوصا همکاری گسترده در مسائل عمرانی به طوری که مردم همچنان شاهد کارهای نیمه تمام از دوران شهرداری آقای قالیباف هستند.

وی افزود: اصلاح طلبان در این دوره به شکاف جنوب با شمال، جنوب با شرق و جنوب با غرب بی توجهی کردند که همچنان موضوع خیزش جنوب مطرح است. مهمتر از مسائل یادشده، بدهکارتر شدن شهرداری تهران در دوره مدیریت اصلاح طلبان است که قطعا موضوعی زیان بار برای مدیریت شهری دوره آینده خواهد بود.

عضو شورای وحدت تأکید کرد: این وضعیت نشان می دهد که لیست شورای شهر اصلاح طلبان اقبالی نخواهد داشت، باید توجه کنیم که در آخرین انتخابات مجلس شورای اسلامی، لیست اصلاح طلبان در تهران به سرکردگی آقای مجید انصاری 60 هزار رأی در مقابل یک میلیون و 200 هزار رأی آقای قالیباف آورد. از این رو شورای ائتلاف فکر می کند با نام آقای قالیباف و استفاده از عناصر مشهور و داشتن منابع مالی گسترده می تواند انتخابات شورا را متعلق به خود کند و در یک وزن کشی لیست شورای وحدت و لیست اصلاح طلبان را جا به گذارد که البته من مخالف این دیدگاه برد و باخت در حوزه انتخابات هستم.  

وی با اشاره به سایر ویژگی های برجسته لیست شورای وحدت برای انتخابات شورای شهر، افزود: دو ویژگی دیگر لیست شورای وحدت بالا بردن تعداد جوان ها و بانوان در جمع 21 نامزد پیشنهادی و حضور روحانیت برای کنترل مناسبات اخلاقی و ارتباطاتی و مالی شورا به ویژه توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی است. همچنین داشتن طرح و برنامه برای حل مشکلات شهر تهران همچون حاشیه نشینی، بافت فرسوده، آلودگی هوا و کاهش ترافیک از مباحث مدنظر لیست 21نفره شورای وحدت است که باید مورد اشاره قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی برنامه های شورای وحدت برای حل مشکلات تهران افزود: یکی از موضوعات صفر کردن قیمت زمین در محاسبه قیمت مسکن است. از طریق خرید خانه های بافت فرسوده و تجمیع آنها، ساختمان هایی بلندمرتبه ساخته خواهد شد که با این روش می توان قیمت زمین را به صفر رساند.

وی با اشاره به گزینه های مدنظر شورای وحدت برای شهردار آینده تهران گفت: از آقای طلا شهردار سابق اسلامشهر، آقای سیدمهدی هاشمی قائم مقام معاونت مناطق دولت آقای احمدی نژاد، آقای رستم قاسمی و آقای سعیدلو دعوت شد تا در حوزه انتخاب شهردار آینده تهران بررسی های لازم انجام شود.

الله کرم یادآور شد: همان طور که خدمت آقای رئیسی به محرومان او را سید محرومان کرد، توجه به مشکلات مردم از جمله حاشیه نشینان می تواند تهران را از غلبه حاشیه بر متن نجات دهد و این کار شورای شهر است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها