کد خبر: 624563
تاریخ انتشار :

آخرین جزئیات انفجار در دریای خزر/ تاسیسات گازی یا آتشفشان؟

شب گذشته در حالی انفجاری بزرگ در محدوده آبهای سرزمینی جمهوری آذربایجان در دریای خزر رخ داد که منشا آن هنوز مورد اختلاف است.

آخرین جزئیات انفجار در دریای خزر/ تاسیسات گازی یا آتشفشان؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شب گذشته انفجاری در آبهای سرزمینی جمهوری آذربایجان در دریای خزر رخ داد که ابراهیم احمداف، معاون روابط عمومی شرکت نفت دولتی جمهوری آذربایجان در این خصوص گفته بود انفجار در 10-12 کیلومتری میدان Umid رخ داده است.

این انفجار که بزرگی آن باعث شد تا از باکو نیز با چشم غیر مسلح قابل رویت باشد، به مدت 20 ثانیه آسمان بخشی از جمهوری آذربایجان را روشن کرد.

مقامات باکو اعلام کردند که به تاسیسات گازی آسیبی وارد نشده و انفجار در مخزن گاز را نیز تکذیب کرده اند.

در حالیکه تحقیق درباره علت انفجار جریان دارد، برخی کارشناسان علت انفجار را فوران آتشفشانی عنوان می کنند. کارشناسان بر این اعتقادند که در دریای خزر مخلوط شدن مقادیر زیادی گاز، گل و آب باعث ایجاد آتشفشانهای گِلی شده است که این موضوع درباره انفجار شب گذشته در میادین گازی جمهوری آذربایجان نیز می تواند صادق باشد.

در محدوده منطقه جمهوری آذربایجان نزدیک به 400 آتشفشان گلی وجود دارد که در واقع نیمی از تعداد کل آتشفشان‌های گلی جهان است؟ در یک نگاه کلی معمولاً هر 20 سال یکی از این آتشفشان‌ها در این کشور از زمین سر بر می‌آورد و اگر در زمان فوران کسی در نزدیکی این آتشفشان‌ها باشد احتمال وقوع خطر، بسیار زیاد است. البته به جای مواد مذاب از داخل آتشفشان گلی، گل به بیرون فوران می‌کند. در واقع آتشفشان‌های گلی آن‌هایی هستند که از دهانشان به جای مواد مذاب آب داغ به همراه گل و لای و رسوبات و گازهایی مانند متان، دی اکسید کربن و نیتروژن خارج می‌شود.

با این که اکثر آتشفشان‌های گلی کوچک هستند، بزرگترین آتشفشان گلی دنیا در آذربایجان 10 کیلومتر شعاع و صدها متر عمق دارد! در بهار سال 2001 وقوع یک آتشفشان گلی باعث به وجود آمدن یک جزیره در محدوده دریایی آذربایجان در دریای خزر شد. در اکتبر 2001 هم آتشفشان گلی دیگری در منطقه آبتکان جمهوری آذربایجان فوران کرد که البته تلفاتی در پی نداشت. امواج گل خارج شده از این کوه‌ها تا فاصله 15 کیلومتری در روز قابل رویت هستند.

در آذربایجان از سال 1810 تاکنون 50 آتشفشان گلی حدود 200 بار، منفجر شده‌اند. برای مثال آتشفشان گلی لکباتان، تا کنون حدود 19 انفجار داشته است. توسعه آتشفشان‌های گلی در حوزه جنوبی خزر، عموماً به گسل‌ها نسبت داده می‌شود که در برخی موارد از سنگ بستر جدا شده‌اند. با مطالعات انجام شده در مورد ساختار و ژئومورفولوژی فعال آتشفشان گلی داشگیل در مرکز آذربایجان، مشخص شده است که در طول سابقه تاریخی این آتشفشان هر 32 تا 36 سال یک فوران بزرگ دارد.

با این حال هنوز مشخص نیست که منشا این انفجار چه بوده؛ انفجار در میدان گازی یا فوران آتشفشان گلی.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها