کد خبر: 624600
تاریخ انتشار :

توصیه های جدی به بایدن در مورد برجام

تحلیلگر ارشد آمریکایی می‌گوید: دولت ایالات متحده باید توهم براندازی جمهوری اسلامی را دور بیندازد و واقع‌بینانه در قبال ایران برخورد کند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

توماس فریدمن ضمن یادداشتی در نیویورک‌تایمز خاطرنشان کرد: من از تلاش بایدن برای احیای برجام حمایت می‌کنم و همین‌طور از عملیات پنهان اسرائیل برای خرابکاری در توانایی ایران برای ساخت بمب هسته‌ای، حال این توافق هرچه می‌خواهد باشد.

فریدمن امید داشته است که فشار اقتصادی، ایران را ترغیب به تغییر توافق هسته‌ای کند. ایران بزرگتر از آن است که بشود به آن حمله کرد، نظام سیاسی‌اش بیش از آنی در حصار است که بشود از بیرون کشور سرنگونش کرد، انگیزه‌هایش برای مواجهه با کشور(اسرائیل)، بیش از آنی خطرناک است که بتوان آنها را نادیده گرفت و مردمش مستعدتر از آن هستند که بتوان آنها را برای همیشه از توانمندی هسته‌ای برکنار داشت.

وی با ناامیدی از اعمال سیاست‌های براندازانه به سران آمریکا توصیه کرد هر مقدار که می‌توانند به توافق با ایران فکر کنند نه تغییر نظام در ایران.

در تعامل با ایران، شما چیزی را انجام می‌دهید که می‌توانید، هرجا که بتوانید و هرطور که بشود اما با این درک که اولا هیچ دستاورد کاملی نخواهید داشت و دوم اینکه رژیم اسلامی تغییر نخواهد کرد.

در جنگ 2006 لبنان، حزب‌الله مجبور بود برای آسیب زدن به یک هدف اسرائیلی، بیست راکت بی‌کیفیت و بدون قابلیت هدایت شوندگی را شلیک کند. اما امروز با موشک‌های دوربردتر و با قابلیت هدایت جی پی اس که ایران در اختیار حزب‌الله گذاشته، این گروه می‌تواند برای زدن 20 هدف در اسرائیل- از رآکتور هسته‌ای گرفته تا فرودگاه، بندر، نیروگاه برق، کارخانجات فناوری پیشرفته و پایگاه‌های نظامی- تنها 20 موشک شلیک کند و احتمالا به همه آنها هم آسیب برساند.

بایدن و کشورهای عرب باید به سراغ روس‌ها و اسد بروند و به آنها پیشنهاد دهند که نیروهای ایرانی را از سوریه بیرون کنید و ما سه برابر کمک مالی ایران را به سوریه می‌دهیم و به‌طور پنهانی توافق می‌کنیم که اسد (هرچند جنایتکار جنگی است)، بتواند در قدرت بماند.

ارتش اسرائیل هم از این توافق حمایت خواهد کرد چرا که شکستن پل زمینی سوریه که ایران از آن برای تدارک راکت‌های حزب‌الله استفاده می‌کند، یک عامل تغییردهنده در بازی است.

یادآور می‌شود فتنه داعش در عراق و سوریه، محصول دولت دموکرات اوباما بود برای براندازی متحدان ایران. اما در عمل به تقویت متحدان ایران و از جمله بشار اسد در سوریه ختم شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها