کد خبر: 624282
تاریخ انتشار :

چالش‌های اقتصادی دولت جدید به روایت یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: تیم اقتصادی دولت جدید باید بتواند بین مجموعه های مختلف اقتصادی کشور هماهنگی و هم افزایی ایجاد کند و اعضای آن نباید نگاه جزیره‌ای داشته باشند.

چالش‌های اقتصادی دولت جدید به روایت یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه  مجلس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

به گزارش نامه‌نیوز، جعفر قادری تورم، بیکاری، کسری بودجه، مشکلات صندوق های بازنشستگی، کم آبی و مشکلات زیست محیطی، کاهش اعتماد عمومی و از دست رفتن سرمایه اجتماعی در بازارهای مالی و بورس را از جمله چالش های دولت جدید ذکر کرد.

وی، مشکلات حوزه بانکی، وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و تک محصولی بودن کشور را از دیگر چالش های دولت جدید ارزیابی کرد و افزود: شکاف فنی و تکنولوژیک بین ما و کشورهای پیشرفته از دیگر چالش های دولت جدید است که این موضوع هزینه تولید را در کشور ما بالا برده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در دوره‌های هشتم، نهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی درباره راهکارهای برون رفت از چالش ها گفت: دولت جدید باید تلاشش بر این باشد که ظرفیت های خالی و بلااستفاده را پر کرده و فضای کسب و کار را با مقررات زدایی از این حوزه بهبود بخشد.

قادری، سامان دادن بازار پول و بازار سرمایه و بازگرداندن اعتماد عمومی به این بازارها را از دیگر موضوعاتی دانست که باید در اولویت دولت آینده قرار گیرد و افزود: دولت جدید برای حل مشکلات کشور باید بین قوای مقننه، مجریه و قضائیه هماهنگی و هم افزایی لازم ایجاد کند.

وی با بیان اینکه زیرساخت های اقتصاد کشور دچار مشکلات جدی هستند، خاطرنشان کرد: اصلاح زیرساخت های اقتصاد کشور می تواند عملکرد نظام اقتصادی کشور را بهینه کرده و از اتلاف منابع جلوگیری کند.

دولت جدید به بخش های پیشران اقتصاد توجه ویژه داشته باشد

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز خواستار استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای پر کردن شکاف های فنی و تکنولوژیک بین ایران و کشورهای پیشرفته شد و گفت: دولت جدید باید برای بهبود سریع شرایط اقتصاد کشور به ظرفیت بخش های پیشران و تحول زا مثل بخش معدن، ماشین سازی، پایین دستی پتروشیمی، صنایع غذایی و صنایع تبدیلی توجه ویژه داشته باشد.

قادری مشکلات معیشتی مردم در ماه های اخیر برای تامین برخی اقلام ضروری خانواده مثل مرغ و روغن را یادآور شد و افزود: یکی از چالش های کشور وابستگی غذا و خوراک مردم به دانه های روغنی است که با نوسانات ارزی دچار کمبود می شود. دولت جدید باید برای قطع وابستگی کشور به واردات نهاده های دامی و خودکفایی در این زمینه تلاش کند.

وی، فعال شدن ظرفیت های کشور در حوزه فناوری اطلاعات در دوران کرونا را یادآور شد و گفت: تحقق کامل دولت الکترونیک و استفاده از تجارت الکترونیک و فناوری های نو می تواند فضای کسب و کار را تسهیل کرده و بسیاری از هزینه ها را کاهش داده و به ایجاد شفافیت و فسادزدایی از دولت کمک کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، حضور میدانی مسئولان کشوری در استان ها و در عین حال تفویض اختیارات به استان ها برای چابک سازی نظام تصمیم گیری کشور را ضروری دانست و افزود: دولت جدید باید برای رها شدن از سیستم متمرکز و پیچیده اداری موجود تلاش کند و اجازه دهد تا استان ها از ظرفیت های محلی خود بدون گرفتار شدن در پیچ و خم بوروکراسی اداری بهره برداری کنند.

تیم اقتصادی دولت جدید نگاه جزیره‌ای نداشته باشد

قادری، کسری بودجه دولت در سال 1400 را یادآور شد و گفت: دولت جدید می تواند با تسهیل ورود سرمایه به داخل کشور و دادن تضمین های لازم به سرمایه گذاران بخشی از کسری منابع و درآمدهای کشور را حل کند.

وی، ارتباط با کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت های بلوک شرق را موضوعی راهبردی در سیاست خارجی کشور دانست که باید توسط دولت جدید پیگیری شود و افزود: تسهیل در اجرایی شدن قرارداد با چین و روسیه می تواند به ما کمک کند تا بخشی از کمبودهای منابع مالی و در عین حال نیازهای فنی را از طریق این کشورها تامین کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در عین حال گفت: با روحیه ای که از آقای رییسی سراغ داریم، وی می تواند اعتمادزایی کرده و ظرفیت های مغفول کشور را فعال کند. یکی از ویژگی های آقای رییسی این است که وقت می گذارد و حضور فعال میدانی در مناطق مختلف دارد و در کنار استفاده از توان و ظرفیت نیروهای متخصص، تنها به گزارش کارشناسان بسنده نمی کند.

قادری از رییس جمهوری منتخب خواست تا یک تیم متخصص و منسجم را مامور سامان دادن به مسائل اقتصاد کشور کند و افزود:  نباید هر کدام از بخش های اقتصادی کشور به صورت جزیره ای عمل کنند و مکمل همدیگر نباشند.

وی یادآور شد: فرمانده تیم اقتصادی دولت جدید باید کسی باشد که بتواند هماهنگی ها و هم افزایی ها را در مجموعه های مختلف اقتصادی کشور ایجاد کند و اینطور نباشد که هر وزارتخانه و دستگاهی پیگیر مسائل و موضوعات جزیره ای خودش باشد و به کلیت پیشبرد کارها در دولت توجهی نداشته باشد.

دولت جدید نگاه به شرق و فعال کردن ظرفیت‌های داخلی را دنبال کند

وی با بیان اینکه نگاه تک تک اعضای تیم اقتصادی دولت جدید باید این باشد که کلیت دولت برای حل مشکلات مردم موفق باشد، خاطرنشان کرد: تکیه بر توانمندی ها و ظرفیت های داخلی در کنار توجه به توانمندی ها و ظرفیت های کشورهای همسایه و کشورهای بلوک شرق می تواند کشور را از وابستگی به غرب نجات دهد.

این استاد اقتصاد افزود: دولت جدید نباید تمام تخم مرغ ها را در سبد کشورهای غربی بگذارد و از ظرفیت های داخلی و واحدهای کوچک غافل شود. نباید اینطور فکر کنیم که همه چیز منحصر به تعامل و ارتباط با غرب است و فقط در صورتی که مشکلات خارجی حل شود مشکلات داخلی حل خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: الگویی که آقای رییسی و تیمشان به آن اعتقاد دارند این است که حتی اگر می‌خواهیم مشکلاتمان با خارج حل شود باید تلاش کنیم در مرحله اول مشکلات داخلیمان را حل کنیم. اگر ناهماهنگی‌ها، سوءمدیریت‌ها و اتلاف منابعی که در داخل وجود دارد حل شود غرب هم در مقابل ایران کوتاه می آید.

قادری خاطرنشان کرد: واکنش غربی ها را در بحث تحریم بنزین، تحریم واکسن و تحریم دارو شاهد بودیم و هر جا دیدند به آنها نیازی نداریم و می توانیم مشکل را خودمان حل کنیم، گشایش ایجاد کردند و هر جا احساس کردند که مشکل داریم و نتوانستیم مساله را در داخل کشور حل کنیم، فشار آوردند و تحریم را بیشتر کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: بالفعل کردن ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه داخلی و ایجاد هماهنگی بین نهادهای داخلی مثل نهادهای عمومی غیردولتی و بخش خصوصی باید در اولویت رییس جمهوری منتخب باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها