کد خبر: 623884
تاریخ انتشار :

پرونده ویژه «نامه‌نیوز»؛ میراث روحانی

فریدون مجلسی: روحانی تحمل رای بالای مردم ایران را نداشت

مجلسی گفت: دولت روحانی بقای ایران را تضمین کرد. بقایی که در ادامه حکومت احمدی‌نژادی به جنگ و آثاری مثل سوریه شدن کشیده می‌شد.

فریدون مجلسی: روحانی تحمل رای بالای مردم ایران را نداشت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – دولت روحانی آخرین روزهای فعالیت خود را سپری می‌کند و بعد از هشت سال قدرت و سکان اداره امور اجرایی کشور را به دست رئیس جمهور منتخب و همکارانش خواهد داد. اکنون وقت خوبی برای ارزیابی کارآمدی این دولت در عرصه‌های مختلف و برشمردن آن چیزهایی است که می‌توان به عنوان میراث روحانی شناخت و ثبت کرد.

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین در گفت‌وگو با «نامه نیوز» به ارزیابی عملکرد روحانی در حوزه سیاست خارجی پرداخت. او برجام را اصلی‌ترین دستاورد روحانی خواند و گفت: «این بزرگترین دستاورد بعد از انقلاب اسلامی و بعد از انتخابات خاتمی بود. ما در 40 سال گذشته و از زمان تسخیر سفارت آمریکا تحریم شدیم و این تحریم‌ها به مروز زمان تشدید شد. تحریم‌هایی که در دوران احمدی نژاد کشور را به مرحله فلج اقتصادی رسانده بود. آقای روحانی اما توانست با یک گفتمانی، آن‌ها را از سخت‌گیری درباره برخی فعالیت‌های هسته‌ای بازدارد و به توافق کلی تحت عنوان برجام برسد».

وی افزود: « برجام وارد مرحله اجرایی هم شد، شرکت‌ها آمدند و سرمایه‌گذاری‌هایی در رشته‌های مختلف مثل پارس جنوبی، خودروسازی و ... آغاز شد اما متاسفانه گروه‌هایی که استقلال را در انزوا دیده یا نگران بودند که با این پیشرفت‌ها دستشان از قدرت کوتاه شود، مانع شده و با شلیک به برجام مشکلات بیشتری ایجاد کردند. این مشکلات سبب تحریم‌های بیشتر امریکا شد که با مصلحت‌اندیشی کشورهای دیگر دنیا از جمله اروپا و حتی روسیه و چین تبدیل به تحریم‌های بین‌المللی شد».

مجلسی گفت: «دقت داشته باشید که مردم از روحانی شناختی نداشته و او را یک چهره امنیتی می‌دانستند اما به آن کلیدی که گفت، رای دادند و در انتخابات دور دوم نیز چون به همان کلید متوسل شد، مردم به او اعتماد کردند تا بتواند با استفاده از کلید برجام، تحریم‌ها را بردارد. اما متاسفانه ایشان تحمل آن آرای بزرگ مردم در حمایت از خودش را نداشت و عملا به جناحی از اصولگرایی افراطی که در اصل به آن تعلق داشت، رجعت کرد و تعهدات خود را فرموش کرد یا به مصلحت دید که پیگیری نکند. در نتیجه تحریم‌ها نیز برگشت».

این کارشناس مسائل بین‌المللی در ادامه گفت: «در این فاصله مقامات ایرانی هم روش‌هایی برای گذران کج دار و مریز مثل دور زدن تحریم پیدا کردند که البته با فساد ناشی از دور زدن هم همراه است و موجب هزاران دلار حیف و میل می‌شود. به هرحال خاموش کردن رادار جهت نمای کشتی‌ها ، فروش نفت وسط دریا به بهای مطلوب قاچاقیچان و ... جای مبادلات مبتنی بر قوانین بین‌المللی را گرفته و طبیعی است که آسیب‌های خود را داشته باشد. از طرفی ایران همسایگانی دارد که از طرق مختلف مثل کولبری و تعامل با قاچقچیان و ... می‌تواند مبادلاتی با آنان ایجاد کند. کشت و زرغ و زیربناهایی نیز موجود است که بر مبنای آن می‌توان به حیات ادامه داد و حتی قدری هم توسعه یافت اما نه توسعه‌ای در حد مسقط و عمان که وقتی ما کشوری بودیم، بیابان بوده و آرزوی وضعیت ما را داشتند».

مجلسی روی کار آمدن دولت ترامپ و خروج آمریکا از برجام را نیز کمتر از مخالفت‌های داخلی با برجام اثرگذار دانست.

او در پاسخ به اینکه اگر دولت روحانی را یک بازه زمانی هشت ساله تصور کرده و به دولت اول و دوم تقسیم نکنیم، دستاورد قابل اعتنایی در سیاست خارجی دارد یا خیر؟ گفت: « حتما. دولت روحانی بقای ایران را تضمین کرد. بقایی که در ادامه حکومت احمدی‌نژادی به جنگ و آثاری مثل سوریه شدن کشیده می‌شد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها