کد خبر: 628497
تاریخ انتشار :

تولید ۲۰ میلیون واکسن کرونا در کوبا با وجود تحریم‌ها

دانشمندان کوبایی با وجود تشدید تحریم‌های واشنگتن علیه هاوانا، موفق به تولید ۲۰ میلیون دز واکسن آبدالا علیه کووید ۱۹ شدند.

تولید ۲۰ میلیون واکسن کرونا در کوبا با وجود تحریم‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش پایگاه خبری خبر آزاد: آزمایشگاه آیکا کوبا به همراه مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی (CIGB) این کشور، با وجود تحریم های واشنگتن علیه هاوانا، موفق به تولید ۲۰ میلیون دز واکسن آبدالا علیه کووید ۱۹ شدند.

«میگل دیاز کانل» رئیس جمهوری کوبا نیز در مجمع بین المللی مجازی روز جمعه با عنوان «فیدل، مردی دانشمند با چشم انداز آینده» که برای بزرگداشت این شخصیت انقلابی برگزار شد، بر انسجام فکری و چشم انداز راهبردی و آینده نگر فیدل کاسترو رهبر تاریخی انقلاب کوبا که امکان توسعه علمی فعلی کشور را فراهم کرد، تاکید و خاطرنشان کرد: فیدل کاسترو به آموزش، سلامت و علم اهمیت ویژه ای می داد و با آگاهی از محدودیت های یک کشور کوچک و محاصره شده، تصمیم گرفت با مشارکت فعال مردم به حاکمیت تکنولوژیکی دست یابد.

به همین ترتیب، رئیس دولت به یاد آورد که چگونه فیدل کاسترو در اوایل پیش بینی کرده بود که در برابر همه گیری ها و بلایای طبیعی، مناطق فقیرنشین بیشترین آسیب را خواهند دید.

به نظر وی، چشم انداز این دولتمرد بزرگ درباره آینده چیزی بود که به کوبا اجازه داد تا با همه گیری کووید -۱۹ مقابله کند و اولین کشوری در آمریکای لاتین باشد که واکسن اختصاصی خود را علیه بیماری ناشی از کروناویروس SARS-CoV-۲، آبدالا تولید کرد.

در ادای احترام  به رهبر فقید کوبا، جلسه مجازی "فیدل، مردی دانشمند با چشم انداز آینده" این جمعه توسط انجمن سائوپائولو و حزب کمونیست کوبا برگزار شد و در آن رهبران، سیاستمداران و روشنفکران شرکت کردند.

آبدالا نخستین واکسن از ۴ نمونه واکسن های انتخابی کوبا برای مقابله با کووید ۱۹ است که مجوز استفاده اضطراری در کوبا و آمریکای لاتین را دریافت کرده است.

واکسن کرونا آبدالا اثربخشی بالای ۹۲.۲۸ درصدی در مقابله با بیماری همه گیر کرونا، همچنین کارآیی ۱۰۰ درصدی برای جلوگیری از بیماری های شدید سیستمی و مرگ و میرها از خود نشان داده است.

به این ترتیب، با آبدالا واکسیناسیون کودکان و زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم بارداری و همچنین زنان بعد از زایمان که به نوزاد خود شیر می دهند و ... در سراسر کشور آغاز شد.

۶دهه تحریم و سیاست ظالمانه آمریکا علیه کوبا واقعیتی است که مردم این جزیره کارائیب را برای تامین کوچکترین حقوق انسانی‌شان به سختی انداخته است.  

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها