کد خبر: 626044
تاریخ انتشار :

واکسیناسیون ایمنی صد در صدی ایجاد نمی‌کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: واکسیناسیون میزان مرگ و میر را کاهش داده است اما باید توجه کنیم وقتی که ۲ دز واکسن نیز تزریق شده باشد زمان لازم است تا ایمنی ایجاد شود با این حال واکسیناسیون نیز ایمنی صد در صدی ایجاد نمی‌کند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پیمان نامدار در نشست خبری که ۲۹ تیر در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، تصریح کرد: تغییر سبک زندگی افراد در دوران کرونا اتفاقی بود که با مشارکت رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی مناسب رخ داد، این تغییر سبک نشان دهنده اهمیت رسانه در بحران است به‌طوری‌که رسانه‌ها با توجه به عملکردشان می‌توانند بحران‌زدایی یا بحران‌زایی کنند.

وی افزود: فضای ناامیدی که از سوی رسانه‌های بیگانه در کشور اتفاق می‌افتد نقش و جایگاه اصحاب رسانه داخلی را سخت‌تر می‌کند و ما از روز نخست تلاش کردیم با صداقت و آمار درست با اصحاب رسانه و مردم برخورد کنیم.

نامدار اظهار کرد: ما در حوزه کرونا کارهای زیادی انجام دادیم اما نتوانستیم مشارکت اجتماعی در حوزه کرونا را به درستی آموزش دهیم طوری که اگر فرد در سرایت و شیوع کرونا نقش داشته باشد خود را مقصر بداند، در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا اعلام تعطیلی می‌کنیم تا با ایجاد محدودیت از افزایش شیوع جلوگیری کنیم اما می‌بینیم که مردم به ترمینال‌ها می‌روند و شاهد افزایش سفرها هستیم چرا که هنوز زبان مشترکی با مردم پیدا نکردیم.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید آگاهی را به مردم منتقل کنند، با توجه به شرایط موجود اولین اقدام در حوزه آگاهی‌بخشی این است که افراد فارغ از سن و سال با کوچکترین علائم تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کنند، فوت خانم جوانی که بدون بیماری زمینه‌ای به این بیماری مبتلا شده بود زنگ هشداری برای همه ما است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: کرونای جدید سرعت انتشار بالایی دارد و بیماران زیادی به بیمارستان مراجعه می‌کنند از طرفی در این موج ما با بیماران غیرکرونایی مواجه هستیم که تعدادشان زیاد است و اگر روند همچنان افزایشی باشد با کمبود تخت روبه‌رو خواهیم شد.

وی اظهار کرد: با توجه به حجم سفرهای انجام شده در چند روز گذشته شاهد افزایش تصادفات هستیم به طوری که تعداد بیماران تصادفی بیمارستان شهید رجایی افزایش پیدا کرده و ظرفیت تخت‌ها رو به اتمام است، ساختمان الحاقی بیمارستان شهیدرجایی نیز با ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار آغاز به کار کرده است، امیدواریم با این اتفاق بسیاری از مشکلات این بیمارستان حل شود.

نامدار با اشاره به واکسیناسیون صورت گرفته، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون میزان مرگ و میر را کاهش داده است اما باید توجه کنیم وقتی که ۲ دز واکسن نیز تزریق شده باشد زمان لازم است تا ایمنی ایجاد شود با این حال واکسیناسیون نیز ایمنی صد در صدی ایجاد نمی‌کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال در استان قزوین در حال انجام است، واکسیناسیون براساس سند ملی صورت می‌گیرد اگرچه تمایل داشتیم خبرنگاران در فازهای نخست واکسن دریافت کنند اما تا زمانی که وزارت بهداشت و سند ملی واکسیناسیون اعلام نکند امکان تزریق واکسن به خبرنگاران وجود ندارد، همچنین در کشور هیچ برنامه‌ای برای واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال وجود ندارد.

واکسیناسیون کادر مدرسه و اساتید دانشگاه آغاز می‌شود

این مسئول اظهار کرد: طی هفته‌های آینده واکسیناسیون معلمان، کادر مدرسه و اساتید دانشگاه آغاز می‌شود، همچنین واکسیناسیون معلولین براساس سند ملی و با توجه به لیست معرفی شده توسط بهزیستی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: از روز آینده مرکز واکسیناسیون بیمارستان ارتش با چهار کانتر و مرکز واکسیناسیون تربیت معلم آغاز به کار خواهند کرد تا تجمع در مرکز واکسیناسیون نمایشگاه بین‌المللی کاهش پیدا کند.

نامدار با اشاره به عید قربان اظهار کرد: در حال حاضر بیماران بسیاری داریم که به دلیل هزینه بالای دارو، درمان برایشان سخت است و به خیرینی که قصد دارند در عید قربان نذری بدهند پیشنهاد می‌کنم برای کمک به این بیماران و کادر درمان نذرهای خود را به حوزه بهداشت و درمان اختصاص دهند.

وی یادآور شد: در استان قزوین کسی به دلیل کمبود اکسیژن فوت نکرده است ولی می‌توان نذر قربانی در حوزه سلامت هزینه شود چرا که بیمارانی وجود دارند که حتی توان پرداخت هزینه‌های دولتی را هم ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به طرح مراقبت در منزل خاطرنشان کرد: طرح مراقبت در منزل در دوران کرونا توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی قزوین کلید خورد، در این طرح پزشکان و پرستاران بر بالین بیمار حاضر می‌شوند و خدمات پزشکی تخصصی را در منزل به فرد ارائه می‌دهند.

وی بیان کرد: این طرح با هماهنگی بیمه‌های پایه و با هزینه دولتی اجرایی می‌شود، ما قصد نداریم که با تأسیس بیمارستان‌های دولتی، به بخش خصوصی آسیب وارد کنیم اما این طرح در فاز قبلی کرونا کمک بسیار زیادی به ما کرد، هم‌استانی‌های عزیز برای استفاده از خدمات مراقبت در منزل باید با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها