کد خبر: 620952
تاریخ انتشار :

خارش این قسمت از بدن خطرناک است

بهداشت نیوز/ دلایل متعددی برای خارش پوست وجود دارد که برخی از آنها مربوط به بیماری های پوستی و برخی دیگر مربوط به بیماری های جدی تر مانند سرطان و ایدز است.

خارش این قسمت از بدن خطرناک است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خارش پوست، یکی از شایع ترین شکایاتی است که بیماران را مجبور می کند برای کاهش یا درمان آن به متخصصین پوست و مو مراجعه کنند. گاه خارش چنان شدید است که فرد، قادر به خوابیدن نبوده و امکان زندگی عادی برای فرد وجود ندارد. پوست خشک یکی از دلایل خارش مزمن است و علل احتمالی خارش مزمن زیاد می باشد و می تواند ریشه در بیماری هایی داشته باشد که در این بخش از نمناک به آنها اشاره خواهیم کرد

بیماری هایی که خود را با خارش پوست نشان می دهند
خارش شدید در سراسر بدن، اغلب در افرادی که دچار بیماری کلیوی یا مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی هستند، رخ می دهد.در واقع یک مطالعه نشان داد که 42 درصد از بیماران دیالیزی دچار خارش متوسط ​​تا شدید کلیوی بودند. آنتونی M. رزسی، MD، دستیار در مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering و بیمارستان پروتستان نیویورک می گوید:"بعضی افراد آن را یک مزاحمت توصیف می کنند:"خارش" بسیار شدید دارم که در اوج خستگی شب از خواب بیدار می شوم."
علم هنوز کشف نکرده است که چرا بیماری کلیه باعث خارش می شود، اما پزشکان معتقدند که با ایجاد سموم در بدن، زمانی که کلیه ها قادر به حذف مواد زاید از جریان خون نیستند، اتفاق می افتد.
 
بیماری کبد
خارش پیوسته می تواند یک نشانه خاموش بیماری کبدی باشد. کم خونی ، می تواند یک نشانه اولیه بیماری کبد باشد. دکتر سوزی، استادیار گروه پوست در دانشکده پزشکی ییل می گوید:"اگر کبد شما به درستی عمل نکند، اتفاقات جانبی مانند اسیدهای صفراوی باعث سمی شدن بدن می شوند."
 
هدف اصلی این است که، بیماری کبد را درمان کرده و داروهایی که می توانند اسید های صفراوی را از بین ببرند، تجویز کنند. پزشکان معمولا داروهایی را تجویز می کنند که می توانند جذب بدن از اسیدهای صفراوی را مهار کنند یا مقدار اسید صفراوی که به کبد بازگردانده می شوند را کاهش دهند.
 
درماتوفیزیک:
اگر پوست بدن به آرامی خراشیده شود، ناخن ها نازک می شود و پوست قرمز به جای می ماند که 15 تا 30 دقیقه طول می کشد تا قرمزی پوست ناپدید شود و ممکن است درماتوفیزیسم وجود داشته باشد.
اگر چه علت این اتفاق مشخص نیست، کلینیک می گوید که این می تواند ناشی از استرس ، عفونت ها، آلرژن ها یا داروهایی مانند پنی سیلین باشد.دکتر روخسر می گوید:"این یک وضعیت پوستی شدید است، جایی که پوست شما حساس به لمس و انتشار بیش از حد هیستامین است."
مناطق لمسی و زیر لباس، بیشترین حساسیت را به درماتولوژی دارند. تشخیص آسان است، اما اغلب اوقات تشخیص داده نمی شود، زیرا برای افرادی که به متخصص پوست متوسل می شوند، به اندازه کافی جدی یا ناراحت کننده نیست. اگر خارش شدید باشد، پزشک میتواند آنتی هیستامین را برای تسکین التهاب تجویز کند.
 
بیماری نخاعی:
ظاهر شدن خارش مداوم وسط کمر(بدون جوش یا دانه) می تواند نشانه ی نوروپاتی، نشانه ای از عصبانیت باشد. قبل از ارائه درمان، پزشکان ابتدا بیماری نخاعی را به عنوان یک علت، شناسایی می کنند. تحقیقات نشان داده است که بیماری ستون فقرات، چه به علت سن یا آسیب، می تواند بر عصب فشار وارد کند و آن را خراب کند، که باعث احساس خارش در پوست می شود.
خارش های نوروپاتی ممکن است در یک سمت بدن و یا هر دو طرف رخ دهد، اما اگر خراش تسکین نداشته باشد، هشداری بزرگ است.دکتر روسی می گوید:"افراد مبتلا به اگزما احساس خارش می کنند. "اما (خارش عصبی)با خراش بهبود نمی یابد.
خارش، اغلب تشدید می شود. "بعضی ها می گویند احساس می کنند که حشرات بر روی بدن آنها می خزند.هنگامی که بیماری نخاعی یا سایر بیماری ها اتفاق افتاد، ممکن است خارش عصبی با کرم کپسایسین، که از فلفل داغ گرفته شده است، درمان شود، این روش برای سوزاندن اعصاب به طور نامنظم بر روی پوست شلیک می شود.
 
بیماری سلیاک:
جای زخم و تاول روی زانو ها ، آرنج ها، کپل ها و یا موی سر، بسیار خارشی هستند و نشانه هایی از حساسیت پوستی بیماری سلیاک می باشند. هنگامی که یک فرد مبتلا به بیماری سلیاک میلوتین مصرف می کند، سیستم ایمنی مخاطی در روده با تولید نوعی آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین پاسخ می دهد.
جان زون، عضو هیئت مشاوره پزشکی دانشکده پزشکی بنیاد سلیاک، به celiac.org گفت:این آنتی بادی IGA به سلول های پوستی منتقل می شود تا پاسخ خارش را ایجاد کند. تجویز داپسون می تواند تسکین دهنده خارش کوتاه مدت برای پوست را فراهم کند، اما آسیب روده ای جدی است و بیماران باید یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای زندگی را بپذیرند. اگر بیماران سلیاک به خوردن گلوتن ادامه دهند، ممکن است دچار  سوء تغذیه،کم خونی، کاهش تراکم استخوان، ورم معده و حتی سرطان شوند.
 
لنفوم:
از 5 تا 30 درصد لنفوم ها مانند هوجکین و غیر هوجکین می تواند خارش داشته باشد، خارش با تحریک یا بدون تحریک، می تواند اولین علامت بیماری هوجکین باشد که احتمالا ناشی از سیتوکین ها، مولکول های سیگنال سلولی است که موجب التهاب در پاسخ به عفونت می شود. اگر پزشک شما به لنفوم شک کند، ممکن است اشعه ایکس تجویز کند، تا بیماری را از بین ببرد. اگر این بیماری تشخیص داده شد، خارش پس از شروع شیمی درمانی یا پرتودرمانی به زودی متوقف خواهد شد.
 
بیماری تیروئید:
کامرون روخسر، استاد دانشیار پوست در بیمارستان کوه سینا و متخصص پوست و جراح زیبایی در مرکز زیبایی پوست و لیزر نیویورک می گوید:بیماری تیروئید، از نظر فعال بون یا غیر فعال بودن، می تواند احساسات عجیب و غریب در پوست ایجاد کند. هیچ کس چگونگی آن را نمی داند، اما ممکن است تغییرات در غدد عرق، باعث خشکی پوست شود.
پوست خشک در افراد مبتلا به هیپوتیروئیدی رایج است، زیرا بافت پوست حاوی گیرنده های هورمون تیروئید است که فعالیت سلولی را در صورت عدم وجود هورمون تیروئید کاهش می دهد.
 
آلرژی:
آلرژی یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در جهان است.در واقع، بسیاری از آلرژی های پوستی در زیر چتری مانند درماتیت تماسی قرار می گیرند و تحریک خارش روی پوست شما که هنگام تماس با آلرژن ایجاد می شود. پیچک سمی، نیکل و یا ترکیبات موجود در اقلام مراقبت شخصی مانند دستمال مرطوب و آرایش، فقط چند مورد از آلرژن ها هستند که می توانند باعث درماتیت تماسی شوند.متخصص پوست شما ممکن است پوست را با ترکیبات مختلفی که با شایع ترین آلرژن ها مرتبط هستند ،شناسایی کند تا علت اصلی آلرژی شما را مشخص کند.
 
یائسگی:
اگر در نهایت یائسگی را تجربه کردید، ممکن است متوجه تغییر ناگهانی در ظاهر شوید، از جمله پوست خشک و از دست دادن استروژن که یک ساختار ضروری برای تولید کلاژن است و منجر به پوست نازک تر و خشن تر به دلیل کمبود روغن های طبیعی می شود و رطوبت پوست شما را از بین می برد. پوست خود را با ژل آلو ورا یا لوسیون کالنگار مرطوب نگه دارید، که باعث می شود آب در لایه ی بیرونی پوست شما بماند تا خشکی و خارش کاهش یابد.
 
سرطان پستان:
بیماری پگت نوک پستان، یک شکل بسیار نادر از سرطان پستان است که سلول های سرطانی در داخل یا اطراف نوک پستان جمع می شوند.طبق گزارش موسسه ملی سرطان، بیماری پگت نوک پستان کمتر از 5 درصد در ایالات متحده است.
اولین علامت، حضور ناهموار، قرمز و تکه های خارشی در اطراف نوک پستان و قسمت رنگی پستان است.دکتر می گوید:گاهی اوقات اگزما نوک پستان، تشخیص داده می شود اما وقتی که سرطان سینه است، یک جانبه است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها