کد خبر: 624211
تاریخ انتشار :

رییس جدید قوه قضاییه کیست؟/ چه کسی جانشین رییسی شد؟ + سوابق

امروز رهبر معظم انقلاب طی حکمی غلامحسین محسنی اژه‌ای را به سمت رییس قوه قضاییه منصوب کردند و وی رسما جانشین سید ابراهیم رییسی شد.

رییس جدید قوه قضاییه کیست؟/ چه کسی جانشین رییسی شد؟ + سوابق
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

غلامحسین محسنی اژه‌ای متولد ۱۳۳۵ در شهر اژیه از توابع بخش جلگه شهرستان اصفهان است. او یکی از روحانیون سیاستمدار و قاضی ایرانی است که در اصل نامش محسنی اژیه است، اما به محسنی اژه‌ای معروف است. وی سمتهایی، چون دادستان دادگاه ویژه روحانیت، وزیر اطلاعات در دولت نهم و دادستان کل کشور را در اختیار داشته و سخنگو و معاون اول قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

تحصیلات

محسنی اژه‌ای پس از پایان سطح عالی در مدرسه حقانی، چند سال در درس خارج در حوزه علمیه قم شرکت کرد. اژ‌های علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک دکترای حقوق بینالملل خصوصی نیز است.

 

تحریم توسط اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا طی تصمیم مورخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ (۱۳ آوریل ۲۰۱۱)، ۳۲ مقام ایرانی از جمله غلامحسین محسنی اژ‌ه ای را از ورود به کشور‌های این اتحادیه محروم کرد.

 

قضاوت در دادگاه غلامحسین کرباسچی

غلامحسین محسنی اژ‌ه ای در سال ۱۳۷۷ قاضی دادگاه محاکمه غلامحسین کرباسچی شهردار اسبق تهران بود. مباحثات میان او و کرباسچی در جلسات علنی دادگاه که از صداوسیما پخش میگردید، بازخورد زیادی داشت.

 

وزارت اطلاعات و برکناری

غلامحسین محسنی اژ‌ه ای در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ با رئیس جمهور وقت ایران، محمود احمدی نژاد، برای تصدی وزارت اطلاعات از مجلس رأی اعتماد گرفت و در روز ۳ مرداد ۱۳۸۸ از سمت خود برکنار شد. در ۳ مردادماه ۱۳۸۸ چند روز پس از درگیری لفظی اژ‌ه ای و چند وزیر دیگر با محمود احمدی نژاد در جلسه هیئت دولت و خروج اعتراض آن‌ها از جلسه دولت بر سر تعلل احمدی نژاد از پذیرش برکناری اسفندیار رحیم مشایی و همچنین مخالفت وزیر اطلاعات با پخش اعترافات بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات در تلویزیون احمدینژاد اژ‌ه ای را از کار برکنار کرد. ۲۱۰ نماینده مجلس در نام‌های که در صحن علنی مجلس هشتم ایران قرائت شد از او تقدیر کردند و مجید علوی معاون وزیر اطلاعات حکم سرپرستی وزارتخانه را قبول نکرد لذا احمدینژاد خود سرپرستی این وزارتخانه را برعهده گرفت.

 

سوت بلبلی

غلامحسین محسنی اژ‌ه ای در ۲۰ آذر ۱۳۹۶ در دیدار با دانشجویان دانشگاه شریف، در واکنش به اعتراضات دانشجویان، با صدای بلند سوت بلبلی زد که بازتاب گسترد‌های در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشت.

 

سوابق علمی

محسنی اژه‌ای سابقه تدریس در دانشکده باقر العلوم (ع) وزارت اطلاعات، تدریس در قسمت آموزشی دادگاه‌های انقلاب و دانشکده علوم قضایی را در کارنامه خود دارد.

 

معاون اول قوه قضائیه

محسنی‌اژه‌ای که ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ با حکم آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، معاون اول قوه قضاییه شد، پیشتر و در شهریور ۱۳۸۸ به عنوان دادستان کل کشور انتخاب شده بود. او همچنین در خرداد ۹۵ رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها