کد خبر: 624773
تاریخ انتشار :

پنج سد مخزنی جدید در استان احداث می‌شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل از احداث پنج سد مخزنی جدید در این استان با هدف ذخیره و جلوگیری از هدر رفت آب خبرداد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 عباس جنگی مرنی روز چهارشنبه گفت: از این تعداد سه سد با ظرفیت ۴۵ میلیون مترمکعب آماده بهره‌برداری شده و ۲ سد دیگر نیز با ظرفیت ۱۸۳ میلیون مترمکعب مراحل پایانی احداث و تکمیل را طی می‌کند و در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: با ذخیره آب کافی و بهره‌برداری کامل از این پنج سد در نقاط مختلف استان مشکل تامین آب شرب، زیست محیطی، صنعت و کشاورزی اهالی منطقه تا حدودی مرتفع خواهد شد.

وی اظهارکرد: همچنین سه شبکه آبیاری و زهکشی بزرگ با سطح اراضی حدود ۵۰ هزار هکتار، چهار طرح آبرسانی شرب و یک تصفیه‌خانه آب شرب در استان در حال احداث است.

او با اشاره به آخرین وضعیت بارش‌ و ذخیره آب سدهای استان اردبیل بیان کرد: امسال علاوه بر اینکه متوسط بارش استان نسبت به پارسال حدود ۲۵ درصد کاهش داشته در برخی از حوضه‌های آبریز فرعی استان نیز بارندگی ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه حوضه آبریز رودخانه‌های بالیخلوچای، قره‌سو و سدهای مخزنی یامچی، قوری‌چای و سبلان از جمله کم بارش‌ترین حوضه‌های آبریز فرعی و داخلی استان هستند، اضافه کرد: میزان بارش برف در کوهستان‌ها و سرشاخه‌های رودخانه‌های جاری استان نیز به شدت کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل ادامه داد: افزایش دمای هوا و ازدیاد روزهای وزش بادهای جنوبی باعث افزایش میزان تبخیر از سطح حوضه‌های آبریز استان شده و در نتیجه با کاهش شدید رواناب در رودخانه‌ها بیشتر رودخانه‌های استان اردبیل خشک و کم آب شده‌اند.

جنگی مرنی گفت: به‌دلیل وقوع خشکسالی و کاهش رواناب حوضه‌های آبریز، ذخیره آب ۱۰ سد مخزنی بزرگ استان اردبیل در حال حاضر حدود ۹۰ میلیون مترمکعب است که این مقدار کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت ذخیره‌ای این سدها است.

او افزود: هم‌اکنون آب موجود در سدهای مخزنی یامچی، قوری چای و سبلان با احتساب حجم آب مرده به ترتیب ۲۸، ۵ و ۳۰ درصد ظرفیت این سدها است که این میزان آب، کمترین ذخیره آب در تاریخ بهره‌برداری این سدها می باشد.

وی با بیان اینکه استان اردبیل مصرف‌کننده اصلی منابع آب حوضه آبریز ارس در کشور است، اظهارکرد: هم‌اکنون ۶۵ درصد ظرفیت سد ارس آب دارد و  رواناب ورودی به آن در حال حاضر حدود ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل بیان کرد: برای مقابله با خشکسالی و گذر از دوران کم آبی تمامی مردم باید با استفاده بهینه در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها