کد خبر: 626744
تاریخ انتشار :

روسیه: رآکتور تحقیقاتی بولیوی امسال به بهره‌برداری می‌رسد

معاون اول شرکت دولتی روس اتم Rosatom اعلام کرد که اولین تاسیسات مرکز تحقیقات هسته‌ای شهر "ال آلتو" که هم اکنون توسط روس اتم در بولیوی در حال ساخت است، تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 قیریل کوماروف، معاون اول شرکت دولتی روس اتم Rosatom اعلام کرد که اولین تاسیسات مرکز تحقیقات هسته ای شهر "ال آلتو" که هم اکنون توسط روس اتم در بولیوی در حال ساخت است، تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

کوماروف در جریان مراسم اولین بتن ریزی این رآکتور تحقیقاتی آینده گفت: کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است. امسال "مجتمع پیش بالینی رادیوداروی سیکلوترون" و "مرکز تابش چند منظوره" به بهره برداری می رسند.

به گفته وی، راه اندازی این تاسیسات در بولیوی "تشخیص و درمان سرطان" را در این کشور بسیار بهبود می بخشد. از تاسیسات جدید همچنین می توان برای استریل کردن تجهیزات پزشکی در طول همه گیری استفاده کرد.

این مقام روسیه در ادامه تأکید کرد که پروژه مرکز تحقیقات هسته ای بولیوی قرار است به طور کامل در سال 2024 به بهره برداری برسد.

وی افزود: راکتور تحقیقاتی که در سال 2024 در اینجا ظاهر می شود، یک معجزه فنی است، یک ماشین ابتکاری است که بولیوی را با قدرتهای برجسته جهانی در یک خط قرار می دهد.

در تاریخ 6 مارس 2016، روسیه و بولیوی توافق نامه ای بین دولتی را برای همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از هوا و فضا و ساخت یک مرکز تحقیقات هسته ای در ال آلتو، در ارتفاع 4100 متری از سطح دریا منعقد کردند.

این پروژه 300 میلیون دلاری که بودجه آن را بولیوی تامین می کند، به طور مشترک با شرکت اتمی روس اتم اجرا می شود.

پروژه ساخت این مرکز برای بخش هسته ای جهانی بی نظیر است. این مرکز تجهیزات هسته ای تحقیقاتی مبتنی بر یک راکتور آب سرد با ظرفیت 200 کیلووات، یک مرکز تابش چند منظوره با تجهیزات اشعه گامای صنعتی و آزمایشگاه های تحقیقاتی مختلف خواهد داشت.

این مرکز استفاده گسترده از فن آوری های تابشی در کشاورزی، دارو، صنعت ، محیط زیست و سایر حوزه های حیاتی را تضمین می کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها